Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Vyrážajú na cesty ešte pred zmenou počasia

DOLNÝ KUBÍN. O hlavné cestné ťahy v meste sa stará Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja, závod Orava. Mestské komunikácie a chodníky spravujú Technické služby.


Technika nie je problém
„K dispozícii máme dva sypače, jeden malý na posýpanie chodníkov, mini traktor na ich udržiavanie, päť veľkých cestných traktorov, na nakladanie a odvážanie snehu používame traktory s vlečkami, nákladné auto a tri veľké nakladače,“ vymenoval techniku na zimnú údržbu ciest, ktorou mestská spoločnosť disponuje, jej konateľ Pavol Heško.
Technické služby sa starajú približne o 60 km ciest a zhruba rovnaké množstvo chodníkov v meste.

Cesty udržiavajú podľa dôležitosti
Technické služby majú spracovaný zimný plán údržby. Podľa neho vozidlá prioritne vyrážajú na tie komunikácie, po ktorých jazdí mestská doprava. Ako posledné prichádzajú na rad rôzne bočné ulice. „Snažíme sa však, aby do ôsmej rána boli všetky cesty odhrnuté,“ povedal konateľ. Pracovníkom zimnej údržby začína služba ráno o štvrtej a končí večer o desiatej. V noci je v pohotovosti len jeden sypač, ktorý zabezpečuje zjazdnosť cesty vedúcej k nemocnici. Vlani samospráva vynaložila na zimnú údržbu svojich ciest a chodníkov 2,3 milióna korún.
Pracovníci správy ciest upravujú ako prvé cesty prvej triedy. Nasledujú „dvojky“ a „trojky“.
„Keď idú vozidlá na výjazd, najprv prejdú kruhák. Podľa potreby potom pokračujú upraviť horské prechody,“ informoval Miloš Škrabák z dolnokubínskej správy ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Sledujú každú zmenu počasia
Technické služby majú počas služby deväť ľudí s technikou, ďalší desiati sa starajú o ručnú údržbu tých miest, na ktoré sa technika nedostane. Cestári sa v zmene menia zväčša po dvanástich hodinách. „Dávame pozor na každú zmenu počasia i teploty. Dispečeri neustále sledujú teplomer a aktuálne spravodajstvo na cestách. Akonáhle postrehnú náznak, že sa počasie zhorší, vozidlá vyrážajú von. Hovoríme tomu preventívka. Keby sme zmenu počasia ignorovali, neskôr by sme už nestíhali a odrazilo by sa to aj v nákladoch. Po preventívke sa nám ľahšie udržiava zjazdnosť ciest,“ uviedol M. Škrabák.

Posýpajú soľou i štrkom
Cestári používajú na posýpanie vozoviek soľ aj prírodné kamenivo, ktoré pochádza z kameňolomu v Ludrovej. „Najčastejšie sypeme takzvanou miešankou. Je to zmes soli a kameniva, ktorá sa mieša v pomere jedna ku štyrom. Niektoré cesty posýpame len čistou soľou. Tá však účinkuje len do mínus sedem stupňov Celzia. A niekde sa používať nesmie,“ hovorí M. Škrabák.
Technické služby majú vlastnú skládku posypového materiálu. Priebežne ju dopĺňajú. Používajú zmes soli a štrku.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémom sú aj vodiči
Problémom často nie sú neupravené vozovky, ale nedisciplinovanosť vodičov, prípadne zlé vybavenie áut. „Keby ste videli niektoré kamióny! Chodia na úplne hladkých gumách. Dôležité nie je ani tak to, či majú letné, alebo zimné pneumatiky, ale aký je ich dezén. Keď sa vodičov pýtame, prečo tak riskujú, povedia len: A čo máme robiť? Šéf mi povie, buď pôjdeš, alebo si namiesto teba nájdem niekoho iného. Používajú rôzne triky, ako sa dostať zo šlamastiky. Nedajú sa napríklad na kraj vozovky, ale do stredu, kde zablokujú dopravu. Vedia, že tak im musíme zabezpečiť odtiahnutie,“ tvrdí námestník riaditeľa správy ciest.
Priamo v uliciach mesta sa pracovníci zimnej údržby najviac potýkajú s problémom zlého parkovania. „Ľudia parkujú aj na miestach, kde je to zakázané. Mnohokrát si však to, že môžu niekomu s autom zavadzať, ani neuvedomujú. Špeciálna technika má potom veľký problém plynulo prechádzať ulicami,“ skonštatoval P. Heško.
„Dnes si každý predstavuje, že cesta musí byť aj v zime čierna a mokrá. Je však úplne normálne, keď sú vozovky v zime pokryté malou vrstvou snehu. Vodiči častokrát neprispôsobia jazdu stavu vozovky, nerešpektujú pravidlá cestnej premávky a potom to zvaľujú na neupravené cesty,“ dodáva Miloš Škrabák.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 044
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 989
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 489
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 660
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 316
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 316
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 791
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 493
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 432
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 398
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

6 h
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan
Takéto krásne ceny čakajú na najlepších bežcoch.

Oravská bežecká liga už tvorí nový kalendár.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

9 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?