Tomáš sa plaví po mori ako dôstojník

TOMÁŠ ALEXANDER je námorník. Už druhý rok sa plaví na nákladnej zaoceánskej lodi ako tretí dôstojník.


Po skončení chemickej priemyslovky sa tento 27-ročný Dolnokubínčan rozhodol vyštudovať námornícku školu. Od známeho sa dopočul o súkromnej námornej škole v Gdansku, kde aj nastúpil na trojročné pomaturitné štúdium. „More ma vždy fascinovalo. O život v ňom aj na ňom som sa odmalička zaujímal. Námorníkom som sa chcel stať hlavne pre možnosť cestovať,“ hovorí Tomáš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Študoval v morskej škole
Začiatky v poľskej škole neboli jednoduché. Vyučovanie prebiehalo v poľštine. Tomášovi trvalo asi dva mesiace, kým si na tento jazyk zvykol a dokázal mu porozumieť. „Našťastie sa tam hodne rozprávalo v angličtine. Učitelia sú totiž väčšinou vyslúžilí kapitáni, pre ktorých bol anglický jazyk na lodi nevyhnutnosťou.“ Počas štúdií Tomáš absolvoval viacero zaujímavých študijných predmetov, bez ktorých by sa v praxi nezaobišiel. Oboznámil sa s morských právom, meteorológiou, navigáciou či astronavigáciou.
Záujemcovia o námorníctvo si môžu vybrať z dvoch odborov, ktoré ich predurčia buď na prácu v strojovni alebo pri navigácii. Oravčan si vybral druhú možnosť.
Študenti námornej školy musia povinne absolvovať ročnú stáž na mori. Tomáš praxoval u istej anglickej spoločnosti. Ako absolvent potom od nej dostal ponuku pracovať na jednej z jej chladiarenských lodí.

SkryťVypnúť reklamu

Plaví sa s ovocím
Chladiarenská loď, na ktorej Tomáš pracuje, preváža najčastejšie ovocie a mäso. Z južnej Ameriky vozí banány, mandarínky, ananásy do krajín Európy. „V Brazílii nakladáme býčie mäso, v Kostarike ananásy. Viezli sme ale napríklad už aj autá z Nemecka a Belgicka do afrického Toga. Boli to vozidlá, ktoré sú v týchto krajinách určené na zošrotovanie, no v Togu, kde je obrovská chudoba, sú pre ľudí ešte dobré aj na používanie,“ rozpráva mladý námorník.
Tomáš má na lodi hodnosť tretieho dôstojníka. Vyššie od neho sú druhý a prvý dôstojník a kapitán. Jeho denný pracovný režim je striktne daný. „Ráno vstaneme, naraňajkujeme sa a potom nastupujem do služby. Slúžim od ôsmej do dvanástej ráno a potom večer. Moja práca spočíva v dohliadaní na správny kurz lode, jej smerovanie a situáciu na nej.“ Keď Tomáš „ide do práce“, odchádza na štyri mesiace. Presne na taký dlhý čas strávený na mori má totiž podpísanú pracovnú zmluvu so zamestnávateľom.

SkryťVypnúť reklamu

Viac peňazí, viac rizika
Zatiaľ je práca, ktorú Tomáš robí, presne tým, čo si predstavoval. Počas nakládok a vykládok v prístavoch má čas spoznať miesta, v ktorých jeho loď momentálne kotví. Ako dlho pobudne v prístave, to záleží od viacerých faktorov, predovšetkým od počasia a pracovnej doby ľudí, ktorí sú v ňom zamestnaní. „Najhoršia práca je asi na rybárskej lodi. Tam by som nešiel pracovať. Robí sa na nich takmer nepretržite, chlapi spia tak tri hodiny denne. Veľmi náročná práca je aj v strojovni. Je tam stále hluk, veľmi teplo a uzavretý priestor. Väčšina mojich spolužiakov chcela skončiť na nejakej lodi prevážajúcej ropu alebo chemikálie. Je to najlepšie platená robota, hrozí však pri nej aj veľa rizík.“ Na lodi, na ktorej sa plaví Tomáš, pracuje 20 až 25 ľudí. Žien je vraj medzi nimi len veľmi málo.

SkryťVypnúť reklamu

Búrku treba len prežiť
Na svoju prvú „ostrú“ plavbu si Tomáš spomína dodnes. „Bol som nervózny, mal som zmiešané pocity. Najmä, keď som sa na mostíku zrazu ocitol sám. Vtedy som si uvedomil, že to už nie je škola, ani prax, ale skutočnosť. A že si musím vedieť poradiť sám. Som však stále len na začiatku. Najdôležitejšie sú skúsenosti prežité na vlastnej koži.“
Pamätá si aj na prvú búrku, ktorú na mori zažil. Bolela ho po nej hlava a bol ospalý. No ani po rokoch na vode nie je búrka pre námorníkov ničím príjemným. „Zle sa vtedy spí, je a bolia pritom nohy. Búrku treba len prežiť. Asi najhoršia búrka nás zastihla na Severnom mori. Strašne fúkal vietor a zdvihli sa vlny. Z desaťstupňovej búrkovej škály to mohol byť taký ôsmy až deviaty stupeň. Doteraz najdlhšia búrka, ktorú som na mori zažil, trvala celý jeden týždeň.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 934
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 633
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 245
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 114
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 110
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 878
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 718
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 123
  1. Ladislav Kucharik: Ospalé poobedie smutného cisára v jeho mauzóleu v Hue
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (3.)
  3. Ľubomír Maretta: Die Bank
  4. Peter Gregor: Project Gregus - Purple Sky Beloved
  5. Otilia Horrocks: Agent 00F: Spis „Záhadná evaporácia“ / fikcia a fejtón v jednom/
  6. Pavol Kéri: ČSOB Maratón - 20 rokov
  7. Tomáš Kiebel: AI rubrika: Doba promptová, alebo víťaz je ten čo má predstavivosť
  8. Lukáš Čelinák: Ficova neutralita a jej (ne)výhody v kontexte vojny na Ukrajine
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 626
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 983
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 867
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 106
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 944
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 671
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 3 372
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Eva a Peter Janíčkovci

Keď Eva a Peter Janíčkovci začali budovať Château Gbeľany, mali jasnú víziu - vytvoriť miesto, kde reštaurácia nebude len súčasťou hotela, ale samostatným dôvodom na návrat.


Rabčania sa po roku znovu zabavia na Dňoch Rabče. Organizátori nachystali naozaj lukratívny dvojdňový program.

Podujatia, turistické akcie, kiná, múzeá aj výstavy.


Michal Prádel sa zúčastnil draftu v Los Angeles osobne.

Michal Prádel putuje do Detroitu Red Wings.


Objavte zákutia, ktoré možno ešte nepoznáte – no po tejto ceste si ich zamilujete.


1
  1. Ladislav Kucharik: Ospalé poobedie smutného cisára v jeho mauzóleu v Hue
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (3.)
  3. Ľubomír Maretta: Die Bank
  4. Peter Gregor: Project Gregus - Purple Sky Beloved
  5. Otilia Horrocks: Agent 00F: Spis „Záhadná evaporácia“ / fikcia a fejtón v jednom/
  6. Pavol Kéri: ČSOB Maratón - 20 rokov
  7. Tomáš Kiebel: AI rubrika: Doba promptová, alebo víťaz je ten čo má predstavivosť
  8. Lukáš Čelinák: Ficova neutralita a jej (ne)výhody v kontexte vojny na Ukrajine
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 626
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 983
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 867
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 106
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 944
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 671
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 3 372
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu