ZÁKAMENNÉ. „Najviac sa u nás zhoršila situácia v doprave, ľudia čoraz menej využívajú autobusovú prepravu,“ komentuje situáciu majiteľ firmy K.L.I.B.O.S. v Zákamennom Anton Klimčík. Kvôli zdražovaniu pohonných hmôt a zvyšovaniu nezamestnanosti sú ľudia nútení zostávať doma. „Okrem toho sa znížili ceny, no odbyt je slabý. Ľudia prichádzajú o prácu, čím klesá výroba a kamióny stoja, nemáme čo dovážať zo zahraničia,“ vysvetľuje prepojenosť problému vo všetkých oblastiach A. Klimčík. „Zatiaľ sme nikoho neprepustili, zamestnanci výplaty dostávajú a ak budú firmy robiť tak ako majú, robota bude aj naďalej a situácia sa snáď časom zlepší.“
Hra o neplatičov
KRUŠETNICA. Firma IANCOR v Krušetnici poskytuje zákazníkom nielen zemné práce a komplexnú stavebnú činnosť, ale aj vnútroštátnu a staveniskovú dopravu, kamiónovú dopravu. „Kríza sa nás dotýka, nezačínajú sa absolútne žiadne stavby. Robotníci len po kameňoch klepkajú a nič sa nedeje,“ hovorí s nadhľadom Jozef Jančo, konateľ firmy. Podľa neho sa situácia výrazne zhoršila v doprave aj v stavebníctve, nastal pokles predaja materiálu. „Zatiaľ sme stavy zamestnancov neznižovali. Ak sa však situácia do konca júna nezlepší, budeme sa musieť zamyslieť aj nad touto možnosťou,“ popísal situáciu J. Jančo. „Ak sa neobnoví tok peňazí, bude to vyzerať, ako pred dvadsiatimi rokmi. Začína sa hra, v ktorej nik nikomu neplatí, a najhoršie je, že neplatí ani štát.“ Aj keď sa ekonomická kríza podniku dotýka, J. Jančo nepredpokladá, že by sa situácia natoľko vyhrotila, aby musela firma skončiť.
Kríza je v ľuďoch
NÁMESTOVO. „V niektorých prípadoch nie sme ako firma konkurencieschopní,“ uviedol Marián Grígeľ, majiteľ Stavebnín Grígeľ v Námestove. Za najväčší problém považuje veľké rozdiely v cene pohonných hmôt na Slovensku a v zahraničí. „Rozhodujúcou zložkou cenotvorby je cena pohonných hmôt, aj preto máme vyššie náklady ako Poliaci, ktorí majú benzín a naftu podstatne lacnejšie,“ vyjadril sa k problému. „Napriek tomu sme zatiaľ oveľa viac tovaru do Poľska vyviezli, ako z Poľska doviezli.“
Čo sa týka predaja stavebného materiálu, v tejto oblasti výrazný problém nenastal, aj keď ceny oproti minulým rokom museli ísť dolu. „Ceny stavebného materiálu klesli o 30 - 50 %, a to má vplyv na cenu stavieb, takže ľudia môžu stavať oveľa lacnejšie ako predtým,“ konštatuje M. Grígeľ.
Svetovú hospodársku krízu zatiaľ zamestnanci Stavebnín Grígeľ nepocítili. Ich počet sa u hlavných činností firmy nezmenil. Majiteľ situáciu nevidí tragicky, je presvedčený, že kríza je skôr v ľuďoch: „Kríza je v našich hlavách, myslení a správaní.“
Autor: AG