TRSTENÁ. Uplynulý pondelok v Trstenej vyústilo jedno zo sprievodných podujatí projektu Modrá stužka – mesto, obec bez odpadkov. Koordinátorky projektu pod vedením Anny Šimánkovej ešte začiatkom roka pripravili pre mladších i starších žiakov rôzne projektové sprievodné podujatia. Jedným z nich bolo vypĺňanie ekologických plánov pre žiakov 5. – 9. ročníkov základných škôl a pre stredoškolákov. „Podľa plánov sme potom pripravili súťažné otázky,“ povedala nám Anna Šimánková. Na každej škole zapojenej do projektu sa počas marca a apríla robili školské kolá súťaže Pronatura, po nich nasledovali krajské. Tri najlepšie tímy z každého okresu postúpili do veľkého finále, ktoré sa konalo v Trstenej.
Ekopostery vyrážali dych
„V prvej časti deti prezentovali svoje výtvarné diela – ekopostery, ktorých cieľom bolo, aby deti prostredníctvom nich vyjadrili, čo cítia k prírode, čo podľa nich treba riešiť a ako by to riešili oni. Okrem toho pre nich pracovníci miestneho centra voľného času pripravili otázky z rôznych oblastí,“ priblížila súťaž A. Šimánková. Deti museli do riešenia úloh zapojiť viaceré zmysly. Pri jednom stolíku ovoniavali, pri inom triedili obrázky, riešili problémové úlohy. Pri každom stanovišti bola porota, ktorá im za ich odpovede dávala body. Medzi porotcami nechýbali ani odborníci zo štátnej ochrany prírody či okresného riaditeľstva policajného zboru. Deti to teda mali ťažké nielen pre silnú konkurenciu, ale i porotu „od fachu“. „Jedným z členov poroty je i zástupca Združenia miest a obcí Slovenska, ktoré nad súťažou Veľké finále Pronatura prevzalo záštitu.“
Ekofórum pre mladých ekológov
Popoludní, po vyhodnotení a vyhlásení víťazov veľkého finále bolo pre mladých ekológov pripravené ekofórum. Tam mali deti možnosť ukázať, ako dokážu premýšľať o tom, čo trápi nielen Slovákov, ale celý svet.
„Pripravili sme pre súťažiacich ďalšie súťažné okruhy a do nich sme zaradili problémové situácie, ktoré majú deti riešiť. Otázky boli z oblasti ochrany prírody, spoločenského života, z trestno-právnej oblasti. Celý dnešný deň je pre školákov akousi konfrontáciou toho, čo si o tom myslia, čo sa podľa nich môže. Majú dosť času i na to, aby popremýšľali, či chcú byť aktívni v riešení úloh, ktoré trápia celý svet,“ dodala A. Šimánková.
Na pondelkové fórum prišli aj trstenskí žiaci ôsmych a deviatych ročníkov a gymnazisti, ktorí tiež prispeli svojimi návrhmi k riešeniu niektorých ekologic-kých problémov.