ORAVA. Niektoré úseky ciest prvej triedy sú po zime v katastrofálnom stave. Ako nás informoval Marian Pikuliak, námestník pre správu a prevádzku ciest Investičnej výstavby a správy ciest (IVSC) Žilina, po pravidelných zimných prehliadkach zistili nedostatky na viacerých úsekoch. „Počas zimného obdobia boli najviac poškodené cesty na trase Kraľovany – Bystrička, Lokca – Námestovo, Zubrohlava – Rabča a úsek cesty v prieťahu mesta Trstená. Ide o úsek v centre mesta okolo námestia. Celková výmera, ktorá sa bude opravovať, bude známa až po ukončení verejného obstarávania, predpoklad je však cca 800 m,“ priblížil najhoršie úseky ciest prvej triedy M. Pikuliak.
Najskôr za studena
Investičná výstavba v Žiline má v správe 120 km oravských ciest prvej triedy, na ktorých pravidelne raz do týždňa, počas celej zimy, robia prehliadky. „Výtlky, ktoré prekážajú v zjazdnosti, sú odstraňované bezodkladne,“ uviedol námestník. „Pri nevhodných poveternostných podmienkach, keď nie je možné použiť vhodnú technológiu, sú takéto prekážky označené. Počas zimy sa používa na opravu výtlkov obaľovaná zmes za studena, ktorá umožňuje robiť provizórne opravy aj pri mínusových teplotách a miernej vlhkosti.“ Keďže táto technológia je však veľmi drahá, používa sa podľa slov M. Pikuliaka iba v najnevyhnutnejších prípadoch.
Oprava výtlkov a deformácií obaľovanou zmesou za tepla by podľa M. Pikuliaka mala na hornej Orave začať hneď po skončení zimnej údržby ciest. „Tieto práce robíme hneď, ako to dovolia klimatické podmienky.“
Financie podľa potreby
V pláne opráv na tento rok má IVSC Žilina na obnovu krytu vozoviek vyčlenených 120 000 €. Z tohto balíka budú okrem iného financovať aj opravu krytu na moste nachádzajúcom sa na obchvate Dolného Kubína a opravu už spomínanej cesty v Trstenej.
„Každoročne po ukončení zimného obdobia predkladáme na generálne riaditeľstvo SSC sumár škôd po zime. Na základe tejto správy sa dodatočne prideľujú finančné prostriedky na súvislú opravu najhorších úsekov ciest I. triedy, či už z rozpočtu SSC, alebo úpravou kontraktu medzi SSC a Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Výška týchto finančných prostriedkov je limitovaná ich dostupnosťou pre potreby SSC a jednotlivých IVSC,“ dodal námestník.
Hotový tankodrom
Hlboké výtlky, ktoré sú na hraničnom priechode Trstená – Chyžné už preverili pozornosť stoviek vodičov. Najmä teraz, keď do Poľska chodí stále viac ľudí na bežné nákupy. Tí, ktorí miesto poznajú, sa jamám vyhnú, kto si ich všimne neskoro, má smolu. S otázkou, kedy bude cesta konečne opravená, sme sa tiež obrátili na IVSC v Žiline. Od nich sme sa však dozvedeli, že komunikácia prechádzajúca priamo cez hraničný prechod patrí do správy Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Banskej Bystrici. S otázkou, čo sa s touto cestou chystá robiť krajské riaditeľstvo, sme sa teda obrátili na jeho hovorkyňu Petru Babulicovú. Do času našej uzávierky sa jej však nepodarilo získať stanovisko kompetentných. Prisľúbila, že informáciu dostaneme ešte tento týždeň.