Z oravských ciest by malo zmiznúť 126 značiek s prikázanou maximálnou rýchlosťou 40 km/h. Označení Zóna 40 sa „stratí“ z Oravy 96 kusov. Z niektorých ciest prvej, druhej a tretej triedy odstránili tieto značky pracovníci správ-cov komunikácií ešte koncom februára. Ostatné by mali odstrániť do dvoch, najviac troch týždňov.
„Cesty prvej triedy vlastní štát, cesty druhej a tretej triedy má vo vlastníctve Žilinský samosprávny kraj. O správu prvých sa staráme my, správu ostatných má na starosti Správa ciest Dolný Kubín,“ vyjadril sa pre MY Oravské noviny Ján Barienčík, prednosta žilinského Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie.
Do Ružomberka pomalšie
Z ciest prvej triedy, teda hlavných ciest, má byť odstránených 39 dopravných značiek s maxi-málnou rýchlosťou 40 km/h a 16 Zón 40. „V Dolnokubínskom okrese sme na odstránenie navrhli 47 značiek s rýchlosťou 40 km/h a 46 značení upozorňujúcich na začiatok a koniec Zóny 40. V Námestovskom okrese by malo ubudnúť 26 značiek so 40-kou a 10 Zón 40. Z ciest v Tvrdošínskom okrese treba, aby správca odstránil 24 značiek so Zónou 40 a 14 kusov dopravného značenia s rýchlosťou 40 km/h. Okrem zrušenia týchto značiek sme v spolupráci s políciou navrhli, aby bola na hlavnej ceste v smere z Dolného Kubína do Ružomberka znížená rýchlosť zo súčasných 80 km/h na 70 km/h. Ide totiž o nebezpečný nehodový úsek,“ dodal prednosta.
Dopravné značky s menšou rýchlosťou, než udáva nový cestný zákon, nie sú podľa slov J. Barienčika v rozpore s týmto legislatívnym predpisom. Prioritou krajského úradu dopravy je však čím skôr toto staré značenie odstrániť.
Vyrazia aj na hranice
Cesty druhej a tretej triedy musí dolnokubínska správa ciest vyčistiť od značiek so štyridsaťkilometrovou rýchlosťou do nedele 15. marca. „Zostali nám už len vzdialenejšie obce ako Zázrivá, Zuberec či Suchá Hora. Informatívne značky na hraničných prechodoch chceme stihnúť vymeniť do konca mesiaca. Na nich totiž treba vykonať väčšie úpravy,“ informoval nás riaditeľ Správy ciest ŽSK, závod Orava Jozef Oršuliak.
Výmenu značenia na hraniciach má na starosti Investičná výstavba a správa ciest Žilina.
Neplatné značky končia v areáli správy ciest. „Podľa potreby ich budeme obnovovať, prípadne prelepovať alebo pretierať, aby sme ich mohli opäť použiť na iných miestach. Mnohé značky sa zničia pri dopravných nehodách, zimnej údržbe, niektoré ukradnú. To sa stávalo hlavne v období, keď sme dávali na cesty hliníkové stojany a značky. Vtedy sme škodu, ktorá nám vznikla ich odcudzením, vyčíslili na 400 tisíc Sk (13 277.57 €). Značky dodatočne osádzame na základe kontrolných prehliadok cestných úsekov, ktoré vykonávajú dopravní policajti a cestári,“ dodal J. Oršuliak.
Kde treba, zostanú
Riaditeľ Dopravného inšpektorátu OR PZ v Dolnom Kubíne Jozef Tabačák uplynulý týždeň informoval, že na niektorých miestach štyridsiatky predsa len zostanú. Ide napríklad o nebezpečné zákruty, horizonty stúpania, či spomaľovacie prahy.
„Sú to miesta, ktoré sú skutočne veľmi nehodové a nová maximálna rýchlosť by mohla stav zhoršiť. Takým úsekom je napríklad ostrá zákruta v Podbieli pod skalou. Vďaka štyridsiatke sa na tomto úseku zminimalizoval počet dopravných nehôd,“ skonštatoval riaditeľ.