TRSTENÁ. Pedagógovia štátnej Základnej školy v Trstenej chceli efektívne využiť peniaze, ktoré im zostali z partnerského projektu Comenius. Ten ešte pred tromi rokmi vypracovala skupinka učiteľov na čele s Andreou Súlovcovou. Jeho hlavnou úlohou bola propagácia a poznávanie regiónu v spolupráci so zahraničnými školami. Projekt bol úspešný a škola na jeho realizáciu získala potrebné peniaze. Po jeho ukončení na konci minulého roka však zostali nejaké peniaze a vedenie s pedagogickým zborom sa ich rozhodlo investovať do niečoho nového, nápomocného pre vyučovanie.
„Vedeli sme, na čo chceme zostávajúcich cca 100 000 korún (3319 eur) použiť. Chceli sme zriadiť jazykové laboratórium. No podľa prieskumov by sme na to potrebovali minimálne dvojnásobok. Potom nám napadlo osloviť miestnu elektrotechnickú firmu Trix. Onedlho nám vytvorili návrh pilotného projektu - o polovicu lacnejšieho, ako ponúkalo ministerstvo školstva,“ hovorí angličtinárka Andrea Súlovcová.
Vďaka úspešnej domácej spolupráci majú v škole novú špeciálnu učebňu na výučbu cudzích jazykov. Hlavnou časťou laboratória je mixážny pult, s ktorým pracuje učiteľ, naň sú napojené slúchadlá s mikrofónmi.
„Vďaka slúchadlám môžem komunikovať so žiakom bez toho, aby sme rušili ostatných. Tí sa môžu venovať inej práci. Alebo sa počujeme všetci navzájom. Systém je vynikajúci aj pri počúvaní nahrávky z rádia. Zvuk sa neprenáša miestnosťou, ale ide žiakom priamo do uší. Minimalizujú sa tým akékoľvek šumy z okolia,“ približuje učiteľka. „Neskôr by sme chceli dokúpiť dataprojektor a DVD-prehrávač, aby boli všetky nahrávky, či filmy v cudzom jazyku púšťané priamo do uší.“
Nové jazykové laboratórium funguje na ZŠ Trstená od začiatku tohto školského roka. Jazykári i žiaci však už teraz tvrdia, že zriadenie učebne bol vynikajúci nápad. „Som s tým veľmi spokojná a podobné reakcie počúvam aj od kolegov. Vytvorili sme rozvrh hodín, aby sa sem dostal každý učiteľ s každou triedou aspoň raz do týždňa. Angličtina na školách totiž zlyháva na nedostatku komunikácie v tomto kazyku. A deti? Odozvy sú veľmi dobré. Predtým sa pri počúvaní textu všetci otáčali, rozprávali so susedom, robili iné veci, len nedávali pozor. Teraz je to úplne iné. Keď majú na ušiach slúchadlá, všetci sústredene počúvajú text.“
Možnosť zoznámiť sa s novým jazykovým laboratóriom budú mať aj dospelí. Škola bude totiž v druhom polroku organizovať jazykové kurzy práve v tejto učebni.
Autor: NK