Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Križovatka na R3 v Podbieli z plánov zmizla

Na stretnutí zameranom na výstavbu ďalšej etapy obchvatu R3 zostali viacerí starostovia poriadne rozčúlení - z pôvodného návrhu totiž zmizla plánovaná mimoúrovňová križovatka, ktorá sa mala stavať za Podbielom, v smere na Zuberec a Liptovský Mikuláš.


KRIVÁ. Prvoaprílového rokovania k etape obchvatu R3 na trase Nižná – Dlhá nad Oravou sa zúčastnili všetci zainteresovaní starostovia, zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s., projektanti, polícia, hasiči, zástupcovia správy ciest. Toto stretnutie si vyžiadalo ďalšie, v stredu 15. apríla v Bratislave.

Križovatka z plánov zmizla
Projektanti na stretnutí v Krivej informovali starostov obcí, okolo ktorých by mala viesť ďalšia etapa obchvatu, o dôležitej zmene v plánoch. S ňou vôbec nesúhlasí najmä starosta Podbiela Jozef Domiňák. Nespokojnosť so zmenou však vyjadrili aj ostatní. „Podľa štúdie dopadov na životné prostredie bolo plánované, že mimoúrovňová križovatka, teda zjazd z R3, bude viesť na cestu druhej triedy vedúcu z Podbiela na Oravský Biely Potok, Zuberec a Liptovský Mikuláš,“ informoval starosta Podbiela Jozef Domiňák. „Zástupcovia NDS nám však predložili ďalšiu štúdiu, v ktorej sa už so zjazdom nepočíta. Križovatka je naplánovaná len za Nižnou a medzi obcami Dlhá nad Oravou a Krivá.“

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravu by to neodľahčilo
Podľa nového návrhu by to v Podbieli a okolo neho aj po vybudovaní obchvatu vyzeralo presne tak ako dnes. Všetci turisti, ktorí pôjdu v lete alebo v zime do rekreačnej oblasti pod Roháčmi, na Liptov či dokonca na východ cez horský prechod Huty, budú prechádzať cez Podbiel po starej ceste. A o tom, že ich nie je málo, vedia svoje Podbielčania i obyvatelia ostatných obcí Studenej doliny.
„Naspäť pôjde väčšina opäť cez našu dedinu, inak sa predsa na obchvat nebudú môcť dostať. Podbiel teda takýmto obchvatom nič nezíska,“ rozhorčene komentoval zmenu J. Domiňák.

Jazdiť budú po starej
Starosta nám tlmočil aj dôvody, ktorými kompetentní obhajovali náhlu zmenu štúdie R3. Podľa jeho slov uviedli viacero argumentov, tri z nich boli však najdôležitejšie. „Obchvat má podľa nich slúžiť najmä pre tranzit, má spĺňať určité technické normy a ekonomické atribúty,“ vymenúva starosta. „A podľa technických noriem nesmú byť zjazdy od seba vzdialené menej ako päť kilometrov, po ekonomickej stránke je stavba mimoúrovňových križovatiek vraj veľmi drahá.“
Argument tranzitu príliš neobstojí v konfrontácii s tým, že podľa štúdie je zjazd naplánovaný medzi Dlhou a Krivou. Ten by totiž využívali prevažne len ľudia z Dlhej nad Oravou a Chlebníc. Je však málo pravdepodobné, že vodič z Chlebníc bude vychádzať na obchvat, aby prešiel do okolitých dedín, keď bude mať prázdnu starú cestu.

Skryť Vypnúť reklamu

Komu má cesta slúžiť?
Účastníci stretnutia v Krivej sa zhodli, že zrušenie križovatky v Podbieli nie je najšťastnejšie riešenie. „Prestávam si byť istý, komu by vlastne mala R3 slúžiť - turistom, občanom, cestujúcim, alebo by sa mala vybudovať len preto, aby sme dodržiavali akési normy? So starostami a s ďalšími zainteresovanými sme predložili diaľničnej spoločnosti viacero pripomienok k tomuto návrhu,“ dodáva starosta.
Podnet na Národnú diaľničnú spoločnosť napokon v predveľkonočný týždeň spoločne podávalo aj Združenie miest a obcí Slovenska. Podľa členov združenia je nelogické, aby na takom frekventovanom mieste, akým je križovatka Podbiel - Zuberec nebol vybudovaný pôvodne pláno-vaný zjazd. „Nedošlo by vôbec k odľahčeniu cesty v Nižnej ani v Podbieli, takže by sa nenaplnil účel budovania R3,“ uvádza sa v zápise.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa noriem a zákona
O vysvetlenie, ako a prečo došlo k zmene plánu obchvatu sme požiadali hovorcu NDS Marcela Jánošíka. Uplynulú stredu nás informoval, že umiestnenia križovatiek na ťahu rýchlostnej cesty R3 sa prehodnocovali a projektanti odporučili vypustenie križovatky v Podbieli. Podkladom k tomu boli technické normy, podľa ktorých vzdialenosť medzi križovatkami musí byť minimálne 5 km, a cestný zákon, ktorý pripúšťa napájanie diaľnic a rýchlostných ciest len na cesty 1. trie-dy. Jedným z problémov je, že komunikácia smerom na Zuberec je síce frekventovaná, ale je cestou 2. triedy.
Pre nesúhlas so zmenou plánu R3 zo strany dotknutých obcí i ostatných orgánov štátnej správy sa napokon uplynulú stredu konalo na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ďalšie pracovné stretnutie. Z Oravy boli naň pozvaní len starosta Jozef Domiňák a primátor Tvrdošína Ivan Šaško. „Cieľom stretnutia bolo prehodnotiť počet navrhnutých mimoúrovňových križovatiek na úseku R3 Trstená – Dolný Kubín,“ informoval nás Marcel Jánošík. Výsledky rokovania, teda to, či na trase R3 zostane križovatka v Podbieli aj v Nižnej, alebo jedna z nich vypadne, majú byť známe do 30. apríla.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 039
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 526
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 038
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 666
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 302
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 004
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 548
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 411
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 289
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 6 730
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ľadová stena z lezcom.

Stenu vytvorila partia nadšencov lezenia po ľade aj horách. Má dvanásť metrov, pre lezcov sa radí medzi tie najťažšie a ako mrzne jej vzhľad, sa tak každý deň mení.

20 h
Miesto zadržania unukajúceho vodiča.

Vodič mal zobratý vodičák a už mal sedieť vo väzení.

22 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Vráti sa alebo nevráti florbal ešte túto sezóna na palubovky?

Kluby by museli investovať veľa peňazí.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

18 h

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

16 h

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

16 h

Už ste čítali?