Originálne „klaničáky“, odborne nazývané oplenované vozne, ktoré v minulosti slúžili na zvážanie dreva z hôr po železnici, sa podarilo zohnať podbielanskej samospráve. „Pôvodné klaničáky vlastnilo Považské múzeum v Pribiline. Od nich sa nám ich napokon podarilo aj kúpiť. Pracovníci múzea nám ich opravili, vyčistili, zakonzervovali, zabezpečili dokonca aj ich prepravu k nám. Predpokladám, že môžu byť dokonca staršie ako 50 rokov,“ hovorí Pavol Tmák, predseda Komisie cestovného ruchu a služieb pri Obecnom úrade v Podbieli.
Ako dodal, v budúcnosti by chceli železničku rozšíriť, spojazdniť a sprístupniť ako atrakciu pre turistov. „Najskôr by sme chceli zohnať koľajnice, vďaka ktorým by sme mohli obnoviť aspoň kilometer trasy pôvodnej železničky. Prechádzala by našou obcou okolo rieky Oravy, na niektorých miestach s krásnym výhľadom na Červenú skalu. Prístupná by bola pre všetkých návštevníkov obce,“ avizuje plány do budúcnosti P. Tmák.
Jeho slová nám potvrdil aj starosta. „Áno, máme takýto zámer. Je to však hudba ďalekej budúcnosti. V budúcom roku by sme chceli zatiaľ aspoň symbolicky urobiť 100 metrov železničky. V Pribiline totiž privítali náš zámer a sľúbili, že nám k vozňom požičajú aj lokomotívu. Myslím, že na úvod by to stačilo na spestrenie a oživenie celkovej scenérie. Vo väčšom by sme to chceli urobiť, ale až neskôr,“ hovorí starosta Jozef Domiňák. Za „klaničáky“ zaplatila obec 60 000 korún (1992 eur).
Prvý úsek trate úzkokoľajovej železničky na trase Podbiel – Habovka spustila firma OFA v roku 1920. Jej stavba začala ešte za čias Rakúsko-Uhorska, počas 1. svetovej vojny. Po niekoľkých rokoch železnicu odkúpil Oravský komposesorát, ktorý trať začal v roku 1931 predlžovať až na Brestovú. Vozňový park tvorila parná lokomotíva so šiestimi plošinovými vozňami a osemnásť párov oplenových vozňov - klaničákov. Kompletne dobudovať sa ju Oravskému komposesorátu podarilo v roku 1934. Nanešťastie, práve v tom istom roku prišla ničivá povodeň, a tá väčšinu trate úplne zničila. Obnoviť sa ju už nikdy nepodarilo.