Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Niekdajšie vládne vozidlá dnes chátrajú v stodolách

POSLEDNÁ TATRA 613 vyšla z automobilovej dielne v českom Příbore pred jedenástimi rokmi. Prvýkrát uzrelo vládne vozidlo svetlo sveta v roku 1975. Dnes sa tieto „krásavice“ na našich cestách len tak ľahko nevidia. Zberatelia však tvrdia, že v humnách ich c

hátra stále veľa.

ZUBEREC. Pod kapotou špeciálny motor poháňaný ôsmimi valcami, obsah 3,5 litra, neuveriteľne pohodlné sedadlá. To boli hlavné znaky, ktorými sa vyznačovalo vozidlo určené hlavne pre vysokých vládnych a stranníc-kych funkcionárov, legendárna Tatra 613. Ešte i dnes, keď majiteľ naštartuje svojho štvorkolesová miláčika z čias socialistickej republiky, pri zvuku jeho motora zaplesá srdce nejedného motoristického nadšenca. Hoci v súčasnosti ich už na cestách možno vidieť len príležitostne, prvú májovú sobotu mali v Zuberci sviatok. Na jednom mieste sa ich stretlo hneď sedem. Dôvodom stretnutia bolo znovuzavedenie do prevádzky jednej z nich, na ktorej sa kedysi vozil predseda Slovenskej národnej rady.

Skryť Vypnúť reklamu

Revolučné vládne vozidlo
Stretnutie milovníkov značky Tatra zorganizoval zuberecký lekár Pavol Brečka. Dôvod na pozvanie kamarátov do oblasti pod Roháčmi mal jedinečný – po štyroch rokoch renovácie sa naspäť do života vrátila jeho „revolučná“ Tatra 613 vyrobená v roku 1989. V tých rokoch sa na nej vyvážal predseda Slovenskej národnej rady. „Kúpil som si ju v roku 2005 a až dodnes som ju renovoval. Stálo ma to kopu času a nervov, no výsledok stojí zato,“ prezradil nám hostiteľ s nadšeným pohľadom na svoju vyblýskanú tatrovku.
Keď ju pred štyrmi rokmi kúpil, bola v zlom stave, mala už svoje roky a len máločo na nej fungovalo. „Chcel som ju však mať vo vynikajúcom stave, tak som sa pustil do jej renovácie. Bola to skutočne namáhavá práca, pretože zohnať súčiastky konkrétne na tento typ je veľmi ťažké. Je ich minimum. Vyrábali sa totiž pre vládnych funkcionárov, ktorým mali istý čas poslúžiť a potom mali ísť na zošrotovanie. T 613-ky neboli určené na opravovanie,“ hovorí zberateľ.
O nákladoch sa nehovorí
Renovácia tatrovky trvajúca necelé štyri roky nepochybne nebola náročná len na čas a nervy, ale i na financie. Koľko všetky opravy stáli, nám však veteranista neprezradil. „To sa nehovorí, ide o profesionálnu česť veteranistu. Ani jeden by nemal prezradiť, koľko vyšla renovácia jeho vozidla.“
Revolučná Tatra je dnes vo vynikajúcom stave, plne pojazdná. Jej majiteľ ju však bude používať len na slávnostné príležitosti - na stretnutie s príbuznými, s priateľmi s podobnými záujmami a na veteránske akcie pod značkou tatra. A k takým patrila aj tá sobotňajšia. „Stretávame sa tu z dôvodu znovuzavedenia do prevádzky tejto novozreštaurovanej Tatry. Sú tu ľudia, ktorí mi akýmkoľvek spôsobom pomohli pri jej renovácii. Či už prispeli súčiastkami, radou alebo priložili pomocnú ruku. Tí, ktorí značku tatra obdivujú a snažia sa ju udržiavať v takomto stave, aby reprezentovala fabriku, ktorá ich kedysi vyrábala,“ priblížil hostiteľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Zostali už len krásne
spomienky
Prvé osobné auto typu 613 vznikajúce pod legendárnou automobilovou značkou Tatra vyšlo z fabriky v českom Příbore v roku 1975. Pri ich zrode stál aj Svatopluk Vyvýjal, autoelektrikár a vývojový manažér, ktorý spolu s manželkou zavítal v prvý májový víkend na Oravu.
„Prvý model sme dali vyrobiť dizajnérom v Taliansku. Tam vyrobili dva prototypy, podľa ktorých sme spustili sériovú výrobu,“ zaspomínal si na zrod 613-ky S. Vyvýjal.
Denne sa na linke vyrobilo šesť tatroviek, do 18. novembra 1975 ich z fabriky vyšlo cca 14 000. „Robili sme viacero typov, mnohé z nich boli určené najmä pre vtedajšiu vládnu špičku, pre funkcionárov miestneho či krajského národného výboru. Súkromníci si ich kupovali len veľmi málo. Dnes je to už len spomienka, síce krásna, ale spomienka,“ povzdychol si niekdajší vývojový manažér.

Skryť Vypnúť reklamu

Špeciálny motor a pohodlie
Tatra 613, ktorú začali Česi vyrábať po úspešnej Tatre 603, mala viacero superlatívov. Aj to bol asi dôvod, prečo bola určená najmä pre vládne účely. „Špecifikom bol vzduchový výlučne benzínový motor a neskutočne pohodlný interiér. Tajomstvo pohodlia bolo ukryté v sedačkách vyrobených zo špeciálnej hmoty, na ktorej sa nedalo unaviť. Bolo to auto vhodné na dlhé jazdy. Často v ňom jeho majiteľ presedel vkuse aj osem či dvanásť hodín a vôbec sa neunavil,“ priblížil S. Vyvýjal.
Hoci sa posledná tatrovka vyrobila pred jedenástimi rokmi, dnes ich na ceste zazriete len veľmi málo. Zberatelia takýchto vozidiel ich totiž používajú prevažne len na reprezentatívne účely, rodinné oslavy či veteranistické zrazy. Mnoho týchto „československých“ motorov však chátra v humnách. „Poznám veľa ľudí, ktorí tieto tatry vlastnia, najmä na západe, niektoré sú v Amerike. Veľa kusov je však už rozbitých, zošrotovaných,“ dodal S. Vyvýjal. Podľa zberateľov je ich veľa na Orave, väčšinou však chátrajú ukryté v stodolách.

Rýchlejšie pre lepšiu
spotrebu
Väčšina majiteľov tatroviek, ktorí sa zišli v sobotu v Zuberci, prišli z Oravy, našlo sa však aj zopár takých, ktorí pricestovali z väčšej diaľky. Na túto cestu niektorí z nich určite len tak ľahko nezabudnú. „No, cesta sa nezaobišla bez problémov. Pri vstupe na Oravu ma odfotili policajti. Nezastavili ma síce, ale viem, že tam boli. Teraz už len čakám, čo mi príde domov,“ povzdychol si po príchode Ružomberčan, ktorý dorazil do Zuberca medzi poslednými a s niekoľkominútovým oneskorením.
„Išli sme rýchlejšie, ako by sme mali, asi stovkou. Ale keď na tatre sa pomaly jazdiť nedá. Potom to totiž veľa žerie, takže ak chcem chodiť na spotrebu, musím tomu trochu pridať,“ dodal so smiechom.

Z HISTÓRIE TATRY
- Prvý dopravný prostriedok sa v českých Kopřivniciach vyrobil v roku 1850. Výrobu kočiarov a bryčiek originálneho konštrukčného riešenia spustil Ignác Šustala.
- Postupne začali vyrábať železničné vagóny
- V roku 1897 vyrobili prvý osobný automobil v strednej Európe – Präsident a rok na to uzrel svetlo sveta prvý nákladiak
- Konštruktér Hans Ledwinka v roku 1923 verejnosti prvýkrát predstavil osobné auto T 11.
- Medzi dvomi svetovými vojnami konštruktéri pracovali na novinke – prvom sériovo vyrábanom osobnom vozidle so vzduchom chladeným motorom. Toto vozidlo s názvom T 77 malo premiéru 5. marca 1934
- Po vojne vyrábali luxusné autá s vysokým komfortom jazdy. T 77 aj populárny Tatraplan nahradila limuzína T 603.
- Tú v roku 1975 vystriedala T 613 a od roku 1996 vyrobili niekoľko kusov posledného modelu T 700.
- Výrobu osobných automobilov spoločnosť Tatra ukončila v roku 1998 a automobilka sa sústredila na výrobu nákladných vozidiel.
- Dodnes bolo v Tatre vyrobených cez 90 tisíc osobných a takmer 390 tisíc nákladných vozidiel.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 031
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 520
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 930
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 254
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 990
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 573
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 950
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 726
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 624
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

V Zábiedove skončilo približne sedemtisíc ton úletu.

V katastri Hladovky a Zábiedova skončilo 32-tisíc ton úletu z OFZ Istebné. Inšpekcia životného prostredia tvrdí, že nesprávnym skladovaním a uložením sa z neho stal nebezpečný odpad.

8 h
V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

22. jan
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

21 h

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

19 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?