Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Bude priehradný múr opäť prejazdný?

Cez priehradný múr na Oravskej priehrade prechádzali autá celých tridsať rokov od jeho vybudovania. Pred takmer dvadsiatimi rokmi vodohospodári múr uzavreli a už ho neotvorili. Trstenská samospráva sa o to snaží už dlhší čas. Kedy a či vôbec sa ho však po


darí otvoriť, je zatiaľ otázne.

TRSTENÁ. Ľudia z Trstenej a z Ústia nad Priehradou sa už pred rokmi obrátili na vedenie mesta so žiadosťou o sprejazdnenie priehradného múru. Dôvodom bola a stále je najmä o jedenásť kilometrov dlhšia cesta, ktorú musia Trstenčania a Úsťania každý deň absolvovať pri cestovaní za prácou do Námestova.
„Každý mesiac prejde Trstenčan pracujúci v Námestove o 300 km viac, než by prešiel, keby mohol ísť cez priehradný múr. Je to náročné časovo i finančne,“ súhlasí so sťažnosťami ľudí primátor mesta Jozef Ďubjak. Druhým dôvodom, prečo samospráva stále vyvíja tlak na kompetentné orgány, je sprístupnenie Ústia nad Priehradou, ale najmä Oravskej priehrady z tejto strany pre turistov, ktorí sa chodia v lete na priehradu rekreovať.
Primátor rešpektuje súčasné stanovisko riaditeľa Povodia Váhu Róberta Hoka. „Keď bolo vodné dielo budované a sprevádzkované súčasne ako mostné teleso, je nepochopiteľné, že sa táto jeho funkcia úplne prestala využívať,“ poznamenáva J. Ďubjak.
Začiatkom tohto roka sa preto vedenie trstenskej samosprávy obrátilo na technicko-bezpečnostný dohľad Vodohospodárskej výstavby, š. p. V súčasnosti Trstenčania čakajú na ich vyjadrenie, ktoré by malo jednoznačne potvrdiť, či sa cez múr prechádzať môže, alebo nie.
„Riaditeľ Vodohospodárskej výstavby nás už informoval, že priehradný múr je v dobrom technickom stave, nehrozí jeho uvoľnenie či pretrhnutie. V prípade, že by sa sprejazdnil, bolo by potrebné len upraviť komunikáciu na múre.“
V súčasnosti prebiehajú na vodnom diele Orava technické kontroly. Tie by mali zhodnotiť aktuálny stav diela. Ak technický stav zhodnotia ako dobrý, mohlo by to napomôcť aj otvoreniu mosta. O bezpečný prejazd cez múr, pre ktorý je počas zimných mesiacov bezpodmienečne nutné napríklad aj odhŕňanie snehu, by sa v prípade jeho sprejazdnenia staralo mesto.
„O tom, že vodné dielo je schopné prevádzky bez obmedzenia, sme sa presvedčili aj počas vážnej dopravnej nehody, ku ktorej došlo vlani pri Štefanove nad Oravou. Doprava bola vtedy na niekoľko hodín presmerovaná práve cez priehradný múr. Prechádzali tadiaľ kamióny, autobusy, osobné autá a - fungovalo to,“ dodal primátor.
Prechod cez priehradný múr si pamätá množstvo Trstenčanov, i obyvatelia okolitých dedín. Od jeho vybudovania v 50. rokoch až do veľkej rekonštrukcie v roku 1989 bol prejazdný pre všetky autá.
O vyjadrenie k celej veci sme požiadali aj riaditeľa Povodia Váhu Róberta Hoka. „Argumentov, prečo nie je sprejazdnenie priehradného múru správne, je hneď niekoľko. Komunikácia cez priehradný múr nie je zaradená v cestnej sieti, nikto sa o ňu nestará. V zimnom období nesmie byť táto komunikácia solená, pretože topiaci sa sneh steká dovnútra. Tým by sa zvyšovalo nebezpečenstvo nehôd na múre. Most bol stavaný maximálne do nosnosti 3,5 tony. To síce zahŕňa osobné automobily, pri ich súčasnej hustote však nevieme povedať, aký do-pad by malo sprejazdnenie múra na jeho celkovú konštrukciu, stabilitu. Trváme teda na tom, že priehradný múr je lepšie aj naďalej používať ako účelovú, nie úžitkovú komunikáciu.“
Riaditeľ tiež spomenul, že vlani museli na nevyhnutné opravy preinvestovať 16 597 € (0,5 milióna Sk). „Vlani sme na jednej strane múru robili mikropilotáž z dôvodu mierneho poklesu oporných múrikov. Nebolo to nebezpečné pre fungovanie priehrady, úpravy sme robili najmä kvôli vozovke, ktorá sa na múre nachádza. V súčasnosti budeme sledovať vývoj situácie. Aj podľa toho bude závisieť, ako sa bude ďalej situácia s múrom vyvíjať.“ dodáva riaditeľ. Na záver poznamenal, že by bolo najlepšie, keby sa už dávno bol postavil most vedľa priehradného múru, ktorý by slúžil na prechod áut.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 558
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 192
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 525
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 724
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 618
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 256
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 186
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 097
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Zuzana Remeňová napodobnila sestry Fialkové

Tak tomu sa povie husársky kúsok. Prvý štart medzi dospelými a hneď na bodovom mieste.

Juniorka Zuzana Remeňová absolvovala úspešný debut medzi dospelými.

Už čoskoro budeme môcť ísť vonku iba s negatívnym testom

Vláda predĺžila zákaz vychádzania, celoslovenský skríning potrvá deväť dní.

Takto sa bavil odberový tím počas prestávok v Pribiši počas celoplošného testovania v jeseni 2020.

Pesničky si písala už ako desaťročná, teraz sa ich rozhodla nahrať

Neúspechu sa už Janka Glovaťáková z Oravskej Polhory nebojí.

Pri nahrávaní.

Aj takéto trapasíky či trapasy sa nám stali počas písania novín

Keď bili starostu, keď sme si nedali povedať, keď sme uviedli inú cenu novín, keď sme si z nás vystrelili... a ďalšie príhodičky.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Banskej Bystrici nahlásili hromadné prepúšťanie 1 486 zamestnancov

Ohrození sú zamestnanci z oblasti poštových služieb, ide o avizované prepúšťanie v Slovenskej pošte.

Informácie o skríningovom testovaní v Martine

Zatiaľ je v meste k dispozícií deväť funkčných odberových miest, celoplošne sa v metroplote Turca bude testovať najmä počas víkendu.

Prievidza sa pripravuje na skríningové testovanie

Mesto počas víkendu predbežne plánuje vytvoriť 25 odberných miest. V článku nájdete ich zoznam.

Už ste čítali?