NÁMESTOVO. Vzdelávanie učiteliek materských škôl k tvorbe školského vzdelávacieho programu zabezpečila Alena Čajková zo Spoločného školského úradu Zákamenné. Čo sa vlastne budú naši škôlkari učiť, ako a prečo? O tom i o význame projektu sme sa porozprávali práve s ňou.
V čom je vzdelávací program pre materské školy iný?
- Vzdelávací program je dvojúrovňový. Určuje, čo má dieťa získať z pohľadu spoločnosti a kultúry prostredníctvom osobnostných, sociálnych, komunikatívnych, poznávacích, učebných a informačných kompetencií v rámci okruhov Ja som, Ľudia, Príroda a Kultúra. Celý program má názov Dieťa a svet.
Myslíte si, že nový školský zákon prinesie viac pozitívnych zmien ako pôvodný?
- Každý zákon prináša zmeny, veď je prijímaný na základe zmien a potrieb spoločnosti. V súvislosti so školským zákonom bol schválený aj program pre materské školy (MŠ). Podstatné zmeny sú v ich začlenení do sústavy škôl. MŠ už nie je len predškolské zariadenie, ale je to škola, ktorá deťom predškolského veku zabezpečuje predprimárne vzdelávanie. Cieľom programu je získavanie kľúčových kompetencií vo všetkých oblastiach gramotnosti. Určuje základné minimum požadovaných spôsobilostí, ktoré majú deti v MŠ zvládnuť. Pôvodný program bol zameraný iba na získavanie ve-domostí a poznatkov.
Koľko ľudí sa zapojilo do vzde-lávania a aký postoj k tomu zaujali?
- Školenia sa zúčastnilo 125 učiteliek MŠ v pôsobnosti školských úradov Zákamenné, Námestovo a Krajského školského úradu Žilina. Prejavili záujem o metodiku tvorby vzdelávacieho programu, ktorý sú aj MŠ povinné realizovať od 1. septembra tohto roku.
Čo to znamená, že je program zameraný na získavanie kompetencií?
- Znamená to, že absolvent MŠ získa pred vstupom do prvého ročníka základnej školy schopnosti osobnostné, sociálne, komunikatívne, poznávacie, učebné a informačné, teda schopnosti komunikovať v rovine prírodovednej, matematickej, čitateľskej a umeleckej primerane svojmu veku. Získavanie a rozvíjanie kompetencií je ovplyvnené nielen genetikou dieťaťa, ale aj spoločenskými skúsenosťami, charakterom, temperamentom a jeho vlastnou túžbou po niečom. Na dieťa vplýva aj spoločenské prostredie, rodina, kamaráti a škola.
Ako chápať pojem kompetencia vo vzťahu jej získavania a rozvíjania u detí MŠ?
- Kompetencia je prejav toho, čo dokáže dieťa na základe vlastného poznania realizovať v činnosti. Ak dieťa niečo vie, malo by to vedieť aj urobiť, alebo ak niečo robí, malo by tomu rozumieť. Kompetencia ako celok spája v sebe intelektuálnu i praktickú činnosť súčasne. Získané kompetencie v každej oblasti kultúrnej gramotnosti dávajú predpoklad na aktívne zvládnutie kultúrneho prostredia, v ktorom dieťa žije. Preto ak dieťa získa základné kompetencie, mali by mu umožniť prežiť a orientovať sa v podmienkach našej kultúry. Napríklad dieťa by malo vedieť spolunažívať a komunikovať s inými a orientovať sa v oblasti prírodných a spoločenských vied. Malo by získať schopnosť riešiť problémy, konflikty a niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia.
Akú úlohu zohrávajú pri získavaní kompetencií učitelia materskej školy?
- Na pozadí správania a konania učiteľov pri vyučovaní je ich pedagogické myslenie, t.j. učí tak, ako myslí . Mali by vytvárať také učebné osnovy, vyberať učebné stratégie a vytvárať vyučovacie podmienky, aby dieťa nedostávalo hotové poznatky. Malo by sa pri poznávaní a učení aktívne zapájať a spolupracovať. Záleží od učiteľky, aký spôsob učenia deťom ponúkne. Stále sa využívajú najmä tie metódy, kde je obojstranná komunikácia medzi dieťaťom a učiteľkou, dominantnou však u detí naďalej zostáva hra.
Ako túto zmenu pocítia deti, učitelia a rodičia?
- Vo výučbe sa mení pasívne pozorujúce dieťa, plniace len pokyny učiteľky, na aktívne spolupracujúce, ktoré sa vie ohodnotiť. Hodnotenie iných je preňho novou intelektuálnou výzvou. Dieťa získava fyzickú i sociálnu skúsenosť. Učiteľka mu umožňuje porovnávať poznané, argumentovať a hodnotiť. Rodičia vytvárajú podmienky na získavanie a rozvíjanie kompetencií. Dieťa sa predsa nevycho-váva a nevzdeláva len v škole, ale predovšetkým v rodine. Výchovu a vzdelávanie v MŠ chápem ako kontakt dieťaťa s danou kultúrou. Rovnako ako rodina, aj materská škola je miesto, kde sa dieťa aktívne zmocňuje danej kultúry tu a teraz.