Pomocnú ruku podal niekdajšiemu Orava Teamu, ktorý dnes nemá v domácom prostredí podmienky na fungovanie, primátor Trstenej Jozef Ďubjak. Vďaka nemu sa stali aktívni Suchohorčania členmi mestského športového klubu. Oddiel, pozostávajúci hlavne z bratov Šprlákovcov, tak dostáva opäť zelenú. Pre najstaršieho Mariána Šprláka je prebiehajúca sezóna potvrdením vzrastajúcej výkonnosti. Na bližšie informácie zo zákulisia motokrosového klubu MŠK Trstená sme sa opýtali šéfa tímu Jozefa Šprláka.
Aktuálne pretekáte v Trstenej. Môžete porovnať súčasné podmienky s tými, aké ste mali v predchádzajúcej sezóne, keď klub pretekal za Suchú Horu?
- Ešte to nevieme porovnať. V prvom rade máme menej administratívnej práce. Takisto cítime oveľa lepší prístup zo strany vedenia mesta, než v Suchej Hore zo strany obce.
Primátor Trstenej svojho času potvrdil zámer vybudovania motokrosovej trate. Dokázali by ste túto myšlienku podporiť aj prostredníctvom vlastných zdrojov?
- Samozrejme. Nechceme však na primátora tlačiť, pretože má množstvo inej práce. No vzhľadom na výstavbu obchvatu je tu príležitosť získať zeminu. Trstená zatiaľ uvažuje o výstavbe bikrosovej trate na sídlisku Západ. My máme takisto vytypovanú lokalitu. K vybudovaniu motokrosovej trate by sa mohlo pristúpiť na jeseň.
Váš syn Marián je nepísaným vlajkonosičom klubu. Po úvodných pretekoch vidieť u neho zlepšenie. Ste ako otec a manažér spokojný, alebo vidíte ešte rezervy?
- Marián má na viac. Dostal novú motorku Kawasaki s obsahom 450 ccm, avšak s podmienkou, že sa zúčastní seriálu majstrovstiev Európy. Úvodné preteky sa konali na Sicílii. Obsadil 16. a 62. miesto zo 120 štartujúcich. Spomedzi všetkých pretekárov jazdil na Kawasaki len Marián. Ide o vývojový typ, v ktorom je zakomponovaný pomerne silný motor. Jej nevýhodou je váha. Na majstrovstvách Slovenska Marián nedojazdil kvôli prepichnutému chladiču. Ako sa hovorí, „nová motorka nikdy prvý pretek nedojazdí“.
Ako došlo k spolupráci s Kawasaki?
- V Poľsku máme jedného zo sponzorov, ktorý je zároveň distribútorom Kawasaki. Pôvodne sme uvažovali o účasti na seriáli majstrovstiev Poľska. Po prepočítaní nákladov sme však dospeli k záveru, že seriál je pre nás až príliš nákladný. Každé preteky sú od nás vzdialené približne 500 km. Usúdili sme, že bude lepšie ísť do štyroch pretekov majstrovstiev Európy. Takisto sa potýkame s veľkými vzdialenosťami. Napríklad na preteky v Portugalsku by sme museli cestovať 3 000 kilometrov. Preto sme necestovali. Nehovoriac o tom, že Marián má v súčasnosti zdravotné problémy.
Zmenila sa po zmene motorky aj Mariánova príprava?
- Jednoznačne. Prechod do vyššej kubatúry si vyžaduje aj vyššie tréningové zaťaženie. Napriek tomu si myslím, že by mal trénovať ešte o čosi viac.
Venuje sa mu niekto po odbornej stránke?
- Nie. Tréningy sú len v jeho vlastnej réžii. Množstvo detailov preberá so Štefanom Svitkom. Ten je príkladom, že sa dá byť sám sebe trénerom.
Vy sa sústreďujete na preteky enduro a countrycrossu. Spomínali ste váhu motorky. Neuvažuje sa, podobne ako v motokrose, o znížení obsahu motoriek, čím by išla dole aj váha stroja?
- Nie, v tom by sa na pretekoch countrycrossu a endura nemalo v blízkej budúcnosti nič meniť. Mariánovým problémom na Sicílii bola aj neskúsenosť. Niektoré trate boli postavené viac-menej v extrémoch, ktoré sa na našich tratiach nevyskytujú. Je len prirodzené, že niečo také vzbudzuje po prvýkrát v pretekárovi rešpekt.