NÁMESTOVO. O plavebných dráhach v námestovskej časti nemôže byť ani reči, takže prístavné móla zívajú prázdnotou. Rozbahnený breh alebo voda na desiatky metrov ďaleko nelákajú nikoho, aby si na nábreží prestrel deku...
V utorok 10. júla sa v Námestove stretnú členovia komisie cestovného ruchu pri mestskom zastupiteľstve, aby rokovali o vážnosti situácie. V pláne majú apelovať na vodohospodárov a zodpovedné štátne úrady, aby skúsili nájsť spoločné riešenie, ktoré by umožnilo uspokojivú existenciu a prosperitu jedných aj druhých. Na jednej strane sa už takmer 20 rokov hovorí na vládnej úrovni o tom, že Orava môže úžasne prosperovať z rozvoja cestovného ruchu, EÚ i štát túto myšlienku podporovali a podporujú aj finančne – na druhej strane zložky národného hospodárstva, ktoré by mali v tomto smere spolupracovať, si hrabú každý na svojom piesočku. Pred dvoma rokmi odstrašovali z priehrady turistov sinice, minulý rok spôsobilo malú katastrofu hynutie pleskáčov, tento rok by mohol byť pre priehradu v očiach pravidelných návštevníkov, hlavne v námestovskej časti – diskvalifikujúci.
Medzi Námestovčanmi dokonca kolujú informácie o tom, že Slovenský vodohospodársky podnik (SVP), š. p., „spustil“ priehradu na súčasný stav preto, aby mohla v Námestove z priehradného dna dolovať štrk firma, vykonávajúca rekultiváciu skládky odpadov v Zubrohlave. Spýtali sme sa na to teda priamo pri prameni – riaditeľa SVP, závod Ružomberok, Róberta Hoka.
„Oravská priehrada bola postavená v prvom rade ako vodohospodárske dielo, chrániace Oravu a povodie Váhu pred opakujúcimi sa povodňami, hlavne pri topení snehu. Zároveň bolo počítané s hospodárskym využitím nahromadenej vody vo Vážskej kaskáde na energetické účely. Rekreácia pri vodnej nádrži prichádzala do úvahy až v treťom rade,“ odpovedal nám R. Hok. „Našou povinnosťou je zabezpečiť vyvážené hospodárenie s vodou, o energetickej využiteľnosti rozhoduje na základe zmlúv ENEL (Slovenské elektrárne, a.s. – pozn. red.), nie my. Požiadavku na ťažbu štrku z dna priehrady sme dostali a akceptovali, ale to nie je dôvod súčasného stavu vodnej hladiny. Hlavný dôvod je v suchej jeseni, slabej zimnej snehovej prikrývke a slabých jarných zrážok. Vždy, keď hladina priehrady klesne pod kótu 598 m n.m., podnikatelia v cestovnom ruchu začnú biť na poplach – no keď išli stavať hotely, penzióny a iné zariadenia, vtedy sa nás nikto z nich nepýtal na perspektívu ani na povolenie. Náš manipulačný poriadok nám dovoľuje ísť dokonca s hladinou ešte o 8 m nižšie. Pred dvomi rokmi som navrhoval mestu Námestovo, aby pripravili projekt na vzduchovú priečku, ktorá by zabezpečila pre námestovskú časť priehrady vždy dostatok vody. Stálo by to zhruba 140 miliónov, pričom by bolo možné požiadať o financovanie EÚ. Odmietli to.“
Objavujú sa aj hypotézy o tom, že za stavom Oravskej priehrady a počínaním vodohospodárskeho podniku môže byť lobing z Liptova – Liptovská Mara v súčasnosti zažíva stavebný boom, pripravené sú tam ďalšie veľké projekty...
„To je nezmysel! Veď nech sa len ľudia pozrú, aké zásoby snehu sú každú jar nad Oravskou priehradou (Oravská Magura, Podbeskydská vrchovina, Oravská Magura), a aké nad Liptovskou Marou z Vysokých Tatier.“
Podľa Petra Borsányiho zo Slovenského hydrometeorologického ústavu v Banskej Bystrici sa mesiace máj a jún 2008 na Orave vyznačovali častou, zväčša lokálnou zrážkovou činnosťou vo forme dažďových prehánok a búrok. Ich územné rozloženie v okresoch Námestovo a Tvrdošín bolo nerovnomerné. Májové aj júnové úhrny atmosférických zrážok boli podnormálne až normálne, dosahovali 45 %, lokálne však až 120 % dlhodobého mesačného priemeru.
Podľa údajov SVP je súčasná (vyhodnotenie júna) hladina Oravskej priehrady od roku 2000 skutočne najnižšia – minimálna hodnota sa zastavila v júni na kóte 596,56 m. Najnižšie hodnoty, namerané v júli v jednotlivých rokoch od roku 2000 boli nasledovné: 598,49 – 598,78 – 597,03 – 597,02 – 598,33 – 598,25 – 597,91 m n.m. Najvyššie namerané hodnoty v rovnakých obdobiach sa blížili aj ku kóte 601 m n.m. Úhrnné zrážky na priehrade predstavovali za jún r. 2006 108,8 mm, o rok neskôr 90,4 mm a toho roku 66,5 mm.