Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Dostavali ju za cesťáky

Po viac ako 20 rokoch sa vďaka novej ceste opäť obnovilo spojenie Oravy a Kysúc. Takmer stokilometrovú obchádzku už môžeme vymeniť za 9,5-kilometrovú skratku.


ORAVSKÁ LESNÁ. Nová cesta II/520 bola otvorená minulý pondelok, štyri mesiace pred plánovaným dokončením.
Budovanie novej spojnice medzi Oravou a Kysucami sa začalo vo februári 2004. Investor, Sloveská správa ciest (SSC), i dodávatelia sa tu počas prípravy i samotnej realizácie výstavby stretávali s rôznymi problémami. Tie výstavbu poriadne komplikovali. Dokonca hrozilo, že termín dokončenia cesty sa značne predĺži, ba dokonca, že stavbu zastavia. Ako povedal generálny riaditeľ SSC Roman Žembera, už len projektová príprava, spracovaná pôvodným investorom, bola nedostatočná a slúžila len k vydaniu stavebného povolenia.
Padlo 39 500 stromov
„Pred SSC stála úloha postaviť 9,5 km cesty v horskom území až do výšky 1000 m nad morom, v husto zalesnenom teréne a v ťažkých geologických podmienkach.“ Na trase je vybudovaných 11 mostov v celkovej dĺžke 1 140 m, z čoho jeden z mostov, postavený v mimoriadne ťažkých podmienkach, meria takmer 730 m.
Výstavba spojnice si vyžiadala výrub približne 39 500 stromov. „Dodávatelia denne stúpali do neznámeho terénu. Dokumentáciu stavby ako i realizáciu sme museli priebežne upravovať, hľadať vhodné riešenia a vhodné spôsoby realizácie. Práce nemohli prebiehať nepretržite, pretože počasie vhodné na stavbu je v týchto podmienkach iba od apríla do októbra. Stavebné práce si vyžiadali odkopať, odstreliť a odviezť 490 000 kubíkov zeminy.“
Mimoriadne udalosti
V čase dažďov sa nedalo na stavenisko ani vstúpiť, nieto ešte vojsť s ťažkými mechanizmami. Počas realizácie výstavby došlo aj k mimoriadnym udalostiam. Tie si však, našťastie, nevyžiadali ani jedinú obeť.
„Došlo k zosuvom zeminy, čo je po dlhotrvajúcich dažďoch v narušenom teréne prirodzené. V dvoch častiach sa nám zosunulo cca 35 tisíc m3 zeminy. Zosuvy práce takmer zastavili, stavbu sme museli najprv stabilizovať a ochrániť. V máji tohto roku dokonca hrozilo, že pre nedostatok financií stavbu pozastavíme,“ spomína na neľahké situácie R. Žembera.
Ministri museli šetriť
Cestné prepojenie Oravy a Kysúc si vyžiadalo investíciu cca 2,2 miliardy korún.
„Na prvý pohľad by sa zdalo, že je to priveľa,“ hodnotil premiér Róbert Fico. „Išlo však o zložité podmienky v zložitom horskom prostredí, čomu zodpovedá aj doba výstavby – 5 rokov. Zaujímavé bolo aj záverečné financovanie,“ dodáva premiér. V máji totiž hrozilo, že ak vláda neušetrí potrebných 300 miliónov korún, stavebné práce budú stopnuté. Podľa slov R. Fica bola cesta dokončená za cestovné – peniaze, ktoré by boli na ministerstvách za iných okolností využité na pracovné cesty. „Takto splatila vláda svoj dlh voči ľuďom, lebo kvôli vodohospodárskemu dielu boli Orava a Kysuce doposiaľ odkázané na dlhú obchádzku,“ dodal vo svojom príhovore Juraj Blanár, predseda ŽSK.
Rozostavala ju jedna vláda, dostavala druhá
Veľkú zásluhu na výstavbe novej cesty II/520 má aj predchádzajúca vláda Mikuláša Dzurindu. Bola to práve ona, ktorá začala s realizáciou výstavby. V roku 2004 pokladal základný kameň stavby vtedajší premiér Mikuláš Dzurinda.
„Netreba zabúdať na tých, ktorí stáli pri zrode cesty. Nielen 300 miliónov, aj tých 1,9 miliardy musel ktosi na výstavbu dať,“ povedal nám Jozef Tarčák, poslanec NR SR.
„Nová cesta by mala priniesť zrýchlenie dopravy, ale aj zatraktívnenie týchto dvoch re-giónov pre investorov a turistov,“ skonštatoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny.
Na spojnici Oravy a Kysúc zatiaľ platí dočasné obmedzenie nákladnej dopravy nad 10 ton. Obmedzenie potrvá pravdepodobne pol roka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  2. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  5. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  6. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  8. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  9. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  10. Budovanie zelenej značky
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 800
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 082
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 099
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 518
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 171
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 838
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 467
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 315
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 188
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 6 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Na parkovisku pred železničným priecestím je skládka stavebného materiálu.

Sanácia brala si vyžaduje uzatvorenie cesty, dopravu riadi polícia, vozidlá púšťa v polhodinových intervaloch.

2 h
Ľadová stena z lezcom.

Stenu vytvorila partia nadšencov lezenia po ľade aj horách. Má dvanásť metrov, pre lezcov sa radí medzi tie najťažšie a ako mrzne jej vzhľad, sa tak každý deň mení.

22 h
Miesto zadržania unukajúceho vodiča.

Vodič mal zobratý vodičák a už mal sedieť vo väzení.

26. jan

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

20 h

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

18 h

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

18 h

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan

Už ste čítali?