Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

História na kolesách zavítala aj na Oravu

MEDZI VIAC NEŽ 200 VETERÁNMI vyrobenými od roku 1900 do konca druhej svetovej vojny nechýbal ani svetový unikát – taliansky veterán vyrobený v roku 1897. Jedinečným automobilovým múzeom na kolesách sa mohli uplynulý týždeň pokochať takmer všetci Oravci.


Jedinečná prehliadka vozidiel, ktoré sa dnes len tak nevidia, prebiehala uplynulý týždeň, od štvrtku do soboty, takmer na celej Orave, Liptove a Kysuciach. Práve sever Slovenska a najmä Oravu, si totiž tento rok vybrali organizátori neobyčajnej me-dzinárodnej veterán rallye 500 km slovenských, ktorá si tento rok zaknihovala svoj 13. ročník. Hoci 13 je pre mnohých číslo nešťastné, veteranisti a milovníci starých, no krásnych a ojedinelých motorových kúskov sa tvárili skutočne šťastne. A to i napriek tomu, že v sobotu, kedy si vozidlá na trstenskom námestí prišli pozrieť desiatky ľudí, bolo poriadne chladno.

Skryť Vypnúť reklamu

Tento ročník je jedinečný
Medzinárodné rallye veteránov sa na Slovensku usporadúva každoročne už 13 rokov. Oravu však do tohto ročníka veteranisti navštívili len okrajovo. Navštíviť celý región, zastaviť sa na niekoľko hodín v Podbieli, Trstenej, Hruštíne, Námestove či Zuberci, ktorý bol štartom i cieľom tohto ročníka preteku, sa im doposiaľ nepodarilo. „Tento ročník sme chceli venovať najkrajšiemu kútu na Slovensku – Orave. Zaujímavý je najmä tým, že sa nám podarilo dohodnúť 50 veteránov z francúzskej lokality L’Man a Lionu,“ povedal nám prezident podujatia Stanislav Glasa. „Zabezpečiť všetkých účastníkov rallye predstavuje tisíce telefonátov, spoluprácu s konzulátmi, s veľvyslancami. Vlani sme prezentovali južné Slovensko, vtedy sa nám podarilo pozvať troch Francúzov a jedného pretekára z Monaka. Urobili nám takú reklamu, že na tento ročník sa nám prihlásilo až 600 vozidiel z Francúzska! Mnohé sme museli odmietnuť, napokon sme sa rozhodli, že zoberieme 50 vozidiel.“ Na Oravu dorazili všetci pozvaní veteranisti. Aj staré autá sú však len stroje náchylné na poruchy, ktoré postihli tri z francúzskej delegácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Na podnet rodáka
Preteky veteránov spravidla neboli obmedzované ročníkom výroby auta. Zúčastniť sa ho mohli akékoľvek veterány, teda autá, ktoré majú viac než 35 rokov a spĺňajú potrebné kritériá. Tento ročník je však oproti predošlým výnimočný ešte niečím ďalším, okrem francúzskej účasti. „Dali sme si záväzok, že imidž nášho preteku vylepšíme. Rozhodli sme sa teda, že tento rok zaregistrujeme len autá vyrobené od roku 1900 po koniec 1. svetovej vojny a v druhej kategórii od roku výroby 1918 do roku 1945. Takýchto vozov tu máme 80 až 90 %,“ priblížil prezident. Zvyšok kolóny nádherne nablýskaných starých krásavcov tvorili mladšie vozidlá, patriace priateľom organizátorov, tým, ktorí pomáhali pri príprave preteku či sponzorom.
Prvotná myšlienka umiestniť pretek na Oravu sa pritom zrodila u spoluorganizátora a zhodou okolností aj rodáka z Trstenej Petra Šareka. „Sme v mojom rodnom meste, aj keď zorganizovať to nebolo jednoduché, a ja tu vidím neuveriteľné množstvo ľudí, ktorí sa tešia tomuto krásnemu podujatiu. Neviem síce, kedy sa s touto históriou na kolesách vrátime na Oravu, ale pre túto chvíľu vám ďakujem za záujem, ktorý prejavujete.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nevlastní ich, ale obdivuje
Stanislav Glasa nevlastní ani jedného veterána a ako sám povedal, ani nepremýšľal nad tým, že by si nejakého zadovážil. Podľa jeho slov sa totiž stále cíti skôr „ako robotník“. Na jeho zanietení pri rozprávaní o týchto starých vozidlách však vidieť, ako veľmi rozumie nielen milovníkom veteránov, ale i autám samotným. „Pred rokmi som pracoval ako redaktor v automobilovom časopise, ktorý spadal pod vtedajší ústredný orgán slovenského auto-moto klubu. Tam som našiel množstvo priateľov, ktorí robili veteranistov. Vtiahli ma do svojho sveta, pomáhal som im ako redaktor, zháňal som im sponzorov. Odvtedy mi táto práca akosi „prischla“ a venujem sa tomu toľko, koľko sa dá.“

Len na docestovanie
Účastníci 500 km slovenských nevkladajú do preteku žiadne peniaze. Žiadne vstupné, žiadne štartovné. Všetky náklady im hradí organizačný tím. „Nemôžem predsa od pretekára, ktorý sem urobí 2500 km, naspäť ďalších 2500 km a na pohonné hmoty minie 2000 eur, žiadať nejaké ďalšie peniaze. Aj preto je naša akcia jedinečná, niektorí pretekári ju dokonca spájajú s jedným z najväčších európskych pretekov, talianskou Míľou míľ,“ dodal S. Glasa.
Prezidenta podujatia pri jeho práci teší najmä skutočnosť, že počas jeho 13-ročnej histórie navštívili každý kút Slovenska, kde nádherné veterány potešili ich obdivovateľov. „Vidím, že tento krásny peletón, múzeum na kolesách, ukrýva technické unikáty, skvosty motoristickej výroby a mám radosť, že môžeme aj Oravcom a Liptákom ukázať tieto skvosty. A, samozrejme, pretekárom krásy vášho kraja, z ktorých boli skutočne uchvátení.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 333
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 005
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 925
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 15 050
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 454
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 779
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 140
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 890
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 742
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 071
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Všetky kontaktné pracoviská polície sú od dnes zatvorené

Od zajtra, 28. októbra, sú na celom Slovensku zatvorené aj klientské centrá a Katastrálne odbory Okresných úradov vrátane podateľní.

Všetky kontaktné pracoviská polície určené pre verejnosť sú zatvorené do odvolania.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Tanečník Kristián: Spočiatku sa ma pýtali, prečo nehrám futbal

Kristián Šimko z Klina má 12 rokov, chce dobyť tanečný parket.

Kristián na festivale Tanečno.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?