Pani Mária je obchodníčka. Začiatkom roka prišla do banky s tržbou – časť vložiť na účet, časť zmeniť na eurá, aby mala v obchode čím vydávať aj z platieb slovenskými korunami.
Aby si ušetrila cestu v deň povinných odvodov, vypísala si už aj platobné príkazy na odvod poistného. „Pár dní hore-dole,“ povedala si. Aké nemilé však bolo jej prekvapenie, keď o týždeň zistila, že z účtu jej namiesto niekoľkých stovák chýba niekoľko tisíc korún!
„Hneď som išla do banky, v papieroch mám rada poriadok. A tam som zistila, že príkazy na úhradu som v rýchlosti a asi aj v zotrvačnosti - veď celý život som narábala len s korunami – vypísala namiesto eur v korunách. Úplne mi vypadlo, že bezhotovostné úhrady banky robia už len v eurách,“ hovorí pani Mária. Zo skúsenosti však vie, že získať späť peniaze, ktoré si už našli cestu do štátnej pokladnice, nie je jednoduché. Keďže v peňažných ústavoch nám povedali, že prípad pani Márie nie je vôbec ojedinelý, spýtali sme sa v Sociálnej poisťovni, ako má živnostník v takomto prípade postupovať. Môže si živnostník požiadať o vrátenie preplatku hneď, alebo musí čakať na termínované zúčtovanie?
Na otázku odpovedá hovorkyňa Sociálnej poisťovne Lýdia Výborná: „Predpokladáme, že ide o poistné na sociálne poistenie samostatne zárobkovo činnej osoby (SZČO) za mesiac december 2008, ktoré bolo splatné do 8. januára 2009. Sociálna poisťovňa je povinná vrátiť poistné, ktoré bolo zaplatené bez právneho dôvodu, fyzickej osobe do 30 dní od doručenia písomnej žiadosti tejto osoby. Takže SZČO môže okamžite požiadať o vrátenie „preplatku“ príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne. Poznamenávame, že poistné, ktoré je Sociálna poisťovňa povinná vrátiť, sa prednostne použije na zápočet prípadnej pohľadávky voči tejto fyzickej osobe.“
Autor: MP