Stredná odborná škola (SOŠ) v Tvrdošíne sa pred časom zapojila do spoločného projektu s Národným lesníckym centrom, ktorý nesie názov Popularizácia vedy a výskumu. V rámci neho pracovníci spomínanej inštitúcie odprednášajú žiakom viacero zaujímavých a pre lesákov dôležitých tém.
,,Žiaci sa dozvedia, ako sa získavajú základné informácie o stave lesa, ako sa spracúvajú a vyhodnocujú výsledky týchto informácií. Nie je to totiž len o tom, že nejaký laik príde do lesa a zhrozene skonštatuje: Suchý strom! A hneď je z toho katastrofa. Treba zmonitorovať celkový stav lesa, štatisticky ho vyhodnotiť a na základe konkrétnych faktov dospieť k výsledku. Samozrejme, potom musíme naformulovať aj závery. Vieme napríklad, koľko máme okolo seba mŕtveho lesa, aj že sa zväčšuje podkôrna kalamita. Je však ťažké povedať, ako ďalej, ako to riešiť. Toto všetko - od prieskumu až po konečné závery a návrhy riešenia - budeme preberať v rámci prednášok. Odborníci žiakov nebudú len informovať, že lesy umierajú. Budú ich učiť, ako túto skutočnosť chápať, vyhodnotiť a aké sú východiská,” informoval nás riaditeľ školy Ján Vorčák.
Do projektu sú zapojené tri školy - SOŠ v Tvrdošíne, SOŠ v Banskej Štiavnici a základná škola zo Zvolena - a Národné lesnícke centrum ako koordinátor. Zapojení sú doň ľudia rôznych vekových kategórií, od detí cez mládež až po dospelých. ,,Okrem toho, že naši študenti si budú môcť vypočuť odborné prednášky, sami sa môžu do projektu aktívne zapojiť. Zadal som im tému - monitoring v oblasti Oravskej Magury. Budú zisťovať, aké dreviny sa v tejto oblasti prirodzene obnovujú, aké je ich percentuálne zastúpenie, koľko sa ich tu nachádza. Svoje zistenia spracujú a odprezentujú v rámci Študentskej odbornej činnosti,” dodáva riaditeľ.
K realizácii projektu sa tvrdošínska škola dostala vďaka dobrej spolupráci a roky udržiavaným kontaktom s Národným lesníckym centrom. Pomohlo nepochybne aj to, že SOŠ v Tvrdošíne napreduje a zlepšuje sa. Svedčí o tom aj stúpajúci počet študentov, ktorý sa za posledné štyri roky zvýšil o viac ako sto.