DOLNÝ KUBÍN. „Nemôžeme si otvoriť okná, pre hluk áut sa často v noci nedá spávať. Najhoršie to je v piatky a nedele, keď ľudia najviac migrujú. To tadiaľto prejde za minútu aj 30 áut,“ hovorí Jozef Šimek, ktorý v Štrbičnom jarku býva. Situácia sa v poslednom čase vyhrotila natoľko, že občania spísali petíciu, ktorú adresovali žilinskej správe ciest i Mestskému úradu v Dolnom Kubíne. V nej žiadajú Slovenskú správu ciest, aby na moste vedúcom ponad obytnú zónu, postavila protihlukovú stenu. Frekventovaná komunikácia by tak spĺňala požiadavky súčasnej legislatívy a zároveň by vyhovovala podmienkam zdravého bývania.
„Nedávno sme vymieňali na dome okná. Dali sme si vyhotoviť špeciálne protihlukové sklá, no nepomohlo to. Keď sa po ceste rúti kamión, vo vnútri domu sa všetko otriasa. Vozovka je navyše v zlom stave. Sú na nej samé výtlky a diery. Tie hlučnosť ešte znásobujú. Aj keď cestári po zime cestu zaplátajú, prejde po nej zopár väčších áut a znova je všetko ako bolo,“ posťažoval sa jeden z členov petičného výboru Ján Jurčo. Okrem neprimeranej hlučnosti, ktorú spôsobuje aj stret kolies vozidiel s dilatačnými spojmi na cestnom moste, znepríjemňuje ľuďom prostredie i prach z cesty. „Aj keď už cestári robili po zime poriadky, na ceste je stále niekoľkocentimetrová vrstva špiny,“ tvrdí J. Šimek.
Mostný objekt bol vybudovaný v roku 1983. Podľa riaditeľa Investičnej výstavby a správy ciest (IVSC) v Žiline Ivana Hlavoňa bola stavba zrealizovaná v zmysle odsúhlasenej projektovej dokumentácie a po jej ukončení bola riadne skolaudovaná. „Na tú dobu možno most spĺňal potrebné požiadavky. No za posledné roky sa premávka enormne zvýšila a po vstupe Slovenska do Európskej únie sa zmenili aj príslušné legislatívne normy. Na všetkých takýchto cestách sú vybudované protihlukové bariéry. Aj na R3, ktorú nedávno otvorili, a pritom domy, ktoré sa v jej blízkosti nachá-dzajú, sú oveľa ďalej ako naše,“ argumentuje J. Jurčo. Petičný výbor dostal zo žilinskej správy ciest pred niekoľkými dňami odpoveď na svoju žiadosť. V nej sa okrem iného píše, že „správca komunikácie hustotu cestnej premávky neovplyvňuje“. V odpovedi cestárov je tiež uvedené, že v minulom roku bola na predmetnom mostnom objekte vykonaná výmena mostných záverov a pri pravidelnej hlavnej prehliadke mosta bolo zistené, že stav mostného zvršku je uspokojivý. Správca komunikácie teda nesúhlasí s názorom prezentovaným v petícii, že na moste dochádza k sústavne sa opakujúcemu nevyhovujúcemu technickému stavu vozovky. Slovenská správa ciest pristúpila v súvislosti s problematikou hlučnosti k spracovaniu hlukových máp. Priebežná správa, ktorá určila problémové miesta pre vybraté úseky štátnych ciest I. triedy, neeviduje žiadny takýto úsek v Dolnom Kubíne. V stanovisku, pod ktorým je podpísaný riaditeľ IVSC Ivan Hlavoň, sa ďalej uvádza, že „k negatívne vnímanému neprimeranému pocitu hlučnosti môže dochádzať aj z dopravy po mestskej komunikácii na Ulici železničiarov“. Na tejto ulici bývajú dotknutí občania.
„To je typické rozhodnutie od zeleného stola. Táto ulica je slepá a denne po nej prejde len niekoľko áut, pán Hlavoň si z nás snáď strieľa. Kvôli jeho prístupu k veci som už podal sťažnosť do Bratislavy,“ rozčúlene hovorí Ján Jurčo. „Ak nepochodíme tam, som rozhodnutý pohnať to až do Štrasburgu,“ dodáva odhodlane.