DOLNÝ KUBÍN. Regionálna kancelária Slovenského národného strediska pre ľudské práva v Dolnom Kubíne funguje už viac ako dva roky. Vlani jej služby využilo 99 ľudí z takmer celého Žilinského kraja. Podľa regionálnej zástupkyne kancelárie v Dolnom Kubíne Márie Briškovej ľudia často chodia do kancelárie s problémami, ktoré prekračujú ich kompetencie. Oblasť pôsobnosti strediska je totiž presne vyhradená.
Cítiť krivdu nestačí
Aktivity regionálnej pobočky strediska pre ľudské práva sú zamerané na sledovanie dodržiavania ľudských práv a slobôd, na poradenstvo a pomoc obetiam diskriminácie a prejavov intolerancie, na vzdelávanie, osvetu a prevenciu v tejto oblasti. Na Slovensku je takýchto kancelárií sedem. Na to, aby mohli človeku pomôcť, musí jeho problém spĺňať potrebnú oblasť aj dôvod, ktoré rieši antidiskriminačný zákon. Nestačí len to, že dotyčný sa cíti diskriminovaný. K dôvodom podozrenia na porušenie ľudských práv patria intolerančné prejavy v súvislosti s náboženstvom, pohlavím, rasou, príslušnosťou k inému etniku alebo národnosti, so zdravotným postihnutím, vekom, sexuálnou orientáciou, manželským alebo rodinným stavom, s farbou pleti, jazykom, politickým zmýšľaním, národným alebo sociálnym pôvodom, majetkom, či rodom. Týka sa to oblastí sociálneho zabezpečenia, poskytovania tovarov a služieb, zdravotníckej starostlivosti, vzdelávania a pracovno-právnych vzťahov.
Sťažujú si aj učitelia
Pracovno-právne vzťahy sú najčastejším problémom, s ktorým sa ľudia obracajú na kanceláriu. V poslednom období zaznamenala zvýšený nárast tohto problému v školstve. Mobing a bossing sú najčastejšie vyskytujúce sa javy. Niektorí učitelia sa v kolektíve stretávajú s posmeškami, ohováraním a nevhodným správaním zo strany svojich kolegov alebo nadriadeného. „Je paradoxné, že sa to deje práve v prostredí, ktoré by malo pôsobiť výchovne a vytvárať zdravé a motivujúce prostredie pre študentov aj pedagógov,“ konštatuje M. Brišková.
Jedným z jej úspešne dotiahnutých prípadov bola i sťažnosť istého Dolnokubínčana, ktorý sa domnieval, že pre rasový motív mu mesto nepridelilo byt. Prípad teda muselo mestské zastupiteľstvo opätovne prehodnotiť.
Dohoda mnohokrát nestačí
Postupnosť pri riešení problému klienta kanceláriou strediska pre ľudské práva je nasledovná: Klient s ním oboznámi pracovníčku kancelárie. Tá si následne zistí potrebné informácie k prípadu a osloví protistranu, aby si vypočula aj jej pohľad na celú záležitosť. „Bohužiaľ, každá strana to väčšinou vidí úplne inak,”povedala M. Brišková. Ak nedôjde k dohode, sťažovateľ má možnosť obrátiť sa na súd. Ak je tam dôvodné podozrenie, že dochádza k porušovaniu antidiskriminačného zákona, môže ho v súdnom procese zastupovať stredisko, prípadne mu poskytnúť vyriešenie konfliktu mimosúdnou cestou, a to bezplatne.