DOLNÝ KUBÍN. Uplynulý utorok sa na pôde Obvodného úradu v Dolnom Kubíne hovorilo o rýchlostnej ceste R3, ktorá má viesť od Trstenej po Kraľovany. Jej časť od Širokej po Sedliacku Dubovú je už v prevádzke, obchvat Trstenej je vo výstavbe. Splnomocnenec vlády pre výstavbu diaľnic Igor Choma na stretnutí uviedol, že ak všetko pôjde tak, ako má, mohol by byť celý úsek otvorený už v roku 2014.
Aktuálny stav
Rýchlostná cesta R3 je trasovaná od maďarských hraníc cez Šahy, Zvolen, Žiar nad Hronom, Turčianske Teplice, Martin, Kraľovany až po štátnu hranicu v Trstenej. „Posledný úsek R3 medzi Trstenou a hranicami s Poľskou republikou zatiaľ neriešime, pretože nemáme vyriešený spoločný bod napojenia s poľskou stranou. Výstavba obchvatu Trstenej ide podľa plánu. Som presvedčený, že tento rok sa nám podarí dať niektoré jeho časti do prevádzky. Predpokladaný termín ukončenia výstavby je rok 2011,“ uviedol Choma.
V prípade úsekov Tvrdošín - Nižná, Nižná - Dlhá a Dlhá - Sedliacka Dubová sú ukončené schvaľovacie procesy EIA, posúdenia dopadu stavby na životné prostredie. Prvý spomínaný úsek už má spracovanú aj dokumentáciu pre územné rozhodnutie a stavebný zámer, na zvyšných dvoch sa pracuje.
Problematický Kubín
Príprava stavby krátkeho, vyše dvojkilometrového úseku medzi Oravským Podzámkom a Dolným Kubínom, bola pozastavená. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že bude začlenený do stavby R3 Dolný Kubín - Kraľovany. Nedoriešený však stále zostáva úsek v Dolnom Kubíne. „V Dolnom Kubíne hrozí to, čo bolo v Považskej Bystrici. Osemnásť rokov sa riešila trasa cez toto mesto. Tá, ktorá sa momentálne stavia, nie je najoptimálnejšia, ale nedalo sa už konať inak a bolo potrebné prijať nejaké rozhodnutie. Bol by som teda nerád, keby sa podobný scenár zopakoval aj tu,“ upozornil splnomocnenec. „Pre nás je najlogickejší a aj najmenej komplikovaný variant, ktorý ráta s trasou vedúcou okolo obce Komjatná.“ Proti tomu sa však pred časom ohradili niektorí Dolnokubínčania a tak ju mestskí poslanci neodsúhlasili. Podľa slov primátora Ivana Budiaka je pre mesto najzaujímavejší variant, ktorý predpokladá vybudovanie cesty popri Malom Bysterci. Túto možnosť však Igor Choma zhodnotil ako technicky veľmi ťažko zrealizovateľnú a finančne nákladnú. „Urobíme všetko preto, aby sme neboli porovnávaní s Považskou Bystricou. Obchvat Dolný Kubín nutne potrebuje a ja verím, že sa k rozhodnutiu, kadiaľ povedie, prepracujeme v čo najkratšom čase,“ povedal I. Budiak.
Štvorprúdovka
Len pred niekoľkými mesiacmi ministerstvo dopravy vydalo rozhodnutie, že R3 bude naprojektovaná ako štvorprúdovka. Stavať sa však zatiaľ bude len polovičný profil. „O výstavbe plného profilu rozhodneme podľa nárastu intenzity dopravy v nasledujúcich rokoch,“ dodal I. Choma.
(SM)