Prečo asi?
Vážená redakcia, po prečítaní článku U končiacich deviatakov sú v kurze gymnáziá, uverejneného vo vašich novinách mi nedá, aby som nereagoval. V článku sa konštatuje, že žiaci si vyberajú v prvom rade gymnáziá a po nich najvyhľadávanejšie sú u žiakov ekonomické odbory, technicko-administratívny pracovník a pod. Zaujalo ma konštatovanie: „znižuje sa však záujem o Spojenú školu v Tvrdošíne“. Znižujúci sa záujem žiakov o túto školu je na viacerých základných školách. Prečo asi? Škola, ktorej široký odborný záber umožňoval žiakom z Oravy uplatňovať sa v rôznych odboroch, sa zrazu prepadá.
Vedenie školy hľadalo vysvetľovanie vo všeličom, len nie vo svojej práci a atmosfére na škole. Mobbing (šikanovanie na pracovisku), diskriminácia a nerovnaké zaobchádzanie s pedagogickými pracovníkmi vedú vyučujúcich k poslušnosti a pasivite. Nepoznám príklad v okolí, aby sa riaditeľ školy zbavoval kvalifikovaných učiteľov v aktívnom veku a ponechával nekvalifikovaných pracovníkov a pracovníkov v dôchodkovom veku a zakazoval všetko, čo sa len dá. Zabudlo sa však na to podstatné na škole - na študentov, na ich vnímanie tejto atmosféry, rozhodovanie sa a podávanie informácií medzi sebou. Študenti sú vnímavé osobnosti, ktoré nemožno zastrašiť tak, ako vyučujúcich. Svoje skúsenosti podávajú ďalej a nie je preto podľa mňa zvláštne, že rapídne klesá záujem o takúto školu, do akého ju dostalo terajšie vedenie. Bol som na viacerých ZŠ okresov Tvrdošín, Námestovo, Dolný Kubín a musím konštatovať, že názor žiakov a rodičov na túto školu nie je kladný.
Je len na vedení školy, či urobí sebareflexiu, alebo sa bude tváriť neomylne a vždy sa vyhovárať na „niečo“. Zatiaľ sa im však ostatné školy vzdialia. Je aj na rodičoch a Rade školy, aby dôsledne využívali svoje právomoci a urobili všetko pre to, aby sa vrátila dôvera a meno školy. Spojená škola nie je súkromná firma, ale štátna vzdelávacia inštitúcia a v tej majú rodičia veľké právomoci. Len ich treba využívať.
PaedDr. Miroslav Gandi, bývalý učiteľ SŠ Tvrdošín
Reakcia vedenia školy
Keďže našou úlohou je podávať vyvážené informácie, nie jednostranné názory, požiadali sme o reakciu na list M. Gandiho riaditeľa Spojenej školy v Tvrdošíne Jána Korenčiaka. Odpoveď znela: „Nesúhlasíme so zverejnením ničím nepodložených vyjadrení pisateľa, inak využijeme všetky zákonné prostriedky na ochranu osobnosti a dobrého mena školy, a to nielen vo vzťahu k pisateľovi, ale aj k redakcii.“
Pod odpoveď sa podpísali štyria členovia vedenia školy.
Reagoval zriaďovateľ
Žilinský samosprávny kraj zriadil Spojenú školu, Medvedzie 135, Tvrdošín 1. septembra 2007. Škola vznikla spojením Strednej priemyselnej školy Ignáca Gessaya a Obchodnej akadémie Tvrdošín.
V tomto školskom roku navštevuje strednú školu 722 žiakov. Podľa štatistických podkladov a zberov dát zo Školského výpočtového strediska v Liptovskom Mikuláši z 11. mája t.r. možno konštatovať, že najväčší záujem žiakov základných škôl je o štúdium v odbore technické a informatické služby (121 žiakov pre 1. kolo prijímacieho konania pre šk. rok 2009/2010) a o štúdium v odbore obchodná akadémia (89 žiakov pre 1. kolo prijímacieho konania), čo považujeme pri súčasnej znižujúcej sa demografickej krivke obyvateľstva a trende zvýšeného záujmu žiakov základných škôl o gymnaziálne vzdelávanie za postačujúce. K 31. 12. 2008 bolo na úradoch práce v Žilinskom kraji evidovaných 20 absolventov tejto školy.
ŽSK ako zriaďovateľ školy hodnotí prácu vedenia školy za veľmi dobrú, škola má dlhoročnú tradíciu v oblasti stredoškolského odborného vzdelávania, kvalitné materiálno-technické podmienky pre výučbu informatiky a výpočtovej techniky, pedagogickí zamestnanci sa pravidelne zapájajú do realizácie rozvojových projektov MŠ SR a aktivít ŽSK. Žiaci majú vytvorenú dostatočnú ponuku pre voľnočasové a záujmovo-vzdelávacie aktivity. V šk. roku 2007/2008 sa SŠ v Tvrdošíne (v porovnaní s ostatnými spojenými školami ŽSK) umiestnila v úspešnosti externej časti maturitnej skúšky z matematiky a zo slovenského jazyka na prvom mieste.
V školskom roku 2007/2008 sa uskutočnila v škole komplexná kontrola Štátnej školskej inšpekcie so záverom: „Silnou stránkou školy je dlhoročná tradícia v oblasti odborného vzdelávania, zapojenie sa pedagogických zamestnancov do Národného projektu ďalšieho vzdelávania učiteľov v oblasti komunikačných zručností, manažmentu a marketingu školy a zapájanie sa do realizácie rôznych projektov. Celkové hodnotenie školy je na dobrej úrovni.“ PaedDr. Peter Majer
Pýtali sme sa študentov
Absolvent Marek: „Ja som si zlú atmosféru na škole nevšimol. Pravdupovediac, ani som sa o to veľmi nezaujímal.“
Absolvenka Simona: „Zaoberala som sa skôr učením, ako pozorovaním a sledovaním vedenia a ich práce či problémov. Ale nikdy som nepočula, že by sa na riaditeľa niekto sťažoval.“
Súčasní študenti školy (na ich žiadosť mená neuvádzame): „Neviem, či sú tu nejaké problémy. Netrápi ma to a nesledujem to.“
„Nestarám sa o to, čo majú medzi sebou učitelia, chcem len doštudovať.“ (NK)