Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Kamióny pôjdu aj po koľajniciach

V Trstenej sa po niekoľkých rokoch konečne podarilo dosiahnuť, aby sa dopravná situácia na cestách zlepšila. Podarí sa to vďaka kamiónovej preprave cez železnicu.


TRSTENÁ. V Trstenej sa projektu netradičnej prepravy kamiónov po koľajniciach začali venovať už pred rokmi. Ako sme sa dozvedeli od Štefana Baču, poslanca mestského zastupiteľstva a rušňovodiča na železnici, situácia na cestách bola už vtedy zlá a zo dňa na deň sa len zhoršovala. Objem tovaru, prepraveného po železnici, zároveň stále klesal.
,,Začali sme sa teda zaujímať o takýto spôsob prepravy, keďže sme vedeli, že už existujú stroje, ktoré dokážu takéto kolosy prepravovať. Snažili sme sa presadiť túto myšlienku a zlepšiť tak celkovú situáciu v našom meste. Bohužiaľ, vtedy sa to nepodarilo dotiahnuť do úspešného konca,” hovorí odborník od fachu. Už vtedy prebehla prvá skúšobná jazda, ktorá dopadla úspešne. Ďalšie sa však už neuskutočnili. Dôvodom bol podľa Štefana Baču nedostatok aktívnych, zanietených a pravdepodobne aj vplyvných ľudí, ktorí by dokázali za tento návrh bojovať. Dá sa to povedať aj tak, no keď sa o stav projektu naša redakcia zaujímala pred tromi rokmi, oficiálne stanovisko vedenia Železníc SR znelo: projekt, do ktorého sú zapojené aj ďalšie krajiny, zastal na rumunskej strane.
Podľa vtedajších plánov mala kamiónová preprava z Balkánu do Trstenej naostro začať už vo februári 2005. Vlaková súprava mala pozostávať zo 16 vozňov a jej trasa mala viesť z Devy (Rumunsko) do Trstenej. Vo februári však kamióny po železnici premávať pravidelne nezačali. Medzinárodný projekt totiž zastal na mŕtvom bode. Najprv Rumuni nedokázali dotiahnuť do úspešného konca rokovania s viacerými operátormi železničnej dopravy, potom prišli problémy na maďarskej strane hraníc.
Minulý týždeň však Železnice SR vydali stanovisko, v ktorom s prepravou kamiónov súhlasili.
Prvá oficiálna cesta kamiónov po železnici sa uskutoční 2. júna, predchádzať jej bude skúšobná jazda naplánovaná na 26. mája. Špeciálnu vlakovú súpravu prevážajúcu kamióny z Bratislavy do Trstenej a naopak bude tvoriť 17 vozňov. Celý 400 metrov dlhý a niekoľko ton vážiaci náklad budú ťahať dva rušne. Prevádzka kamiónovej prepravy bude fungovať počas celého pracovného týždňa.
,,Zrejme aj pre neustále urgovanie zo strany spoločnosti sa železnice práve teraz rozhodli pre spustenie takejto prepravy,” myslí si Š. Bača. Ako podotkol, na tom, aby podobný spôsob prepravy fungoval, budú mať nepochybne záujem prepravcovia, ale aj kamionisti. Preprava z Bratislavy do Trstenej totiž stojí necelých 200 eur, teda približne 6000 korún. Jednou z nezanedbateľných výhod železničného transportu kamiónov bude aspoň čiastočné odťaženie ciest.
Na kamiónovú prepravu bolo už pred piatimi rokmi v Trstenej preinvestovaných 12 miliónov korún na vybudovanie miniterminálu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 516
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 130
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 224
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 338
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 995
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 766
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 340
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 962
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 692
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 593
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

V Zábiedove skončilo približne sedemtisíc ton úletu.

V katastri Hladovky a Zábiedova skončilo 32-tisíc ton úletu z OFZ Istebné. Inšpekcia životného prostredia tvrdí, že nesprávnym skladovaním a uložením sa z neho stal nebezpečný odpad.

5 h
V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

22. jan
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

17 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

16 h

Už ste čítali?