Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Bude priehradný múr opäť prejazdný?

Cez priehradný múr na Oravskej priehrade prechádzali autá celých tridsať rokov od jeho vybudovania. Pred takmer dvadsiatimi rokmi vodohospodári múr uzavreli a už ho neotvorili. Trstenská samospráva sa o to snaží už dlhší čas. Kedy a či vôbec sa ho však po


darí otvoriť, je zatiaľ otázne.

TRSTENÁ. Ľudia z Trstenej a z Ústia nad Priehradou sa už pred rokmi obrátili na vedenie mesta so žiadosťou o sprejazdnenie priehradného múru. Dôvodom bola a stále je najmä o jedenásť kilometrov dlhšia cesta, ktorú musia Trstenčania a Úsťania každý deň absolvovať pri cestovaní za prácou do Námestova.
„Každý mesiac prejde Trstenčan pracujúci v Námestove o 300 km viac, než by prešiel, keby mohol ísť cez priehradný múr. Je to náročné časovo i finančne,“ súhlasí so sťažnosťami ľudí primátor mesta Jozef Ďubjak. Druhým dôvodom, prečo samospráva stále vyvíja tlak na kompetentné orgány, je sprístupnenie Ústia nad Priehradou, ale najmä Oravskej priehrady z tejto strany pre turistov, ktorí sa chodia v lete na priehradu rekreovať.
Primátor rešpektuje súčasné stanovisko riaditeľa Povodia Váhu Róberta Hoka. „Keď bolo vodné dielo budované a sprevádzkované súčasne ako mostné teleso, je nepochopiteľné, že sa táto jeho funkcia úplne prestala využívať,“ poznamenáva J. Ďubjak.
Začiatkom tohto roka sa preto vedenie trstenskej samosprávy obrátilo na technicko-bezpečnostný dohľad Vodohospodárskej výstavby, š. p. V súčasnosti Trstenčania čakajú na ich vyjadrenie, ktoré by malo jednoznačne potvrdiť, či sa cez múr prechádzať môže, alebo nie.
„Riaditeľ Vodohospodárskej výstavby nás už informoval, že priehradný múr je v dobrom technickom stave, nehrozí jeho uvoľnenie či pretrhnutie. V prípade, že by sa sprejazdnil, bolo by potrebné len upraviť komunikáciu na múre.“
V súčasnosti prebiehajú na vodnom diele Orava technické kontroly. Tie by mali zhodnotiť aktuálny stav diela. Ak technický stav zhodnotia ako dobrý, mohlo by to napomôcť aj otvoreniu mosta. O bezpečný prejazd cez múr, pre ktorý je počas zimných mesiacov bezpodmienečne nutné napríklad aj odhŕňanie snehu, by sa v prípade jeho sprejazdnenia staralo mesto.
„O tom, že vodné dielo je schopné prevádzky bez obmedzenia, sme sa presvedčili aj počas vážnej dopravnej nehody, ku ktorej došlo vlani pri Štefanove nad Oravou. Doprava bola vtedy na niekoľko hodín presmerovaná práve cez priehradný múr. Prechádzali tadiaľ kamióny, autobusy, osobné autá a - fungovalo to,“ dodal primátor.
Prechod cez priehradný múr si pamätá množstvo Trstenčanov, i obyvatelia okolitých dedín. Od jeho vybudovania v 50. rokoch až do veľkej rekonštrukcie v roku 1989 bol prejazdný pre všetky autá.
O vyjadrenie k celej veci sme požiadali aj riaditeľa Povodia Váhu Róberta Hoka. „Argumentov, prečo nie je sprejazdnenie priehradného múru správne, je hneď niekoľko. Komunikácia cez priehradný múr nie je zaradená v cestnej sieti, nikto sa o ňu nestará. V zimnom období nesmie byť táto komunikácia solená, pretože topiaci sa sneh steká dovnútra. Tým by sa zvyšovalo nebezpečenstvo nehôd na múre. Most bol stavaný maximálne do nosnosti 3,5 tony. To síce zahŕňa osobné automobily, pri ich súčasnej hustote však nevieme povedať, aký do-pad by malo sprejazdnenie múra na jeho celkovú konštrukciu, stabilitu. Trváme teda na tom, že priehradný múr je lepšie aj naďalej používať ako účelovú, nie úžitkovú komunikáciu.“
Riaditeľ tiež spomenul, že vlani museli na nevyhnutné opravy preinvestovať 16 597 € (0,5 milióna Sk). „Vlani sme na jednej strane múru robili mikropilotáž z dôvodu mierneho poklesu oporných múrikov. Nebolo to nebezpečné pre fungovanie priehrady, úpravy sme robili najmä kvôli vozovke, ktorá sa na múre nachádza. V súčasnosti budeme sledovať vývoj situácie. Aj podľa toho bude závisieť, ako sa bude ďalej situácia s múrom vyvíjať.“ dodáva riaditeľ. Na záver poznamenal, že by bolo najlepšie, keby sa už dávno bol postavil most vedľa priehradného múru, ktorý by slúžil na prechod áut.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  10. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 532
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 405
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 177
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 856
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 559
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 270
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 773
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 114
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 907
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 598
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Zosuv ohrozoval cestu aj železnicu. Takto to riešia

Premávka na ceste medzi Bzinami a Medzibrodím nad Oravou bude obmedzená do konca roka.

Oprava zosuvu na ceste medzi Bzinami a Medzibrodím nad Oravou.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii už v stredu o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Veľké testovanie Slovákov začne na budúci víkend na Orave

Testovanie bude bezplatné, ale zatiaľ nie je rozhodnuté, či bude povinné alebo dobrovoľné.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.

Atléti ešte stihli doma súťažiť

Pre obavu zo šírenia COVID-19 viacerí pretekári neprešli.

Simona Kereškényiová doma ovládla kategória junioriek.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?