Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
FABRIKU NA SPRACOVANIE BATÉRIÍ HORNOORAVCI NECHCÚ

Hrozia petíciou aj referendom

Trstenčania, Zábiedovčania aj obidve samosprávy uplynulú stredu kategoricky zamietli zámer spoločnosti Ekoslovbat s. r .o. Tá plánuje v priestoroch bývalej rafinérie pri odbočke do Zábiedova vybudovať zariadenie na spracovanie autobatérií.


TRSTENÁ. Uplynulú stredu sa v Trstenej konalo verejné stretnutie s občanmi mesta i neďalekej obce Zábiedovo. Konatelia spoločnosti Ekoslovbat s. r. o, ktorých zastupovala spoločnosť Enviconsult s.r.o, prišli ľudí oboznámiť so svojím zámerom. Ani viac ako hodinové obhajovanie a zdôvodňovanie zámeru i celej problematiky spracovania tohto nebezpečného odpadu (v rámci Slovenska sa spracúva len v Seredi) však nepresvedčilo rozhorčených Oravcov o potrebe a správnosti vybudovania takéhoto zariadenia na našom území. Všetci k nemu vyjadrili nesúhlasné stanovisko.

Skryť Vypnúť reklamu

Ročne 2 400 ton batérií
Prípravy zámeru na vybudovanie „Zariadenia na prvotné spracovanie odpadov Trstená“ - jednoducho povedané na spracovanie autobatérií, a teda nebezpečného odpadu - začali pravdepodobne minulý rok. Termín pravdepodobne sme použili preto, lebo všetko sa podľa názoru Oravcov robilo až príliš potichu. Konatelia spoločnosti Ekoslovbat i zástupca spoločnosti Enviconsult však toto podozrenie na stretnutí popreli. Isté však je, že mnoho ľudí sa o tom dozvedelo až koncom minulého roka. Vtedy už bol celý zámer nielen vypracovaný, ale rozposlané boli aj žiadosti na jeho schválenie na kompetentné úrady. Podstatou zámeru je spracovanie olovených automobilových, priemyselných alebo trakčných batérií. Fabrika na spracovanie nebezpečného odpadu by mala byť postavená v priestoroch niekdajšej rafinérie, v ktorej má dnes sídlo betonárska spoločnosť. Projekt počíta s kapacitou 3 tony batérií/deň, teda 5 000 (!) ton ročne. Navrhovatelia však reálne rátajú s cca 2 400 tonami spracovaných batérií ročne, pričom týždenne by mali na spracovanie prichádzať 2 – 3 kamióny odpadu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nebezpečné látky
po oravských cestách
Podľa zámeru by mali byť batérie na začiatku celého procesu zbavené elektrolytu – vysoko nebezpečnej kyseliny sírovej. Tá by sa mala buď znova odvážať na ďalšie spracovanie, alebo sa bude spracúvať priamo na mieste - neutralizovať haseným vápnom – a odvážať. Kolobeh dovozu a odvozu nebezpečných látok by sa tak na Orave neustále opakoval – najskôr by sem boli privážané batérie a ich súčasti, či už kyselina sírová, sádrovec alebo plastové časti batérií, by boli opäť odvážané. „Zariadenie by malo pracovať štyrikrát do týždňa v jednej smene. Spracovanie by zabezpečovali štyria zamestnanci,“ informoval na stretnutí Anton Darnady, zástupca spoločnosti Enviconsult.

Mesto ani obec so zámerom
nesúhlasia
Odmietavé stanovisko Trstenčanov a Zábiedovčanov vyjadrili Jozef Ďubjak a Ján Banovčan, hoci medzi občanmi sa v poslednom období šírili informácie, že mesto je zámeru naklonené a podporí ho. O presvedčení Trstenčanov svedčil aj prekvapený šum v kinosále, keď odznelo nesúhlasné stanovisko mesta. Podobne to bolo aj v prípade Zábiedova. Primátor a starosta uviedli aj konkrétne nedostatky, s ktorými v zámere nesúhlasia. Trstená odmieta vybudovanie zariadenia na spracovanie batérií najmä kvôli blízkosti rieky Oravica a potoka Zábiedovčík i kvôli bezprostrednej blízkosti sídliska Západ s viac ako 2 800 obyvateľmi. Nesúhlas vyslovila aj Komisia životného prostredia pri MsÚ. Podľa J. Ďubjaka vedenie mesta nemá pocit, že by vybudovanie takéhoto zariadenia bolo vôbec potrebné. Obec Zábiedovo pošle na ministerstvo nesúhlasné stanovisko s viacerými zdôvodneniami. Podľa J. Banovčana najbližší objekt, kde sa zdržiavajú ľudia, by nebol od zariadenia vzdialený 580 m, ako uvádza správa, ale len tri metre. Je ním autobusová zastávka, stojaca neďaleko plota.
„Budú musieť Zábiedovčania chodiť domov cez Habovku, aby neboli vystavení vplyvom fabriky?“ spýtal sa starosta. Dodal, že správa uvádza zníženú prašnosť a hustotu premávky v porovnaní so súčasnou betonárkou. Tá sa však nezruší, len sa presťahuje o pár kilometrov ďalej, takže sa určite nič nevyrieši, ale naopak, zhorší. Spomenul aj negatívne účinky olova na plod tehotnej ženy. Vzhľadom na neďalekú nemocnicu s pôrodnicou si J. Banovčan spracovanie dopadu práve tu nevie ani predstaviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia boli rozčúlení
Vybudovanie zariadenia na spracovanie batérií odôvodnil A. Darnady: „Na Slovensku exi-stuje v súčasnosti len jeden monopolný spracovateľ olovených batérií – firma Machtrade v Seredi. Sever Slovenska, najmä pokiaľ ide o zber tohto odpadu, je teda málo pokrytý. Je snaha, aby sa takýchto odpadov vyzbieralo maximálne množstvo, aby sa nedostávali do prostredia, aby sme ich dostali pod kontrolu.“ Jeho slová však ľudia v diskusii popreli. Ján Banovčan pripomenul, že na Slovensku je síce len jediné zariadenie spracúvajúce batérie, no funguje len na 1/3 svojej kapacity. A keďže Slováci nevyzbierajú toľko batérií, aby bola fabrika plne vyťažená, do Serede sa zvážajú aj batérie z Maďarska a Rakúska. Rozhorčení Trstenčania vyjadrili aj podozrenie, že spoločnosť plánuje dovážať nebezpečný odpad z Poľska. Tento postreh nemusí byť celkom „scestný“, keďže jeden z konateľov spoločnosti Ekoslovbat - Tomasz Bedkowski - je Poliak a druhý – Daniel Pánik – je Trstenčan. A. Darnady túto domnienku síce poprel, no samotní konatelia sa k tomu odmietli vyjadriť. A tak zaznelo v sále stručné konštatovanie: Kto mlčí, ten svedčí.

Ak treba, zozbierajú podpisy
Zrejme jediným pozitívom, ktoré by mohla výstavba takejto fabriky priniesť, je zistenie a odstránenie znečistenia v podzemí po niekdajšej rafinérii. Aj to sa však dá vyriešiť bez toho, aby bolo na mieste definovanom ako „lokalita environmentálnej záťaže“ postavená fabrika na spracovanie nebezpečných odpadov.
Nesúhlas s chystanou stavbou vyjadril aj Trstenčan Ján Voštenák, vyštudovaný chemik. Aj on účastníkom stretnutia opísal chemický proces zneškodnenia nebezpečného odpadu. Dodal však, že to nie je až také jednoduché a neškodné, ako to chvíľu predtým tvrdil A. Darnady.
Do diskusie sa zapojil takmer každý z desiatok občanov, ktorí na stretnutie prišli. Všetci svorne plánovaný zámer odmietli. Ľudia dokonca pohrozili, že v prípade potreby spíšu petíciu či vyhlásia referendum. Nesúhlas vyjadrili aj prítomní poslanci mestského zastupiteľstva, zamestnanci mestského úradu a zástupkyne Obvodného úradu životného prostredia Dolný Kubín, pracovisko Tvrdošín. Táto inštitúcia bola napokon jedinou, ktorá sa z 15 prizvaných inštitúcií verejného hovoru zúčastnila.

Výsledok v apríli
V súčasnosti prebieha výber nestranného odborného posudzovateľa zámeru. Ten predloží posudok Ministerstvu životného prostredia SR. Odborník má dva mesiace na to, aby posudok spracoval. Do 21 dní od jeho doručenia musí ministerstvo vydať stanovisko. Podľa A. Darnadyho by sa tak približne v apríli malo rozhodnúť, či bude akcia úspešná alebo nie. Právo vyjadriť sa k tomu a ovplyvniť celú akciu však má v prvom rade mesto Trstená, v katastrálnom území ktorého sa bývalá rafinéria nachádza, Zábiedovo, ktoré je po trstenskom sídlisku Západ najbližšie položeným obývaným miestom a, samozrejme, samotní občania.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 038
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 274
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 367
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 992
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 000
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 908
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 192
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 890
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 688
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 581
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Komjatnou auto už neprešlo.

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

6 h
V Zábiedove skončilo približne sedemtisíc ton úletu.

V katastri Hladovky a Zábiedova skončilo 32-tisíc ton úletu z OFZ Istebné.

15 h
V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

22. jan
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

9 h

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

8 h

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

22. jan

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

8 h

Už ste čítali?