MY Oravské noviny, 20. 10. 2008
Je to štandard schválený naším ministerstvom pre všetky Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny na Slovensku. Sú však úrady z iných rezortov, kde majú schválené aj dva nestránkové dni do týždňa, a klienti sem jednoducho nájdu zamknuté dvere a žiaden „vrátnik“ sa nesnaží riešiť ich sociálny, či iný problém.
Úlohou pracovníka strážnej služby je okrem ochrany objektu a zamestnancov aj povinnosť zabezpečiť, aby vo štvrtok, v nestránkový deň, nevstupovali na pracoviská nepozvaní klienti. Cieľom tohto opatrenia je vytvoriť také podmienky, aby zamestnanci nerušene mohli spracovávať agendu, na ktorú počas vybavovania stránok nezostáva priestor. Tiež si na tento deň zamestnanci objednávajú klientov, ktorí na riešenie svojho problému potrebujú komplexnejšie posúdenie, často s odborníkmi z viacerých oddelení, prípadne aj psychologičky, ktorá práve v tento deň na úrade stránkové hodiny má. Keďže klienti zamestnancom často zverujú aj osobné, až intímne informácie, je nutné vytvoriť vhodný priestor a čas, aby ich bolo možné odkomunikovať.
Správnosť a vhodnosť takéhoto režimu v tento jediný deň, okrem zamestnancov osobne ocenilo aj množstvo klientov. Každý z nich má voľný vstup bez toho, aby „svoj sociálny problém“ musel referovať „vrátnikovi“.
Od všetkých ostatných klien-tov zamestnanec strážnej služby prevezme potvrdenia, žiadosti či iné tlačivá, ktoré prinesú a pokiaľ neodkladne potrebujú nejakú informáciu, alebo pomoc, sprostredkuje im telefonický kontakt s príslušným zamestnancom, s ktorým si klient sám dohodne ďalší postup.
Tvrdenie, že úradníci sú tu pre klientov a nie naopak, určite naďalej platí a bude platiť stále.
Autor: DANIELA FEJOVÁ, riaditeľka ÚPSVaR v Námestove