ŽAŠKOV. V žaškovskej Základnej škole zaviedli od nového školského roka predmet Regionálna výchova. V rámci školského vzdelávacieho programu sa deti raz za týždeň počas jednej vyučovacej hodiny oboznamujú s tradičnou kultúrou svojho regiónu. Regionálnu výchovu prvákov vedú ich triedne učiteľky. A zisťujú, že už ani deti z dediny nepoznajú miestne zvyklosti. „Rozprávala som im o tom, čo kedysi ľudia robievali počas dlhých zim- ných večerov, ako sa schádzali na páračkách. Začala som vymenovávať, v ktorých dvoroch bývali husi a jedna z dievčat, ktorej priezvisko som tiež povedala, sa ozvala: Pani učiteľka, ale my husi nemáme. Tak som jej musela vysvetliť, že jej starí rodičia voľakedy tie husi naozaj chovali. Alebo v jednej básničke sa písalo, ako si deti na jar pigali guľky. Žiaci vôbec nevedeli, čo to znamená. Len čo sa oteplí, chcem im to ukázať. No nezohnala som nikde tradičné hlinené guličky, tak ich musím nahradiť sklenenými,“ rozpráva učiteľka Miroslava Svitková .
Myslí si, že s regionálnou výchovou mali začať deti oboznamovať skôr. Tradície sa totiž z obcí veľmi rýchlo vytrácajú. Pri zostavovaní učebných osnov novovytvoreného predmetu, do nich pedagogičky zaradili rôzne zložky – od jazykovej, cez výtvarnú až po praktické naberanie zručností. „Hovorím deťom o miestnych zvykoch, rozprávam im povesti. Pracujeme s tradičnými materiálmi, napríklad s plátnom, ktoré bolo v tejto oblasti rozšírené. Žiakov zaujalo vyšívanie, vyskúšali si obnitkovanie i predný steh. V obci sa teraz začínajú stavať drevenice, plánujem sa ísť s deťmi na ne pozrieť. Mám susedky, ktoré ťahajú korbáčiky, chystám sa teda s nimi aj tam, aby videli, ako sa spracúva mlieko,“ povedala M. Svitková.