Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Križovatka na R3 v Podbieli z plánov zmizla

Na stretnutí zameranom na výstavbu ďalšej etapy obchvatu R3 zostali viacerí starostovia poriadne rozčúlení - z pôvodného návrhu totiž zmizla plánovaná mimoúrovňová križovatka, ktorá sa mala stavať za Podbielom, v smere na Zuberec a Liptovský Mikuláš.


KRIVÁ. Prvoaprílového rokovania k etape obchvatu R3 na trase Nižná – Dlhá nad Oravou sa zúčastnili všetci zainteresovaní starostovia, zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s., projektanti, polícia, hasiči, zástupcovia správy ciest. Toto stretnutie si vyžiadalo ďalšie, v stredu 15. apríla v Bratislave.

Križovatka z plánov zmizla
Projektanti na stretnutí v Krivej informovali starostov obcí, okolo ktorých by mala viesť ďalšia etapa obchvatu, o dôležitej zmene v plánoch. S ňou vôbec nesúhlasí najmä starosta Podbiela Jozef Domiňák. Nespokojnosť so zmenou však vyjadrili aj ostatní. „Podľa štúdie dopadov na životné prostredie bolo plánované, že mimoúrovňová križovatka, teda zjazd z R3, bude viesť na cestu druhej triedy vedúcu z Podbiela na Oravský Biely Potok, Zuberec a Liptovský Mikuláš,“ informoval starosta Podbiela Jozef Domiňák. „Zástupcovia NDS nám však predložili ďalšiu štúdiu, v ktorej sa už so zjazdom nepočíta. Križovatka je naplánovaná len za Nižnou a medzi obcami Dlhá nad Oravou a Krivá.“

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravu by to neodľahčilo
Podľa nového návrhu by to v Podbieli a okolo neho aj po vybudovaní obchvatu vyzeralo presne tak ako dnes. Všetci turisti, ktorí pôjdu v lete alebo v zime do rekreačnej oblasti pod Roháčmi, na Liptov či dokonca na východ cez horský prechod Huty, budú prechádzať cez Podbiel po starej ceste. A o tom, že ich nie je málo, vedia svoje Podbielčania i obyvatelia ostatných obcí Studenej doliny.
„Naspäť pôjde väčšina opäť cez našu dedinu, inak sa predsa na obchvat nebudú môcť dostať. Podbiel teda takýmto obchvatom nič nezíska,“ rozhorčene komentoval zmenu J. Domiňák.

Jazdiť budú po starej
Starosta nám tlmočil aj dôvody, ktorými kompetentní obhajovali náhlu zmenu štúdie R3. Podľa jeho slov uviedli viacero argumentov, tri z nich boli však najdôležitejšie. „Obchvat má podľa nich slúžiť najmä pre tranzit, má spĺňať určité technické normy a ekonomické atribúty,“ vymenúva starosta. „A podľa technických noriem nesmú byť zjazdy od seba vzdialené menej ako päť kilometrov, po ekonomickej stránke je stavba mimoúrovňových križovatiek vraj veľmi drahá.“
Argument tranzitu príliš neobstojí v konfrontácii s tým, že podľa štúdie je zjazd naplánovaný medzi Dlhou a Krivou. Ten by totiž využívali prevažne len ľudia z Dlhej nad Oravou a Chlebníc. Je však málo pravdepodobné, že vodič z Chlebníc bude vychádzať na obchvat, aby prešiel do okolitých dedín, keď bude mať prázdnu starú cestu.

Skryť Vypnúť reklamu

Komu má cesta slúžiť?
Účastníci stretnutia v Krivej sa zhodli, že zrušenie križovatky v Podbieli nie je najšťastnejšie riešenie. „Prestávam si byť istý, komu by vlastne mala R3 slúžiť - turistom, občanom, cestujúcim, alebo by sa mala vybudovať len preto, aby sme dodržiavali akési normy? So starostami a s ďalšími zainteresovanými sme predložili diaľničnej spoločnosti viacero pripomienok k tomuto návrhu,“ dodáva starosta.
Podnet na Národnú diaľničnú spoločnosť napokon v predveľkonočný týždeň spoločne podávalo aj Združenie miest a obcí Slovenska. Podľa členov združenia je nelogické, aby na takom frekventovanom mieste, akým je križovatka Podbiel - Zuberec nebol vybudovaný pôvodne pláno-vaný zjazd. „Nedošlo by vôbec k odľahčeniu cesty v Nižnej ani v Podbieli, takže by sa nenaplnil účel budovania R3,“ uvádza sa v zápise.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa noriem a zákona
O vysvetlenie, ako a prečo došlo k zmene plánu obchvatu sme požiadali hovorcu NDS Marcela Jánošíka. Uplynulú stredu nás informoval, že umiestnenia križovatiek na ťahu rýchlostnej cesty R3 sa prehodnocovali a projektanti odporučili vypustenie križovatky v Podbieli. Podkladom k tomu boli technické normy, podľa ktorých vzdialenosť medzi križovatkami musí byť minimálne 5 km, a cestný zákon, ktorý pripúšťa napájanie diaľnic a rýchlostných ciest len na cesty 1. trie-dy. Jedným z problémov je, že komunikácia smerom na Zuberec je síce frekventovaná, ale je cestou 2. triedy.
Pre nesúhlas so zmenou plánu R3 zo strany dotknutých obcí i ostatných orgánov štátnej správy sa napokon uplynulú stredu konalo na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ďalšie pracovné stretnutie. Z Oravy boli naň pozvaní len starosta Jozef Domiňák a primátor Tvrdošína Ivan Šaško. „Cieľom stretnutia bolo prehodnotiť počet navrhnutých mimoúrovňových križovatiek na úseku R3 Trstená – Dolný Kubín,“ informoval nás Marcel Jánošík. Výsledky rokovania, teda to, či na trase R3 zostane križovatka v Podbieli aj v Nižnej, alebo jedna z nich vypadne, majú byť známe do 30. apríla.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 954
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 096
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 851
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 712
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 709
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 531
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 151
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 277
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 097
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Dolný Kubín má dobrovoľníkov na testovanie dostatok

Dnes večer podstúpili antigénový test, jeho negativita je podmienkou zaradenia na odberné miesta.

Testovanie dobrovoľníkov Dolnom Kubíne.

Na koronavírus zomreli aj pacienti v oravských nemocniciach

Epidemiologická situácia sa prudko zhoršuje na Liptove.

Počty ťažko chorých v nemocniciach rastú spoločne s úmrtiami.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?