jto námestovskej nesúťažnej prehliadky Miroslav Benian. Školáci si počas piatkového programu pozreli dve filmové projekcie zamerané na prevenciu proti obezite.
Tohtoročný Starcov poklad zhliadla necelá štyristovka divákov. „Uvedomili sme si, že toto podujatie pravdepodobne nebude masovo navštevované. Krátky film je totiž v kinematografii okrajová záležitosť. Napriek tomu počet návštevníkov našej prehliadky z roka na rok narastá. Myslím si, že to je dostatočný dôvod na to, aby sme v tomto projekte pokračovali,“ povedal riaditeľ podujatia Patrik Bartoška. Podľa jeho slov sa na tohtoročnom Starcovom poklade podarilo skĺbiť amatérsky a študentský film a porovnať ich so študentskými filmami spred desiatok rokov. Návštevníci filmovej prehliadky mohli vidieť prvotiny takých režisérov, akými sú D. Hanák či J. Jakubisko, ktorých už dnes pozná celý svet. „Bol to pre ľudí šok. Očakávali niečo kvalitné, výborné, no namiesto toho zistili, že vtedajšie podmienky pre nakrútenie filmu boli omnoho ťažšie ako dnes. Veľa robila aj technika, ktorá v tých časoch nebola na vysokej úrovni,“ zhodnotil reakciu divákov na študentské filmy zná- mych režisérov P. Bartoška. Medzi publikom najviac zarezonovali neprofesionálne filmy Amatfestu, ktoré vznikli takpovediac na kolene, no mnohé konkurovali aj profesionálnym snímkam. Zaujala však aj tvorba študentov banskobystrickej školy. Tí, ktorí nestihli slovenskú predpremiéru dokumentu Bača Jano Červeň v prvej polovici tohto roka, si ho prišli pozrieť na Starcov poklad. Chvály na film pochádzajúci z dielne Dolnokubínčana Ľuba Viludu a Ivana Kršiaka nemali konca.
V nasledujúcom roku chcú organizátori prehliadky krátkych filmov osloviť aj ďalšie filmové školy v susedných krajinách. „Chceli by sme sem dotiahnuť niekoho z Česka, alebo štátov V 4. Podujatie rozšírime ešte o jedno pásmo,“ uviedol P. Bartoška. Názov Starcov poklad vznikol pred viac ako štyrmi rokmi spontánne v jeho obývačke. „Chceli sme nájsť také pomenovanie, ktoré bude ľahko zapamätateľné a dostane sa do histórie mesta. Slovo poklad je vyjadrením určitej hodnoty, v prípade filmov duchovnej. Starec je symbolom múdrosti, skúseností a zároveň niečo, čo odchádza. Vzniklo to v období, kedy som nemal na slovenskú a svetovú kinematografiu moc dobrý názor. Mal som pocit, že ku kvalitnému filmu je čoraz ťažšie sa dostať. Starcov poklad je teda skĺbenie starého muža, ktorý už nakumuloval životné skúsenosti a o chvíľu opustí tento svet, s hodnotami, ktoré po ňom ostanú.⋌ (SM)