
NÁMESTOVO. Jediným nestránkovým dňom, okrem víkendov, je na úrade práce štvrtok. Informácia o stránkových dňoch je zverejnená na vchodových dverách budovy a týka sa všetkých oddelení. Keď sa vyberiete vybavovať si záležitosti vo štvrtok, nerátajte s tým, že sa tam aj dostanete.
Prízemie stráži pracovník SBS, ktorý vás vráti už od dverí. „Nabehli sme na tzv. trojzónový spôsob obsluhy klientov,“ informovala nás riaditeľka Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Daniela Fejová. Prvá zóna je vo vestibule budovy ÚPSVaR v Námestove. „To je priestor pre rýchloobslužných klientov, ktorí nepotrebujú poradenstvo, prídu sa len informovať o voľných pracovných miestach, potrebujú si vziať len nejaký leták, prípadne si pozrieť databázu ponuky práce na internete. To je voľne prístupné kedykoľvek, aj v nestránkový deň,“ vysvetľuje riaditeľka.
Druhá zóna znamená, že klient príde, no tiež nepotrebuje poradenstvo, ale úrad práce sa mu snaží sprostredkovať zamestnanie. Ak sa tento klient do pol roka nezamestná, prechádza do tretej zóny.
„V tretej zóne už diagnostikujeme, prečo má klient problém zamestnať sa. Spolupracuje so psychológom, ponúkame mu rekvalifikačné kurzy, kurzy na zlepšenie komunikácie. Tam je už potrebná aj spolupráca a poradenstvo.“
Zamestnanci ÚPSVaR podľa riaditeľky potrebujú čas na agendu, ktorú robia práve v nestránkový deň. V prípade, že potrebujete predsa niečo vybaviť práve vo štvrtok, musíte to riešiť cez vrátnika. „Bezpečnostná služba je tu na to, aby vykonávala dozor v rámci celej budovy, okrem toho prepája telefonické hovory, sprostredkúva informácie, preberá potvrdenia a odovzdáva ich na príslušné oddelenia. V prípade, že niekto súrne potrebuje niečo vybaviť na oddeleniach, služba ho príslušnému pracovníkovi telefonicky oznámi a dohodne ďalší postup,“ povedala D. Fejová.
Úrad už počas niekoľkých rokov presadzoval fungovanie v zmysle „úradníci sú tu pre klientov, nie naopak“ a úradné hodiny boli každý deň. Nová organizácia práce úradu znamená vo vzťahu k občanovi krok späť. Je totiž postavené na hlavu, aby klient, ktorý sa z akýchkoľvek dôvodov môže uvoľniť len vo štvrtok, referoval napríklad svoj sociálny problém najprv vrátnikovi.
Autor: VP