KLIN. Jedným z autorizovaných šrotovísk v Námestovskom okrese je firma Stavpoč v Kline. V jeho dielňach rozoberú pracovníci denne 5 - 6 áut. Okrem šrotovania môžu podľa zmluvy predávať aj náhradné diely.
Šrotoviská, polícia a predajcovia sú prepojení
„Ľudia, ktorí majú záujem, prídu sem a my im tu vybavíme aj všetky potrebné papiere,“ hovorí zamestnanec spoločnosti Radislav Kurjak. „Keď niekto chce, aby sme si po auto aj prišli, treba zavolať a objednať sa dva dni dopredu. Či nám ho dovezie majiteľ sám alebo si po auto ideme my, vyplatíme mu 33,10 €,“ hovorí R. Kurjak. „Podmienkou je, aby malo auto veľký technický, pretože údaje z neho potrebujeme do špeciálneho formulára, ktorý môžeme vydať len my,“ dodáva Martina Jendroľová, pracovníčka firmy. Každý formulár je jedinečný, obsahuje vlastný kód, aby sa zabránilo možnosti zneužitia šrotovného. Autorizované šrotoviská, polícia i predajcovia sú prostredníctvom internetu navzájom poprepájaní, aby si mohli všetky informácie o spracovaní áut preveriť. Stačí cez príslušnú webovú stránku naklikať kód a zobrazia sa všetky informácie o tom, kde bolo ktoré auto spracované.
Záujem vzrástol niekoľkonásobne
„Klientovi vydávame dva originály tlačiva. Tie potvrdzujú, že sme jeho auto spracovali,“ vysvetľuje M. Jendroľová, „Jeden sa odovzdáva na políciu s technickým preukazom a značkami. Polícia vzápätí vydá potvrdenie o trvalom vyradení vozidla. Druhý originál spolu s potvrdením od polície je pre predajcu, ku ktorému si klient ide auto kúpiť.“
Odvtedy, ako bolo zavedené šrotovné, pozorujú pracovníci Stavpoču nárast dovezených áut na likvidáciu v porovnaní s minulým rokom. „Mávali sme tu denne tak 4 - 5 áut, teraz je to 15 - 20,“ konštatuje Radislav Kurjak. Popri tom, čo odpovedá na naše otázky, už azda piatykrát dvíha telefón. „Boli tu aj nejakí špekulanti. Prišli s tým, že auto už zlikvidovali a že potrebujú potvrdenie. Ale povedali sme im, že majú smolu. Stalo sa už aj to, že potom sa auto zrazu záhadne našlo.“
Pred šrotovaním miláčika aj povysávajú
Martina Jendroľová si spomína na istú pani, ktorá lamentovala nad tým, čo tomu úbohému autu robia. „Zaujímavé je, že niektorí ľudia privezú svoju Škodu 120 ešte aj krásne povysávanú,“ pridáva svoju skúsenosť R. Kurjak. „Mali sme tu aj auto, čo malo najazdených len 4 000 kilometrov.“
Autorizovaný spracovateľ áut musí celé auto zhodnotiť, čo znamená, že jeho časti idú na ďalšiu recykláciu. Pracovníci vozidlo rozoberú tak, že ostane len holá karoséria. Podľa podmienok Recyklačného fondu musí spracovateľ zhodnotiť autá vyrobené do roku 1980 na 75 %, po roku 1980 na 85 %. Rozobraté časti pracovníci triedia.
„Šrot odovzdávame odberateľom, rovnako aj plasty a gumy. S odberateľmi železa máme urobené zmluvy,“ hovorí M. Jendroľová. Hoci je v súčasnosti problém s odberom druhotných surovín, Stavpoč ho nemá. „My pozorujeme dokonca opačný trend, odberatelia sa nám núkajú sami, že nám to odvezú.“