DOLNÝ KUBÍN. Na dolnej Orave sú najmenej tri železničné priecestia bez závor a svetelnej signalizácie. Takéto priecestie sa nachádza napríklad na ceste z Veličnej do Oravskej Poruby. Vodiči, ktorí tadiaľ pravidelne prechádzajú, ho považujú za nebezpečné. Pred nechránenými koľajnicami je šmykľavý povrch.
„Neviem nič o tom, že by tam bol takýto problém. Nepamätám si ani to, že by sa na tomto železničnom priecestí niekedy stala nejaká dopravná kolízia,“ uviedol poslanec Obecného zastupiteľstva vo Veličnej Andrej Čajka.
Bziny - Medzibrodie
Ako rizikový ľudia vnímajú aj prechod cez koľajnice medzi Bzinami a Medzibrodím. „Prechádzam tadiaľ dvadsať rokov, no zatiaľ sa tam nič vážnejšie nestalo, ľudia sú opatrní. Pred priecestím je síce umiestnená „stopka“, ale možno by sa tam zišla svetelná signalizácia. Pred dvomi rokmi došlo ku kolízii auta s vlakom paradoxne v dedine, na priecestí zabezpečenom svetelným zariadením,“ povedal starosta Medzibrodia nad Oravou Michal Janota.
Zaostrené na bezpečnosť
Po tragickej zrážke osobného vlaku s autobusom v Polomke sa viac ako kedykoľvek predtým hovorí o bezpečnosti železničných priecestí. Hlavne tých, ktoré nie sú chránené závorami ani svetelným zariadením. Podľa informácií od Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie Železníc SR spoločnosť realizuje zmeny spôsobu zabezpečenia priecestí na vyšší stupeň na základe vonkajších podnetov: „Berieme do úvahy nárast intenzity cestnej dopravy výstavbou nových obytných zón, priemyselných parkov, nákupných stredísk, ako aj opakujúce sa nehodové udalosti.“
Do bezpečnosti teraz
neinvestujú
ŽSR ročne eviduje 3 - 4 žiadosti o zmenu spôsobu zabezpečenia železničného priecestia. Finančné náklady na zvýšenie stupňa zabezpečenia priecestia so svetelnou signalizáciou sa pritom pohybujú okolo 230 000 € na jednokoľajné priecestie a vyššie. Za každú ďalšiu koľaj cena narastá o zhruba 30 000 €. Rovnaký cenový nárast je aj pri zabezpečení koľajiska závorami.
Predovšetkým pre finančnú náročnosť a prehlbujúcu sa ekonomickú krízu ŽSR nepočítajú tento rok so zmenami zabezpečenia priecestí. „Prioritou budú investície do zabezpečenia prevádzkyschopnosti a bezpečnosti železničnej dopravnej cesty,“ dodala Z. Chalupová.