Dnes, v dobe SMS, MMS a e-mailov sa zdá, že oddávna používané a obľúbené pohľadnice už úplne vyšli z módy a pomaly vymiznú aj z pultov predajní a novinových stánkov. Zdanie však niekedy skutočne klame.
Pohľadnicu treba najskôr vybrať, kúpiť, napísať na ňu nejaký výstižný text s pozdravom, a napokon pohľadať v neznámej krajine nejakú inštitúciu, ktorá vám odkaz domov odošle. Vyhnúť sa všetkým týmto krokom sa v súčasnosti dá úplne jednoducho – poslať známym SMS či MMS. A mnohí Slováci sa tohto trendu veru aj držia, v niektorých častiach Slovenska – napríklad v Turci - príliš veľa pohľadníc v stánkoch nenájdete, výrobcovia ich údajne pre nezáujem ľudí prestávajú vyrábať. Situácia na Orave, najmä v jej hornej časti, je však opačná. Tu majú totiž turisti o „pomaľované obrázky“ stále obrovský záujem.
„Pohľadnice sa predávajú veľmi dobre, veď sa pozrite, koľko ich tu máme. Záujem o ne majú Poliaci, Česi, Holanďania, pamiatku v podobe pohľadnice s vyobrazením skanzenu či Roháčov si domov kupujú dokonca aj Slováci. Návštevníci si ich dokonca nekupujú len pre rodinu či na pamiatku, ale často sa stáva, že pohľadnice posielajú aj známym do ďalekej Ameriky či Austrálie,“ hovorí Alžbeta Železníková z Turistickej informačnej kancelárie v Zuberci. Podľa jej slov je obrovský záujem najmä o pohľadnice s vyobrazením Múzea oravskej dediny, Sivého vrchu, turisti siahajú aj po pohľadniciach s Roháčmi, odfotenými z „vtáčieho“ pohľadu s pomenovaniami jednotlivých štítov. Záujem je však aj o „maxi pohľadnice“ s panoramatickým pohľadom na Západné Tatry, s vyznačenými najvyhľadávanejšími turistic-kými trasami na jednej strane a mapkou Zuberca i Oravy na opačnej strane. „Od jedného dodávateľa berieme na sezónu - či už letnú alebo zimnú - cca 700 kusov pohľadníc. Výrobcov a dodávateľov však máme viac.“
V Zuberci návštevníkom neponúkajú len pohľadnice typické pre túto podroháčsku obec – Západné Tatry a skanzen. Nechýbajú tu ani zobrazenia Oravského hradu a Oravskej priehrady. „Možno sú ľudia, ktorí uprednostňujú posielanie SMS správ, no medzi turistami je stále viac takých, ktorí sa držia tradície. Je totiž veľký rozdiel, či pošlú domov MMS alebo pohľadnicu. MMS z telefónu po čase vymažete alebo vymeníte telefón, no pohľadnica zostane. A okrem toho, mnohí si pohľadnice kupujú najmä preto, aby sa mohli známym pochváliť, kde boli, čo všetko prešli, čo všetko videli,“ skonštatovala pracovníčka TIKu.
Pohľadnice vyhľadávajú aj návštevníci Trstenej, najmä Poliaci a Česi. Ako nás informoval Marián Medvecký v jednom z trstenských novinových stánkov, turisti žiadajú akékoľvek pohľadnice, na ktorých sú vyobrazené krásy Oravy – Oravský hrad, Oravská priehrada, Roháče, niektorí chcú vyobrazenia bazénov v Oraviciach či Bešeňovej, mnohí hľadajú pohľadnice Trstenej. Za rok ich predá cca 3 500. Tento rok je však problém v tom, že hoci záujem by bol, nie je čo predávať. „Ľudia pohľadnice vyhľadávajú, každý deň sem príde množstvo takých, ktorí si chcú kúpiť práve pohľadnice. Žiaľ, nemám im čo ponúknuť, pretože mi ich dodávatelia nedodávajú, výrobcovia neponúkajú. A tak musím zákazníkov posielať preč s tým, že im nemám čo ponúknuť. S pohľadnicami Trstenej je to rovnaké. Tie nemám vôbec. Je smutné, že sa nenašiel nikto, kto by pofotil toto mesto a urobil z fotiek pohľadnice. Aj to je predsa jedna z foriem propagácie,“ konštatuje.
Autor: NK