DOLNÝ KUBÍN. Správa a údržba ciest zmenila od nového roka nielen svoj oficálny názov, ale aj spôsob fungovania.
„Zostali sme už iba údržbovou organizáciou pre Oravu. Všetko, čo sa týka investícií, bude riešiť Správa ciest ŽSK Žilina. Jej pripravujeme podklady pre investičný plán. Náš návrh potom ide na schválenie do Komisie dopravy a následne poslancom Žilinského samosprávneho kraja,“ uviedol riaditeľ Správy ciest v Dolnom Kubíne Jozef Oršuliak. Financovanie tohtoročných investičných zámerov bude podľa riaditeľa prúdiť z troch zdrojov. Jedným sú ušetrené prostriedky zo zimnej a letnej sezóny, druhým sú eurofondy a tretím projekt slovensko-poľskej prihraničnej spolupráce. „Čakáme už len na výzvy z eurofondov, aby sme mohli podať pripravené projekty. Projekt prihraničnej spolupráce chceme použiť pre trasy Oravská Lesná, Zákamenné, Tvrdošín, Vitanová, Oravice a Suchá Hora.“
Momentálne pracovníci správy ciest vykonávajú prehliadky ciest a mostov po zimnom období v spolupráci s dopravnou políciou a obvodným úradom vo všetkých troch oravských okresoch. Podľa výsledkov ich zistení správa ciest zostaví rebríček prioritných akcií. Dlhodobo najkritickejšími úsekmi z pohľadu stavu ciest, sú v okrese Dolný Kubín oblasti Zázrivá, Pribiš, Osádka a Malatiná. V Tvrdošínskom okrese je alarmujúci stav vozoviek v Liesku, Vitanovej, Suchej Hore a Oraviciach. V námestovskej oblasti sú chcú cestári zamerať na úseky v Beňadove, Hruštíne-Zábave, Oravskej Jasenici a Oravskom Veselom. V tejto časti regiónu však prihliadajú na plánované odkanalizovanie niektorých obcí, od čoho sa odvíja aj ich výber ciest. Komunikácie v uvedených oblastiach majú nevyhovujúci stavebno-technický stav. Ide o staré, opotrebované cesty, z ktorých niektoré majú aj 30 rokov a ich parametre nespĺňajú potrebné požiadavky. Jozef Oršuliak priznáva, že na základné úpravy týchto úsekov by bolo treba 150-200 miliónov korún. Isté sú však zatiaľ len zhruba 3 milióny, ušetrené v rámci údržby.
Žilinský samosprávny kraj, v ktorého pôsobnosti je aj Správa ciest v Dolnom Kubíne, sa rozhodol tento rok investovať do nákupu nových mechanizmov. Oravci majú prisľúbené tri sypače, nakladače, traktory a ďalšie drobné stroje. Vozový park s vekovým priemerom 25 rokov by sa tým mal aspoň čiastočne zmodernizovať.