Úspešná integrácia sa prejaví na psychike žiaka

Tomáško vidí písmeno, ale nevie ho „povedať“, nevie si spomenúť, ktoré to je. Často si zamieňa zvukovo i obrazovo podobné písmená (b, d, p, t). Má problémy rozdeľovať slová na slabiky a hlásky. Jeho mama si najskôr myslela, že je lenivý a lajdák, na hodin


ách nepočúva učiteľku - veď iným deťom to ide lepšie! Až keď vyhľadala odborníka, zistila, že má doma dislektika.

Najrôznejšie poruchy učenia sa a správania detí v škole dnes nie sú ničím výnimočným. Poruchy sa prejavujú problémami s učením, komunikáciou či správaním. Závisí to od druhu a stupňa poruchy. Niekedy môže ísť aj o telesné postihnutie, ktoré dieťa znevýhodňuje aj pri učení. Deti s ľahšími formami postihnutia nepatria do špeciálnych škôl. S istou dávkou ohľaduplnosti okolia dokážu pracovať aj v bežných školských podmienkach. Ich zaradenie do bežných tried voláme integrácia.
V Základnej škole s materskou školou v Rabči funguje systém integrácie úspešne už šesť rokov. O svojich skúsenostiach nám porozprávala tunajšia špeciálna školská pedagogička Marcela Skočíková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa rozhoduje o integrácii žiakov s poruchami do klasických tried?
- Rozhoduje sa už pri zápise dieťaťa do školy. Vždy sa zúčastňujem na zápisoch, deti je nevyhnutné podchytiť hneď. Vedieť o nich a pripraviť pre ne podmienky od začiatku. Sme škola pre všetky deti. Keď sa rozhoduje o integrácii, ku každému žiakovi pristupujeme samostatne v závislosti od druhu a stupňa jeho postihnutia. Napríklad deti s veľmi ťažkými druhmi či stupňami postihov nie je vhodné integrovať, pretože by to bola pre ne nezvládnuteľná záťaž.

S akými poruchami ste sa v škole už stretli?
- Máme tu takmer všetky postihnutia – sluchové, zrakové, telesné, poruchy správania, poruchy učenia, narušenú komunikačnú schopnosť. Sú to deti, ktoré majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Majú právo na poskytnutie vzdelania zodpovedajúceho ich schopnostiam a intelektu prostredníctvom špeciálnych foriem a metód, na to máme zákon.

SkryťVypnúť reklamu

V čom je, podľa vašich skúseností, výhoda, že sú deti s poruchami integrované do klasických tried?
- Naše skúsenosti z praxe nasvedčujú, že integrácia obohacuje aj zdravých žiakov, nielen integrovaných. Integrovaní žiaci sa v triedach ľahšie adaptujú a ich spolužiaci sa stávajú ohľaduplnejšími, správajú sa k sebe navzájom rovnocenne. Znevýhodnenému dieťaťu odbúda stres a vďaka súčinnosti viacerých faktorov sa dá predísť horším následkom deformácie jeho osobnosti. Tie môžu začať učením a skončiť delikvenciou.

Ako sa k integrácii svojich detí stavajú rodičia?
- Integruje sa tu už šesť rokov. Rodičia to spočiatku nevnímali veľmi pozitívne, pretože si mýlili psychológa s psychiatrom. Takže sme na rodičovské združenie pozývali odborníkov a osvetou som rodičov učila, o čom integrácia vlastne je. Nabádali sme ich, aby to aspoň skúsili. Zvládli sme spoločne ej hlavný problém - odlíšiť psychológa od psychiatra. Rodičom som vysvetľovala výhody integrácie ich detí. Bol to náročný proces. Začínali sme s piatimi integrovanými deťmi. Keď sa ostatní rodičia presvedčili, že je to pre dieťa naozaj prospešné, situácia sa obrátila. Rodičia sami začali za mnou prichádzať so žiadosťou o pomoc či radu.

SkryťVypnúť reklamu

Školský špeciálny pedagóg. Kto je to?
- Pedagóg, ktorý pracuje špeciálnymi formami a metódami na uľahčenie a pochopenie učiva. Zabezpečuje proces integrácie. Ten je postavený na vzájomnej spolupráci učiteľov, rodičov a odborníkov. Školský špeciálny pedagóg je vlastne koordinátorom integračného procesu.
Som tu na to, aby som integrovaným žiakom čo najviac uľahčila učenie. Aj čo sa týka učenia doma. Ak si napríklad rodičia nevedia s dieťaťom rady a potrebujú psychologickú pomoc, sprostredkujem im ju. Jednoducho majú odborný servis, ktorý potrebujú.

Ako sa prejaví úspešná integrácia?
- Tak, že dieťa už nie je štvorkár – päťkár, dokáže sa naučiť aj na lepšie známky. Nemusí opakovať ročník, má upravené učebné osnovy. Učiteľ sa mu venuje individuálne, dieťa je menej stresované, pretože učivo ľahšie zvláda, má kompenzačné pomôcky... Skrátka, škola ho začne baviť. Kým predtým bola pre nich neznesiteľnou záťažou, po úspešnej integrácii ju vnímajú ako zábavu. Tieto deti majú dokonca upravené deviatacké testy Monitor. Keď idú na strednú školu, pomôžeme im s výberom školy, kde sa im môžu upraviť prijímacie skúšky a kde majú odborný servis aj ďalej.

Už sú z niektorých vašich integrovaných žiakov aj stredoškoláci? Viete, ako sa im darí?
- Sú, študujú na stredných školách, napr. v Nižnej. Hľadáme s nimi školu, kde majú tiež školského špeciálneho pedagóga. Jedinou takou školou na hornej Orave je Stredná škola v Nižnej. Na ostatných školách sa o tieto deti starajú výchovní poradcovia. Samozrejme, informácie o deťoch máme. Spolupracujeme s ich súčasnou školou. Ale aj sami žiaci sa mi sem-tam prídu pochváliť.

Aká s vami spolupracujú tunajší učitelia?
- Posledné tri roky vynikajúca. Veľa sa informujeme na poradách, učitelia sa vzdelávajú v tejto problematike, chodia na školenia, upravujú učebné osnovy, konzultujú pomôcky... Ja zas chodím na hospitácie na hodiny. Závery z hospitácií robíme na poradách. Minulý rok sme tu mali aj inšpekciu zameranú na integráciu. A dopadla veľmi dobre.

ZŠ s MŠ v Rabči vyvíja snahu vychádzať v ústrety všetkým žiakom bez rozdielu. Na uľahčenie života integrovaných žiakov tu vybudovali bezbariérový prístup do školy, na toalety. Znevýhodnení žiaci majú prispôsobené učebné pomôcky i lavice. Pre telese postihnutých žiakov, ktorí majú problém držať v ruke pero, pridali pedagógovia do ponuky krúžkov kurz strojopisu. Škola využíva aj služby asistenta učiteľa, úzko spolupracuje s lekármi a odborníkmi z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Námestove.

Autor: VERONIKA PRISENŽŇÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 166
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 723
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 659
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 550
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 772
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 282
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 910
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
  1. Jozef Drahovský: Ktoré vozidlo produkuje najmenej oxidu uhličitého, vrátane výroby paliva ?
  2. Martin Šuraba: Chlapec, ktorý stratil zápalky XXVI
  3. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  4. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  5. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  7. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  8. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 627
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 123
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 297
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 199
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Drahovský: Ktoré vozidlo produkuje najmenej oxidu uhličitého, vrátane výroby paliva ?
  2. Martin Šuraba: Chlapec, ktorý stratil zápalky XXVI
  3. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  4. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  5. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  7. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  8. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 627
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 123
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 297
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 199
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu