ORAVSKÝ PODZÁMOK/PRIBIŠ. Pod petičnú žiadosť sa podpísalo 102 dotknutých občanov. “Sme zhrození zo stavu cesty, v akom ju nechali, a rovnako aj z prístupu kompetentných,“ povedala nám Helena Buknová, jedna zo zostavovateľov sťažnosti.
Cestu, na ktorú sa petícia vzťahuje, denno-denne používajú aj Pribišania. Tí tiež nie sú spokojní s jej stavom. Tamojší poslanci uplynulý týždeň zbierali od občanov podpisy. Starosta Jozef Kováčik nás informoval, že aj oni v nasledujúcich dňoch zostavia petíciu a doručia ju na Žilinský samosprávny kraj.
Celý problém vznikol výstavbou obchvatu R3 Oravský Podzámok – Horná Lehota. Počas stavebných prác ťažké autá a mechanizmy využívali aj cestu III. triedy vedúcu do Pribiša, ktorá sa tým poškodila. Jej majetkovým správcom je Správa ciest ŽSK. Starosta Podzámku Jozef Záhora nastúpil do funkcie už v čase realizácie stavby. Odvtedy adresoval na ŽSK niekoľko žiadostí na opravu dotknutých cestných úsekov. V tejto súvislosti zvolal koncom minulého roka i pracovné stretnutie so všetkými zainteresovanými stranami. Investor stavby Národná diaľničná spoločnosť a vyšší dodávateľ stavby Doprastav sa zaviazali dať do poriadku 300 metrov cesty, z ktorých je hotových zatiaľ len 100 metrov. Zvyšnú časť by mali opraviť do konca tohto mesiaca. „Z Obvodného úradu v Dolnom Kubíne som pred časom obdržal povolenie na ohlásenie stavebných úprav od Správy ciest ŽSK. Doteraz však nevieme, čo sa na danom úseku vlastne urobilo,“ hovorí J. Záhora.
„Kde sa stala chyba? Zabudli na nás, alebo nás zámerne prehliadajú?“ pýtajú sa obyvatelia Oravského Podzámku. Miroslav Seifert zo Správy ciest ŽSK tvrdí, že opravu cesty v obci pod hradom majú zahrnutú v pláne súvislých opráv na tento rok. Ide o približne 600 metrov dlhý úsek od železničného priecesia po nový mostný objekt. „Oravský Podzámok je zahrnutý do inovačných a kohéznych pólov rastu. Spomínaná cesta teda môže byť opravená z fondov Európskej únie a nie z rozpočtu. Dali sme už vypracovať projektovú dokumentáciu a po vyhlásení výzvy zo strany ministerstva výstavby predložíme projekt na súvislú opravu cesty. Po schválení tohto investičného zámeru a zabezpečení finančných prostriedkov pristúpime k realizácii opravy. Ohlásenie stavebných úprav, ktoré sme obci doručili, je povinným dokumentom, ktorý musíme ministerstvu výstavby predložiť spolu s projektovou dokumentáciou.“