Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Tomáš sa plaví po mori ako dôstojník

TOMÁŠ ALEXANDER je námorník. Už druhý rok sa plaví na nákladnej zaoceánskej lodi ako tretí dôstojník.


Po skončení chemickej priemyslovky sa tento 27-ročný Dolnokubínčan rozhodol vyštudovať námornícku školu. Od známeho sa dopočul o súkromnej námornej škole v Gdansku, kde aj nastúpil na trojročné pomaturitné štúdium. „More ma vždy fascinovalo. O život v ňom aj na ňom som sa odmalička zaujímal. Námorníkom som sa chcel stať hlavne pre možnosť cestovať,“ hovorí Tomáš.

Študoval v morskej škole
Začiatky v poľskej škole neboli jednoduché. Vyučovanie prebiehalo v poľštine. Tomášovi trvalo asi dva mesiace, kým si na tento jazyk zvykol a dokázal mu porozumieť. „Našťastie sa tam hodne rozprávalo v angličtine. Učitelia sú totiž väčšinou vyslúžilí kapitáni, pre ktorých bol anglický jazyk na lodi nevyhnutnosťou.“ Počas štúdií Tomáš absolvoval viacero zaujímavých študijných predmetov, bez ktorých by sa v praxi nezaobišiel. Oboznámil sa s morských právom, meteorológiou, navigáciou či astronavigáciou.
Záujemcovia o námorníctvo si môžu vybrať z dvoch odborov, ktoré ich predurčia buď na prácu v strojovni alebo pri navigácii. Oravčan si vybral druhú možnosť.
Študenti námornej školy musia povinne absolvovať ročnú stáž na mori. Tomáš praxoval u istej anglickej spoločnosti. Ako absolvent potom od nej dostal ponuku pracovať na jednej z jej chladiarenských lodí.

Skryť Vypnúť reklamu

Plaví sa s ovocím
Chladiarenská loď, na ktorej Tomáš pracuje, preváža najčastejšie ovocie a mäso. Z južnej Ameriky vozí banány, mandarínky, ananásy do krajín Európy. „V Brazílii nakladáme býčie mäso, v Kostarike ananásy. Viezli sme ale napríklad už aj autá z Nemecka a Belgicka do afrického Toga. Boli to vozidlá, ktoré sú v týchto krajinách určené na zošrotovanie, no v Togu, kde je obrovská chudoba, sú pre ľudí ešte dobré aj na používanie,“ rozpráva mladý námorník.
Tomáš má na lodi hodnosť tretieho dôstojníka. Vyššie od neho sú druhý a prvý dôstojník a kapitán. Jeho denný pracovný režim je striktne daný. „Ráno vstaneme, naraňajkujeme sa a potom nastupujem do služby. Slúžim od ôsmej do dvanástej ráno a potom večer. Moja práca spočíva v dohliadaní na správny kurz lode, jej smerovanie a situáciu na nej.“ Keď Tomáš „ide do práce“, odchádza na štyri mesiace. Presne na taký dlhý čas strávený na mori má totiž podpísanú pracovnú zmluvu so zamestnávateľom.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac peňazí, viac rizika
Zatiaľ je práca, ktorú Tomáš robí, presne tým, čo si predstavoval. Počas nakládok a vykládok v prístavoch má čas spoznať miesta, v ktorých jeho loď momentálne kotví. Ako dlho pobudne v prístave, to záleží od viacerých faktorov, predovšetkým od počasia a pracovnej doby ľudí, ktorí sú v ňom zamestnaní. „Najhoršia práca je asi na rybárskej lodi. Tam by som nešiel pracovať. Robí sa na nich takmer nepretržite, chlapi spia tak tri hodiny denne. Veľmi náročná práca je aj v strojovni. Je tam stále hluk, veľmi teplo a uzavretý priestor. Väčšina mojich spolužiakov chcela skončiť na nejakej lodi prevážajúcej ropu alebo chemikálie. Je to najlepšie platená robota, hrozí však pri nej aj veľa rizík.“ Na lodi, na ktorej sa plaví Tomáš, pracuje 20 až 25 ľudí. Žien je vraj medzi nimi len veľmi málo.

Skryť Vypnúť reklamu

Búrku treba len prežiť
Na svoju prvú „ostrú“ plavbu si Tomáš spomína dodnes. „Bol som nervózny, mal som zmiešané pocity. Najmä, keď som sa na mostíku zrazu ocitol sám. Vtedy som si uvedomil, že to už nie je škola, ani prax, ale skutočnosť. A že si musím vedieť poradiť sám. Som však stále len na začiatku. Najdôležitejšie sú skúsenosti prežité na vlastnej koži.“
Pamätá si aj na prvú búrku, ktorú na mori zažil. Bolela ho po nej hlava a bol ospalý. No ani po rokoch na vode nie je búrka pre námorníkov ničím príjemným. „Zle sa vtedy spí, je a bolia pritom nohy. Búrku treba len prežiť. Asi najhoršia búrka nás zastihla na Severnom mori. Strašne fúkal vietor a zdvihli sa vlny. Z desaťstupňovej búrkovej škály to mohol byť taký ôsmy až deviaty stupeň. Doteraz najdlhšia búrka, ktorú som na mori zažil, trvala celý jeden týždeň.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 280
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 560
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 271
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 203
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 639
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 546
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 420
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 755
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 445
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 799
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

5 h
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan
Novinka v Oravskej Lesnej pomáha v orientácii.

Orientáciu v dedine zlepšili informačné tabule.

18 h
Mimoriadny projekt siete regionálnych týždenníkov MY.

V oboch pracovných zošitoch je veľa logických a zábavných úloh pre deti.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

20. jan

Tragédiu vyšetruje polícia.

20. jan

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?