ZÁKAMENNÉ. Stovky veriacich zo širokého okolia sa predminulú nedeľu zišli, aby sa spoločne pomodlili za biskupa Jána Vojtaššáka. Podujatie, ktoré vopred ohlasovali kňazi vo všetkých okolitých kostoloch, sa konalo pri príležitosti vyhlásenia roku Jána Vojtaššáka. Slávnosť začala modlitbou pri hrobe biskupa a pokračovala krížovou cestou na kalvárii. V rámci jednotlivých zastavení si veriaci pripomínali životnú krížovú cestu Jána Vojtaššáka od jeho zatknutia cez mučenie vo väznici až po smrť. Slávnosť vyvrcholila sv. omšou, ktorú celebroval spišský pomocný biskup Andrej Imrich.
Vývoj udalostí po roku 1945 bol zložitý a neprehľadný. Biskup, ktorý nesúhlasil s poštátnením cirkvi, sa dostal do konfliktu so štátnou mocou - 5. mája musel opustiť svoju biskupskú rezidenciu, bol internovaný v kaštieli v Štiavniku a odtiaľ prevezený do bratislavskej väznice, kde bol bez konkrétneho obvinenia a náležitého vyšetrenia sedem mesiacov žalárovaný. Do svojej diecézy sa vrátil 30. novembra 1945. Znova bol internovaný 3. júna 1950. Bol mu upretý akýkoľvek styk s kňazmi a veriacimi, a stále bol pod dozorom zástupcu štátnej vrchnosti. Nemohol sa slobodne pohybovať ani na území Spišskej Kapituly, musel zotrvávať iba v biskupskej rezidencii. Večer 15. septembra 1950 biskupa štátna bezpečnosť zatkla pod zámienkou jeho účasti na schôdzi kňazov v Trenčíne. Deň nato ho dopravili do väzenia v pražskej Ruzyni. Začal sa pripravovať proces s tromi biskupmi – Jánom Vojtaššákom, Michalom Butzalkom a Petrom Pavlom Gojdičom. Všetci traja boli obvinení z úkladov proti republike, velezrady, vojnovej zrady a vyzvedačstva. Zverské metódy, vynútené odpovede, ostré výsluchy a vykonštruované procesy spôsobili, že biskupi napokon podľahli psychickému tlaku i fyzickému násiliu. Súd sa konal 10. - 15. januára 1951 v Bratislave. Ján Vojtaššák bol odsúdený na 24 rokov väznenia, stratu občianskych práv, zhabanie majetku a pol milióna korún pokuty. Prešiel tortúrou väzníc vo Valdiciach, Leopoldove a v Ilave. Zomrel 4. augusta 1965 ako 88-ročný.
V súčasnosti prebieha v Ríme druhá fáza procesu jeho blahorečenia. Niektorí historici s tým však nesúhlasia, kvôli jeho doposiaľ neobjasnenému postoju počas druhej sv. vojny.