a siahodlhý zoznam tých, ktorí naleteli?
Manželia Vrábovci z Oravskej Jasenice sa už pred dvomi mesiacmi chceli nasťahovať do novostavby svojho rodinného domčeka. Ako každá novostavba, aj tá ich potrebuje ešte čo-to dotiahnuť, ale v interiéri už mohli bývať.
„Často si hovorím, že to máme za to vystatovanie sa, že doteraz sme nikdy nikomu nenaleteli,“ uvažuje dnes nahlas Ľubica Vrábová. Nuž, ľudová múdrosť hovorí, že zapovedaného chleba sa niekedy človek najviac naje. „Nechceme z toho robiť aféru, chceme vám ukázať, akú „kvalitnú“ prácu u nás odviedla firma, ktorá inzeruje kvalitné služby,“ vysvetľuje pani Ľubica.
Domček čaká už len na svojich budúcich obyvateľov. Vrábovci sa však doposiaľ nesťahovali. Situácia ich núti čakať, kým sa vybaví reklamácia...
Spoľahli sa na odborníkov
Manželia Vrábovci si do kuchyne a obývačky svojho domu položili drevené parkety, približne 30 m2. Potrebovali však, aby parkety niekto vybrúsil a nalakoval. „Nerobili sme si to sami, chceli sme to mať čo najkvalitnejšie, tak sme to chceli zveriť odborníkom. Stal sa opak,“ hovorí Ľubica. Vrábovci oslovili známu firmu z Námestova, ktorá sa zaoberá interiérmi. „Vraj sa im nakopili objednávky. Buď by sme museli dlhšie čakať, alebo sme sa mohli obrátiť na niekoho iného.“ Rodina sa však chcela do svojho nasťahovať čím skôr, tak zvolili druhú alternatívu. Na prácu si objednali firmu Interiér štúdio z Banskej Bystrice, ktorá má vo svojom logu zvýraznené slová „Renovácia a montáž parkiet z celého sveta“.
Dôverčivosť sa im
nevyplatila
„Keď robotníci lakovali parkety, vrátila som sa z nočnej zmeny, musela som si ísť oddýchnuť,“ rozpráva nám Ľubica. Na stavbe bol vtedy jej manžel. Dvaja zamestnanci banskobystrickej firmy parkety vybrúsili, vyliali na ne lak a rozotreli ho. Majiteľa ubezpečili, že práca je ukončená všetko tak, ako si želal, a nechali si prácu v hotovosti zaplatiť.
„Keď som videla, ako vyzerajú parkety, keď lak uschol, až som sa zhrozila. Nevedela som, či plakať či čo s tým,“ sťažuje si Ľubica. „Nebolo ani vidieť, že by boli brúsené a už vôbec nie, že tam je nejaký lak! Všetok vsiakol do dreva, výsledný efekt je taký, že parkety sú drsné a matné. Desaťročné parkety vyzerajú lepšie! A aby toho nebolo málo, robotníci nezaložili ani lišty, ktoré zaúčtovali.“
Pokus o reklamáciu
Krátko po nepríjemnom zistení Vrábovci vytočili číslo firmy, ktorá im službu poskytla. Ohlásili svoju nespokojnosť a žiadali nápravu. Najprv to skúšala Ľubica. Po výmene názorov začula len pípanie... Potom to skúsil manžel. S ním boli ochotní komunikovať. Hlas na opačnej strane linky mu sľúbil dva termíny, kedy sa „určite“ dostavia. Nestalo sa. Vrábovci nelenili. Spísali chyby a reklamáciu poslali firme písomne. Ubehol mesiac, nedialo sa nič. Opäť kontaktovali firmu, kde im oznámili, že ak chcú podať reklamáciu, musia vraj podľa zákona (?!) na obálku napísať heslo „Reklamácia“ a nie „Parkety“ ako to urobila Ľubica. Aj keď v skutočnosti neexistuje legislatívny predpis, ktorý by spotrebiteľovi v podobnom prípade ukladal povinnosť písať na obálku heslo „Reklamácia, Vrábovci odoslali reklamáciu znova. Pošta sa im odvtedy vracia ako neprevzatá a firma s nimi nekomunikuje. Obrátili sa teda so svojou žiadosťou na kompetentných - napísali na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) v Banskej Bystrici, pod ktorú firma spadá. „Tam nám oznámili, že SOI zákon neviaže k žiadnym lehotám, máme čakať. Všetko, čo môžu pre nás urobiť je, že môžu firme maximálne poslať upozornenie,“ dodáva Ľ. Vrábová. Hlavou nám začalo víriť množstvo nezodpovedaných otázok...
Čo na to kompetentní?
„SOI nemá zákonom stanovené žiadne lehoty na preverenie spotrebiteľského podnetu,“ potvrdila aj hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI v Bratislave Danuša Krkošová. SOI vykonáva len kontrolu z hľadiska verejného práva, danú zákonom. Reklamačné konanie je podľa zákona občiansko-právny vzťah, do ktorého nikto tretí nemôže vstúpiť, ani pokiaľ ide o kontrolný orgán. Ak teda vznikne spor alebo rozpor v reklamačnom konaní medzi predávajúcim a kupujúcim, tento môže rozhodnúť jedine súd. SOI nemôže obhajovať záujmy ani jednej strany. „Podnet, ktorý dostaneme, riešime podľa aktuálnosti a závažnosti. Keďže ide o občiansko-právny vzťah, tento si spotrebiteľ musí ustriehnuť sám, teda aj plynutie záručnej doby a vytknutie chýb počas tejto lehoty. Ak príslušný úrad SOI dostal podnet, určite ho preverí v čo najbližšom období,“ dodala hovorkyňa.
Spotrebitelia by sa mali dovolávať nápravy u konkrétnej firmy. Nedostatky treba reklamovať písomne, doporučenou poštou, aby to bolo pre SOI preukázateľné (napr. neprijatie reklamácie a neriešenie reklamácie v zákonom stanovenej lehote). SOI postupuje pri vybavovaní reklamácie z verejno-právneho hľadiska. Medzi spotrebiteľom a predávajúcim teda môže len sprostredkovať riešenie sporov, ale aj posúdiť oprávnenosť reklamácie.
Čo na to majiteľ firmy
Požiadať o vyjadrenie majiteľa firmy tiež nebolo ľahké, nedvíha telefón. Po niekoľkých neúspešných pokusoch sme mu nechali telefonický odkaz. Hneď nám zavolal späť, že firma je už niekoľko mesiacov nečinná a pracovníci, ktorí boli v Oravskej Jasenici, už u neho nepracujú. „Mám už dlhší čas zdravotné problémy, chodím z nemocnice do nemocnice, takže je možné, že aj pošta sa vrátila ako neprevzatá. Neviem nič o reklamácii z Oravskej Jasenice ani o tom, že tam chlapi mali ešte ísť,“ povedal nám majiteľ Interiér štúdia Miroslav Jankulík. „Zatiaľ, čo som „mimo“, nakopilo sa mi viac povinností. Vo firme bude pravdepodobne pokračovať môj švagor. Ten má prístup k mailom firmy, takže nech sa s ním poškodení skontaktujú prostredníctvom mailu. Firemné autá i všetko náradie je k dispozícii, nemal by byť s vybavením problém,“ odkázal majiteľ firmy Vrábovcom.
Je zaujímavé, že má majiteľ firmy zrazu dlhodobé zdravotné problémy, „vďaka“ ktorým nepreberá ani poštu. Ale nebuďme pesimisti a skúsme veriť, že hovorí pravdu. No s Vrábovcami cez telefón niekto komunikoval. Kto zdvíha majiteľovi mobil a sľubuje, že zakrátko reklamáciu vyrieši, keď sám majiteľ o tom vraj ani netuší?
„Nechceli sme veľa, len toľko, aby sa vrátili a dokončili prácu, za ktorú sme im zaplatili. Ako sa zdá, nepôjde to. Tak nech vrátia peniaze, ktoré sme im zaplatili! Som si vedomá toho, že sme naleteli a svoje peniaze zrejme neuvidíme. Ale dúfam, že nás nebude viac, aj preto by som bola rada, aby ste o tom napísali,“ uzatvára Ľ. Vrábová.
Autor: VP