Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

História na kolesách zavítala aj na Oravu

MEDZI VIAC NEŽ 200 VETERÁNMI vyrobenými od roku 1900 do konca druhej svetovej vojny nechýbal ani svetový unikát – taliansky veterán vyrobený v roku 1897. Jedinečným automobilovým múzeom na kolesách sa mohli uplynulý týždeň pokochať takmer všetci Oravci.


Jedinečná prehliadka vozidiel, ktoré sa dnes len tak nevidia, prebiehala uplynulý týždeň, od štvrtku do soboty, takmer na celej Orave, Liptove a Kysuciach. Práve sever Slovenska a najmä Oravu, si totiž tento rok vybrali organizátori neobyčajnej me-dzinárodnej veterán rallye 500 km slovenských, ktorá si tento rok zaknihovala svoj 13. ročník. Hoci 13 je pre mnohých číslo nešťastné, veteranisti a milovníci starých, no krásnych a ojedinelých motorových kúskov sa tvárili skutočne šťastne. A to i napriek tomu, že v sobotu, kedy si vozidlá na trstenskom námestí prišli pozrieť desiatky ľudí, bolo poriadne chladno.

Skryť Vypnúť reklamu

Tento ročník je jedinečný
Medzinárodné rallye veteránov sa na Slovensku usporadúva každoročne už 13 rokov. Oravu však do tohto ročníka veteranisti navštívili len okrajovo. Navštíviť celý región, zastaviť sa na niekoľko hodín v Podbieli, Trstenej, Hruštíne, Námestove či Zuberci, ktorý bol štartom i cieľom tohto ročníka preteku, sa im doposiaľ nepodarilo. „Tento ročník sme chceli venovať najkrajšiemu kútu na Slovensku – Orave. Zaujímavý je najmä tým, že sa nám podarilo dohodnúť 50 veteránov z francúzskej lokality L’Man a Lionu,“ povedal nám prezident podujatia Stanislav Glasa. „Zabezpečiť všetkých účastníkov rallye predstavuje tisíce telefonátov, spoluprácu s konzulátmi, s veľvyslancami. Vlani sme prezentovali južné Slovensko, vtedy sa nám podarilo pozvať troch Francúzov a jedného pretekára z Monaka. Urobili nám takú reklamu, že na tento ročník sa nám prihlásilo až 600 vozidiel z Francúzska! Mnohé sme museli odmietnuť, napokon sme sa rozhodli, že zoberieme 50 vozidiel.“ Na Oravu dorazili všetci pozvaní veteranisti. Aj staré autá sú však len stroje náchylné na poruchy, ktoré postihli tri z francúzskej delegácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Na podnet rodáka
Preteky veteránov spravidla neboli obmedzované ročníkom výroby auta. Zúčastniť sa ho mohli akékoľvek veterány, teda autá, ktoré majú viac než 35 rokov a spĺňajú potrebné kritériá. Tento ročník je však oproti predošlým výnimočný ešte niečím ďalším, okrem francúzskej účasti. „Dali sme si záväzok, že imidž nášho preteku vylepšíme. Rozhodli sme sa teda, že tento rok zaregistrujeme len autá vyrobené od roku 1900 po koniec 1. svetovej vojny a v druhej kategórii od roku výroby 1918 do roku 1945. Takýchto vozov tu máme 80 až 90 %,“ priblížil prezident. Zvyšok kolóny nádherne nablýskaných starých krásavcov tvorili mladšie vozidlá, patriace priateľom organizátorov, tým, ktorí pomáhali pri príprave preteku či sponzorom.
Prvotná myšlienka umiestniť pretek na Oravu sa pritom zrodila u spoluorganizátora a zhodou okolností aj rodáka z Trstenej Petra Šareka. „Sme v mojom rodnom meste, aj keď zorganizovať to nebolo jednoduché, a ja tu vidím neuveriteľné množstvo ľudí, ktorí sa tešia tomuto krásnemu podujatiu. Neviem síce, kedy sa s touto históriou na kolesách vrátime na Oravu, ale pre túto chvíľu vám ďakujem za záujem, ktorý prejavujete.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nevlastní ich, ale obdivuje
Stanislav Glasa nevlastní ani jedného veterána a ako sám povedal, ani nepremýšľal nad tým, že by si nejakého zadovážil. Podľa jeho slov sa totiž stále cíti skôr „ako robotník“. Na jeho zanietení pri rozprávaní o týchto starých vozidlách však vidieť, ako veľmi rozumie nielen milovníkom veteránov, ale i autám samotným. „Pred rokmi som pracoval ako redaktor v automobilovom časopise, ktorý spadal pod vtedajší ústredný orgán slovenského auto-moto klubu. Tam som našiel množstvo priateľov, ktorí robili veteranistov. Vtiahli ma do svojho sveta, pomáhal som im ako redaktor, zháňal som im sponzorov. Odvtedy mi táto práca akosi „prischla“ a venujem sa tomu toľko, koľko sa dá.“

Len na docestovanie
Účastníci 500 km slovenských nevkladajú do preteku žiadne peniaze. Žiadne vstupné, žiadne štartovné. Všetky náklady im hradí organizačný tím. „Nemôžem predsa od pretekára, ktorý sem urobí 2500 km, naspäť ďalších 2500 km a na pohonné hmoty minie 2000 eur, žiadať nejaké ďalšie peniaze. Aj preto je naša akcia jedinečná, niektorí pretekári ju dokonca spájajú s jedným z najväčších európskych pretekov, talianskou Míľou míľ,“ dodal S. Glasa.
Prezidenta podujatia pri jeho práci teší najmä skutočnosť, že počas jeho 13-ročnej histórie navštívili každý kút Slovenska, kde nádherné veterány potešili ich obdivovateľov. „Vidím, že tento krásny peletón, múzeum na kolesách, ukrýva technické unikáty, skvosty motoristickej výroby a mám radosť, že môžeme aj Oravcom a Liptákom ukázať tieto skvosty. A, samozrejme, pretekárom krásy vášho kraja, z ktorých boli skutočne uchvátení.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 033
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 639
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 939
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 299
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 874
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 803
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 385
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 357
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 238
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Gynekologicko pôrodnícke oddelenie Dolnooravskej nemocnice patrí medzi špičkové.

Nemocnica vynovila pôrodné sály i gynekologické oddelenie. Primár priznal, že keď videl projekt rekonštrukcie prvý raz, pochyboval.

5 h
Matúš Otruba našiel v Dolnom Kubíne opäť chuť do futbalu.

Šikovný futbalista má stále iba 25 rokov a už si preskákal vo futbale veľa.

5 h
Peter vo videoklipe.

Petra inšpirovala k textu tragédia. Na Oravskej priehrade sa utopili bratranci.

24. jan
Komjatnou auto už neprešlo.

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

23. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

19 h

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Petra inšpirovala k textu tragédia. Na Oravskej priehrade sa utopili bratranci.

24. jan

Testovanie pokračuje aj v nedeľu. V okrese Púchov je priebežná pozitivita pod pol percenta.

23 h

Už ste čítali?