Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Z vlastnej zbierky vytvoril unikátne múzeum

Obec Oravský Podzámok má po hrade ďalšiu atrakciu – múzeum, ktoré nikde inde na Slovensku nenájdete.


ORAVSKÝ PODZÁMOK. Múzeum vystavuje konské šľachtické kočiare, bričky a sane. Všetky exponáty pochádzajú zo súkromnej zbierky Daniela Veščičíka, ktorý je zároveň zakladateľom múzea.
„Zbierka začala vznikať pred 10 rokmi. Jednotlivé kusy som skupoval po Slovensku a Čechách. Ľudia ich mali len tak odstavené doma alebo sa na nich ešte vozili. Tri vystavené exponáty sú pôvodné, ostatné sme zrenovovali,“ povedal D. Veščičík. Zaujímalo nás, prečo sa rozhodol zbierať práve historické kočiare. „Je to pekné. Každému sa to páči, ale nikto to nezbiera.“
Novootvorené múzeum sa nachádza v centre Oravského Podzámku, v bývalej predajni potravín. Daniel 50-ročnú budovu odkúpil od pôvodného majiteľa a v priebehu piatich mesiacov ju kompletne zrekonštruoval. Dnes v nej vystavuje 20 historických exemplárov. Najstarší z nich pochádza z 19. storočia.
„Najvzácnejší je tento štvormiestny landauer. Je to typický luxusný kočiar, aký používali fiakristi. Má dve sklápacie strechy, ktoré sa dali dať za pekného počasia dolu,“ ukazuje nám jeden z vystavených kočiarov prevádzkovateľ múzea.
Nebývalý rozmach kočiarov nastal v 18. storočí. Prelom vo vývoji konštrukcií nastal vynálezom istého anglického staviteľa, ktorý zhotovil v roku 1804 oceľové elipsovité kočiarové pérovanie. Týmto vynálezom došlo k spevneniu korby a jej umiestnenie pomocou ľahkých a veľmi pružných pér priamo na nápravu kolies. Kočiare tým získali konštrukčnú ľahkosť a lepší vzhľad. Jazda v nich sa stala pohodlnejšou a bezpečnejšou. Aj kočiare, tak ako dnes autá, mali rôzne typy karosérií. Nechýbali medzi nimi kabriolety či kupéčka. Kočiare sa vyrábali do roku 1945, kedy ich postupne nahradili autá.
„Sane tvoria osobitnú kapitolu vo vývoji dopravnej techniky. Zaoberali sa ňou takisto výrobcovia kočiarov. Sú najstarším dopravným prostriedkom – archeológia potvrdila, že sa používali už v starom Egypte. V stredoveku boli často predmetom veľkého prepychu. U nás prevládali takzvané sedlové sane. Rezbou zdobené úzke sedadlo bolo nesené na saniach, vpredu v oblúku vysoko zdvihnuté. Obe sanice končili len malou, navrchu umiestnenou figurálnou výzdobou zo sošiek. Sane bývali konštruované väčšinou pre dve osoby,“ vysvetľuje zberateľ.
Kočiare sa vyrábali v českej Kopřivnici. Bola tam najväčšia fabrika na výrobu týchto dopravných prostriedkov v širokom okolí. „Pred niekoľkými rokmi vydali v Kopřivnici knihu o histórii kočiarov. Sú v nej zverejnené aj detailné fotografie kočov. Podľa nich sme zreštaurovali väčšinu našich kočiarov.“
Daniel Veščičík pôvodne plánoval otvoriť múzeum v Bojniciach. Keďže sa mu tam nepodarilo zohnať potrebné priestory, rozhodol sa pre Oravský Podzámok, kde sa nachádza druhý najnavštevovanejší hrad na Slovensku. „Otvoriť múzeum v lokalite, ktorú navštívi len zopár ľudí, by nemalo význam,“ zdôvodňuje svoje rozhodnutie D. Veščičík. K založeniu múzea potreboval príslušnú zbierku historických predmetov, vhodné priestory na ich umiestnenie a založenie živnosti.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 42 522
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 245
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 650
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 439
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 870
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 000
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 524
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 245
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 002
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 432
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Základná škola Komenského je najstaršou v meste.

Rekonštrukciu potrebovala najmä podlaha.

3 h
Útulňa Gálová sa nachádza na Ceste hrdinov SNP.

Aktivisti chceli na štúdie nových turistických útulní vyzbierať 10-tisíc eur. Podarilo sa im to za 45 minút. Nakoniec však vyzbierali o 50-tisíc viac, jednu postavia a niektoré aj zrekonštruujú.

7 h
Práce na budovaní kanalizácie v Oravskom Podzámku.

Klásť potrubie cez Oravu by bolo zdĺhavé a veľmi nákladné.

22 h
Ilustračná fotografia.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) plne podporuje snahy slovenských pekárov, aby poslanci Národnej rady SR zachovali súčasné lehoty splatnosti faktúr.

7. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muži, ktorí útočili pred nitrianskym barom, dostali tresty vo výške 4,5 a 4 roky. Na vyhlásenie rozsudku neprišli.

21 h

Policajný zbor v Trnave žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po piatich odsúdených osobách.

7. máj

Jedným z benefitov je práca v jednozmennej prevádzke. V automotive krajine je to podľa riaditeľa možné pokladať za malý zázrak.

24 h

Likvidácia autovrakov, ku ktorým sa nikto nehlási, je zložitá, no aby stáli bez povšimnutia na lúke niekoľko rokov, je nezvyčajné a svedčí o nevšímavosti úradov aj ľudí.

7. máj

Už ste čítali?