V škôlke sa deti zmocňujú kultúry, tu a teraz

Školský zákon priniesol vzdelávací program aj pre materské školy. Jeho cieľom je získanie kľúčových kompetencií vo všetkých oblastiach gramotnosti dieťaťa.


NÁMESTOVO. Vzdelávanie učiteliek materských škôl k tvorbe školského vzdelávacieho programu zabezpečila Alena Čajková zo Spoločného školského úradu Zákamenné. Čo sa vlastne budú naši škôlkari učiť, ako a prečo? O tom i o význame projektu sme sa porozprávali práve s ňou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V čom je vzdelávací program pre materské školy iný?
- Vzdelávací program je dvojúrovňový. Určuje, čo má dieťa získať z pohľadu spoločnosti a kultúry prostredníctvom osobnostných, sociálnych, komunikatívnych, poznávacích, učebných a informačných kompetencií v rámci okruhov Ja som, Ľudia, Príroda a Kultúra. Celý program má názov Dieťa a svet.

SkryťVypnúť reklamu

Myslíte si, že nový školský zákon prinesie viac pozitívnych zmien ako pôvodný?
- Každý zákon prináša zmeny, veď je prijímaný na základe zmien a potrieb spoločnosti. V súvislosti so školským zákonom bol schválený aj program pre materské školy (MŠ). Podstatné zmeny sú v ich začlenení do sústavy škôl. MŠ už nie je len predškolské zariadenie, ale je to škola, ktorá deťom predškolského veku zabezpečuje predprimárne vzdelávanie. Cieľom programu je získavanie kľúčových kompetencií vo všetkých oblastiach gramotnosti. Určuje základné minimum požadovaných spôsobilostí, ktoré majú deti v MŠ zvládnuť. Pôvodný program bol zameraný iba na získavanie ve-domostí a poznatkov.

Koľko ľudí sa zapojilo do vzde-lávania a aký postoj k tomu zaujali?
- Školenia sa zúčastnilo 125 učiteliek MŠ v pôsobnosti školských úradov Zákamenné, Námestovo a Krajského školského úradu Žilina. Prejavili záujem o metodiku tvorby vzdelávacieho programu, ktorý sú aj MŠ povinné realizovať od 1. septembra tohto roku.

SkryťVypnúť reklamu

Čo to znamená, že je program zameraný na získavanie kompetencií?
- Znamená to, že absolvent MŠ získa pred vstupom do prvého ročníka základnej školy schopnosti osobnostné, sociálne, komunikatívne, poznávacie, učebné a informačné, teda schopnosti komunikovať v rovine prírodovednej, matematickej, čitateľskej a umeleckej primerane svojmu veku. Získavanie a rozvíjanie kompetencií je ovplyvnené nielen genetikou dieťaťa, ale aj spoločenskými skúsenosťami, charakterom, temperamentom a jeho vlastnou túžbou po niečom. Na dieťa vplýva aj spoločenské prostredie, rodina, kamaráti a škola.

Ako chápať pojem kompetencia vo vzťahu jej získavania a rozvíjania u detí MŠ?
- Kompetencia je prejav toho, čo dokáže dieťa na základe vlastného poznania realizovať v činnosti. Ak dieťa niečo vie, malo by to vedieť aj urobiť, alebo ak niečo robí, malo by tomu rozumieť. Kompetencia ako celok spája v sebe intelektuálnu i praktickú činnosť súčasne. Získané kompetencie v každej oblasti kultúrnej gramotnosti dávajú predpoklad na aktívne zvládnutie kultúrneho prostredia, v ktorom dieťa žije. Preto ak dieťa získa základné kompetencie, mali by mu umožniť prežiť a orientovať sa v podmienkach našej kultúry. Napríklad dieťa by malo vedieť spolunažívať a komunikovať s inými a orientovať sa v oblasti prírodných a spoločenských vied. Malo by získať schopnosť riešiť problémy, konflikty a niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia.

SkryťVypnúť reklamu

Akú úlohu zohrávajú pri získavaní kompetencií učitelia materskej školy?
- Na pozadí správania a konania učiteľov pri vyučovaní je ich pedagogické myslenie, t.j. učí tak, ako myslí . Mali by vytvárať také učebné osnovy, vyberať učebné stratégie a vytvárať vyučovacie podmienky, aby dieťa nedostávalo hotové poznatky. Malo by sa pri poznávaní a učení aktívne zapájať a spolupracovať. Záleží od učiteľky, aký spôsob učenia deťom ponúkne. Stále sa využívajú najmä tie metódy, kde je obojstranná komunikácia medzi dieťaťom a učiteľkou, dominantnou však u detí naďalej zostáva hra.

Ako túto zmenu pocítia deti, učitelia a rodičia?
- Vo výučbe sa mení pasívne pozorujúce dieťa, plniace len pokyny učiteľky, na aktívne spolupracujúce, ktoré sa vie ohodnotiť. Hodnotenie iných je preňho novou intelektuálnou výzvou. Dieťa získava fyzickú i sociálnu skúsenosť. Učiteľka mu umožňuje porovnávať poznané, argumentovať a hodnotiť. Rodičia vytvárajú podmienky na získavanie a rozvíjanie kompetencií. Dieťa sa predsa nevycho-váva a nevzdeláva len v škole, ale predovšetkým v rodine. Výchovu a vzdelávanie v MŠ chápem ako kontakt dieťaťa s danou kultúrou. Rovnako ako rodina, aj materská škola je miesto, kde sa dieťa aktívne zmocňuje danej kultúry tu a teraz.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 708
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 103
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 265
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 344
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 524
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 280
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 873
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 228
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 874
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 344
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 524
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 280
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 873
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 228
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 874
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu