TRSTENÁ. Oficiálne začalo tohtoročné testovanie deviatakov minulú stredu o ôsmej ráno. Poverený učiteľ pod dohľadom supervízorov z cudzej školy najskôr otvoril zapečatený balík s testami z matematiky a slovenského jazyka. Od pol deviatej si žiaci v každej skupine vypočuli základné pokyny k vypracovaniu testov, po desiatich minútach začali so samotným vypĺňaním testov. To s krátkymi prestávkami ukončili o jedenástej predpoludním.
Jedna špeciálna skupina
„Na škole máme 44 deviatakov, podľa našich prieskumov tu dnes máme všetkých. Vytvorili sme štyri skupiny. V jednej z nich je len jediný žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,“ informovala nás krátko pred začiatkom testovania Eva Ragalová, zástupkyňa riaditeľky na Základnej škole Rudolfa Dilonga v Trstenej. „Test píše sám, dozor nad ním bude mať jedna učiteľka z našej školy a jeden supervízor, teda učiteľ z inej školy. Tento žiak má pre svoje zdravotné znevýhodnenie dlhší časový limit na vypracovanie testov – 80 minút. Aj znenie má odlišné ako ostatní.“
Prezradené? Nesprávne
Na verejnosť sa opäť, tak ako pred každým celoplošným monitorovaním, dostali informácie o znení testov nachádzajúcich sa na rôznych internetových stránkach. Podľa slov viacerých učiteliek to však neboli tie správne. „Videla som testy na internete, na týchto som však nenašla ani jeden rovnaký či podobný príklad. Je možné, že boli aj niekde inde, ale pochybujem, že by sa tie správne skutočne dostali pred testovaním na internet,“ dozvedeli sme sa v škole.
Monitor dopadol dobre
Na Základnej škole Hviezdoslavovej v Trstenej majú 71 deviatakov, prvého termínu monitoru sa zúčastnilo 70 žiakov. Jednému v testovaní zabránili zdravotné problémy. Podľa slov riaditeľky Mileny Smitkovej prebehlo testovanie v poriadku, žiaci ho podľa nej zvládli.
„Pre deti je to určite stresujúce, veď je to pre nich prvá väčšia skúška. Niektoré boli vystresované, iné to zvládali celkom v pohode. Každý žiak to prežíval inak. Všetci sa však zhodli, že na matematiku mali veľmi málo času,“ poznamenala riaditeľka.
Na štátnej škole zriadili šesť testovaných skupín, z toho jednu tvorili deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Pripravovali sa dosť
RABČA. Rabčanskí deviataci sa na Testovanie 9 pripravovali rok dopredu. Za ten čas absolvovali rôzne doučovania, často aj v popoludňajších hodinách. Na našu otázku, či by sa pripravovali inak, lepšie, keby mohli vrátiť čas späť, odpovedali, že nie. Príprava - aj zo strany učiteľov - bola podľa ich slov dostačujúca.
Autor: NAĎA KALIŠOVÁ, VERONIKA PRISENŽŇÁKOVÁ