Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

V škôlke sa deti zmocňujú kultúry, tu a teraz

Školský zákon priniesol vzdelávací program aj pre materské školy. Jeho cieľom je získanie kľúčových kompetencií vo všetkých oblastiach gramotnosti dieťaťa.


NÁMESTOVO. Vzdelávanie učiteliek materských škôl k tvorbe školského vzdelávacieho programu zabezpečila Alena Čajková zo Spoločného školského úradu Zákamenné. Čo sa vlastne budú naši škôlkari učiť, ako a prečo? O tom i o význame projektu sme sa porozprávali práve s ňou.

V čom je vzdelávací program pre materské školy iný?
- Vzdelávací program je dvojúrovňový. Určuje, čo má dieťa získať z pohľadu spoločnosti a kultúry prostredníctvom osobnostných, sociálnych, komunikatívnych, poznávacích, učebných a informačných kompetencií v rámci okruhov Ja som, Ľudia, Príroda a Kultúra. Celý program má názov Dieťa a svet.

Skryť Vypnúť reklamu

Myslíte si, že nový školský zákon prinesie viac pozitívnych zmien ako pôvodný?
- Každý zákon prináša zmeny, veď je prijímaný na základe zmien a potrieb spoločnosti. V súvislosti so školským zákonom bol schválený aj program pre materské školy (MŠ). Podstatné zmeny sú v ich začlenení do sústavy škôl. MŠ už nie je len predškolské zariadenie, ale je to škola, ktorá deťom predškolského veku zabezpečuje predprimárne vzdelávanie. Cieľom programu je získavanie kľúčových kompetencií vo všetkých oblastiach gramotnosti. Určuje základné minimum požadovaných spôsobilostí, ktoré majú deti v MŠ zvládnuť. Pôvodný program bol zameraný iba na získavanie ve-domostí a poznatkov.

Koľko ľudí sa zapojilo do vzde-lávania a aký postoj k tomu zaujali?
- Školenia sa zúčastnilo 125 učiteliek MŠ v pôsobnosti školských úradov Zákamenné, Námestovo a Krajského školského úradu Žilina. Prejavili záujem o metodiku tvorby vzdelávacieho programu, ktorý sú aj MŠ povinné realizovať od 1. septembra tohto roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo to znamená, že je program zameraný na získavanie kompetencií?
- Znamená to, že absolvent MŠ získa pred vstupom do prvého ročníka základnej školy schopnosti osobnostné, sociálne, komunikatívne, poznávacie, učebné a informačné, teda schopnosti komunikovať v rovine prírodovednej, matematickej, čitateľskej a umeleckej primerane svojmu veku. Získavanie a rozvíjanie kompetencií je ovplyvnené nielen genetikou dieťaťa, ale aj spoločenskými skúsenosťami, charakterom, temperamentom a jeho vlastnou túžbou po niečom. Na dieťa vplýva aj spoločenské prostredie, rodina, kamaráti a škola.

Ako chápať pojem kompetencia vo vzťahu jej získavania a rozvíjania u detí MŠ?
- Kompetencia je prejav toho, čo dokáže dieťa na základe vlastného poznania realizovať v činnosti. Ak dieťa niečo vie, malo by to vedieť aj urobiť, alebo ak niečo robí, malo by tomu rozumieť. Kompetencia ako celok spája v sebe intelektuálnu i praktickú činnosť súčasne. Získané kompetencie v každej oblasti kultúrnej gramotnosti dávajú predpoklad na aktívne zvládnutie kultúrneho prostredia, v ktorom dieťa žije. Preto ak dieťa získa základné kompetencie, mali by mu umožniť prežiť a orientovať sa v podmienkach našej kultúry. Napríklad dieťa by malo vedieť spolunažívať a komunikovať s inými a orientovať sa v oblasti prírodných a spoločenských vied. Malo by získať schopnosť riešiť problémy, konflikty a niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia.

Skryť Vypnúť reklamu

Akú úlohu zohrávajú pri získavaní kompetencií učitelia materskej školy?
- Na pozadí správania a konania učiteľov pri vyučovaní je ich pedagogické myslenie, t.j. učí tak, ako myslí . Mali by vytvárať také učebné osnovy, vyberať učebné stratégie a vytvárať vyučovacie podmienky, aby dieťa nedostávalo hotové poznatky. Malo by sa pri poznávaní a učení aktívne zapájať a spolupracovať. Záleží od učiteľky, aký spôsob učenia deťom ponúkne. Stále sa využívajú najmä tie metódy, kde je obojstranná komunikácia medzi dieťaťom a učiteľkou, dominantnou však u detí naďalej zostáva hra.

Ako túto zmenu pocítia deti, učitelia a rodičia?
- Vo výučbe sa mení pasívne pozorujúce dieťa, plniace len pokyny učiteľky, na aktívne spolupracujúce, ktoré sa vie ohodnotiť. Hodnotenie iných je preňho novou intelektuálnou výzvou. Dieťa získava fyzickú i sociálnu skúsenosť. Učiteľka mu umožňuje porovnávať poznané, argumentovať a hodnotiť. Rodičia vytvárajú podmienky na získavanie a rozvíjanie kompetencií. Dieťa sa predsa nevycho-váva a nevzdeláva len v škole, ale predovšetkým v rodine. Výchovu a vzdelávanie v MŠ chápem ako kontakt dieťaťa s danou kultúrou. Rovnako ako rodina, aj materská škola je miesto, kde sa dieťa aktívne zmocňuje danej kultúry tu a teraz.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 630
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 920
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 617
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 287
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 459
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 406
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 296
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 315
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 301
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 493
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ak stavebník nechce na povolenie čakať, musí pomôcť

Najviac stavebných povolení v okrese vydáva Rabča. Obecný rozpočet nestíha za domami.

Výstavba v časti Grúň.

Hern má krízovú radu aj stopovačov. Strojárne otestovali všetkých zamestnancov

V Herne majú za sebou už šieste kolo testovania na COVID-19. Vedenie strojární odporúča firmám testovanie zamestnancov.

Ilustračné foto.

Najlepší strelec mohol ostať v Dlhej, rozhodol sa pre Babín

Marcel Kunocha si vyskúšal všetky pozície. Najlepšie sa cíti v útoku.

Marcel Kunocha (pri lopte) strelil na jeseň 13 gólov.

Chceme, aby mali mladí futbalisti pamiatku

Po skvelých odozvách z minulých rokov sme sa opäť rozhodli spustiť obľúbenú rubriku Predstavujeme futbalové nádeje.

Ukážka z minulých rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?