Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Ich anjeli strážni pracujú na plný úväzok

Obyvatelia Zubrohlavy, v časti Pod Grapou, vymieňajú oplotenie rodinného domu kvôli dopravným nehodám priemerne šesťkrát za rok. Ich anjeli strážni vraj pracujú na plný úväzok. Oni však dúfajú, že problém sa vyrieši skôr, ako to niekoho bude stáť život.


ZUBROHLAVA. Úsek cesty Pod Grapou je v poslednom čase neslávne známym miestom. Či je zima a či leto, dopravné nehody sú tu pomerne časté. Na podnet občanov, ktorí bývajú v rodinných domoch pri ceste, sme sa začali zaoberať ich problémom.
„Už generácie našich rodín žijú v Zubrohlave. Ako čas plynie, mení sa doba, ale ľudia zostávajú rovnakí. To, čo sa tu však najvýraznejšie zmenilo, je spôsob dopravy. Kým v minulosti naši dedovia väčšinu ciest absolvovali koňmo, na voze alebo peši, naši otcovia sa už vozili na autobusoch. My sme modernejší, a povedzme si narovinu, aj pohodlnejší - vozíme sa na drahých autách,“ začína čitateľka list adresovaný našej redakcii.

Skryť Vypnúť reklamu

Cesta prvej triedy
Pohyb chodcov v úseku Pod Grapou – po pravej strane cesty z Rabče, na začiatku Zubrohlavy - pomaly ani nie je možný bez ujmy na zdraví. Toto riziko sa podľa pisateľky listu zvýšilo s príchodom demokracie a otvorením hraníc. V časti Pod Grapou nie je vyznačený priechod pre chodcov, ani chodník, hoci na pravej stranne je šesť rodinných domov, v ktorých, ako ďalej sa ďalej uvádza v liste, žije deväť rodín všetkých generácií.
„Cez našu dedinu vedie cesta 1. triedy. Poviete si - super! Áno, je to super, kým nebývate v jej blízkosti,“ pokračuje naša čitateľka. „Ak sa vrátime dozadu asi tak 20 rokov, bolo úplne normálne nielen prejsť na druhú stranu cesty, ale mohli sme sa po nej aj poprechádzať, či už s kočíkom alebo len tak. Dnes je to takmer nemožné, alebo len na vlastné riziko.
Naše rodiny bývajú na začiatku obce smerom od Rabče do Námestova. Ako sa tu dá žiť a prežiť bez úrazu, to by vedel povedať každý člen rodín, žijúcich v tejto časti obce.“

Skryť Vypnúť reklamu

Plot opravia, no život nikto nenavráti
„Je to časť obce s najväčším počtom dopravných nehôd, z ktorých však len malé percento je hlásených na políciu. A to preto, že ide predovšetkým o malé dopravné nehody, na
ktoré doplatí majiteľ auta, ale aj majiteľ plota v blízkosti cesty. Je síce pravda, že plot sa opraví a majiteľ môže byť vcelku spokojný - veď má nový plot - paradoxom však je, že plot sa obnovuje v priemere šesťkrát do roka. A to nielen u jedného majiteľa.“
Obyvatelia sporného úseku obce sú presvedčení, že nehodovosť nie je ovplyvnená ani tak ročným obdobím, ako skôr nezodpovednosťou, ba niekedy až drzosťou vodičov, ktorých predchádzajúci úsek zvádza k vysokej rýchlosti.
„Evidujeme sťažnosť nemenovanej občianky zo 14. decembra 2006. Sťažovateľka žiadala riešiť túto situáciu, odvtedy ubehol už viac než rok. Ide o cestu prvej triedy, ktorá je pomerne frekventovaná. Nie je možné na každom úseku spomaľovať premávku obmedzovaním rýchlosti na 40 km/h. My sme na základe týchto podnetov posunuli dopravnú značku na začiatku obce a obec sa mala postarať o vybudovanie chodníka,“ povedal nám Jozef Tabačák, riaditeľ Dopravného inšpektorátu OR PZ v Dolnom Kubíne. Podľa štatistík okresného dopravného inšpektorátu sa počet nehôd na spornom úseku po posunutí dopravnej značky, označujúcej začiatok obce, znížil.
„V prvom štvrťroku roku 2007 tam bolo evidovaných päť nehôd, za prvé tri mesiace tohto roku tu evidujeme od začiatku roka jednu dopravnú nehodu. Z toho vyplýva, že sa podarilo nehodovosť znížiť. Pravdou však je, že nie o každej dopravnej nehode na polícii vieme,“ povedal nám Jozef Tabačák.

Skryť Vypnúť reklamu

Anjeli strážni na plný úväzok
V časti Pod Grapou doteraz nebola zaznamenaná dopravná nehoda, ktorej následkom by došlo k vážnejším zraneniam, hoci okoloidúce auto neraz „zaparkuje“ priamo vo dvore či v záhrade, tesne pri múre domu.
Fakt, že doteraz sa nikomu nič vážnejšie nestalo, alebo že sa tam práve v tej chvíli nehrali deti, pripisujú obyvatelia domov svojim anjelom strážnym, ktorí vraj pre nich pracujú na plný úväzok.
„Boli by sme však radi, keby sa k tomuto nášmu dlhodobému problému zodpovedne postavil aj náš starosta Pavol Bugeľ, a s ním aj samospráva našej obce, pretože problém sa ťahá už niekoľko rokov a presúva sa zo starostu na starostu. Doteraz sme vždy dostali odpoveď, že „všetko je v štádiu riešenia a konania“. Máme tiež pocit, že peniaze určené na výstavbu a údržbu chodníkov sa využívajú na iné účely. Do dnešného dňa sme rôznymi pohovormi, žiadosťami a petíciami dosiahli len posunutie tabule označujúcej vstup do obce. Vodiči by teda mali znížiť rýchlosť, ale... ,“ rozhorčene vysvetľuje pisateľ listu. „Keďže náš starosta býva mimo hlavnej cesty, zrejme ho tento problém netrápi. Po rôznych rozhovoroch so zástupcami dopravnej polície sme dospeli k záveru, že žiadosť o zníženie rýchlosti na konkrétnom úseku cesty musí podať starosta obce. Iné dediny na ceste 1. triedy, ako napríklad Babín či Hruštín, majú takmer cez celú dedinu obmedzenú rýchlosť na 40 km/h, pričom my žiadame iba o krátky úsek Pod Grapou,“ obhajujú svoje stanovisko obyvatelia lokality.

Čo na to kompetentní?
„Môžeme občanom vyjsť v ústrety iba tak, že zvýšime intenzitu hliadok a meraní maximálnej povolenej rýchlosti na konkrétnom kilometri. Doteraz presne neviem, či sa tam vôbec meralo, ale skôr nie ako áno,“ zvažuje možnosti ODI riaditeľ Jozef Tabačák. „Musíme sa bližšie pozrieť aj na to, či je vôbec technicky možné tento úsek kontrolovať radarom. Priznám sa, že sme nevedeli o tom, že tam je taký problém. Už nepotrebujeme mať podnet od občanov, stačí, že ho máme od vašej redakcie, určite sa tým budeme bližšie zaoberať,“ dodáva riaditeľ.
Starosta Zubrohlavy Pavol Bugeľ sa, podľa jeho vlastných slov, problému nevyhýba. „Keby tam vodiči dodržiavali rýchlosť, nemôže sa nič stať. Už som žiadal, aby dopravná polícia spravila nejaké opatrenia. Dal som im podnet. Tiež v priebehu nasledujúceho (tohto – pozn. red.) týždňa budeme písať na OR PZ, budeme žiadať o zníženie rýchlosti na štyridsiatku a ako sme sľúbili, spravíme chodník,“ povedal nám k problematike starosta P. Bugeľ.
Žiadne zátarasy, dokonca ani zvodidlá sa popri ceste v tomto úseku podľa jeho slov nemôžu spraviť, pretože obyvatelia rodinných domov, ktorých sa to týka, majú z cesty vjazd do domu. „Požiadame o kontrolu rýchlosti v tomto úseku a uvidíme, ako sa to ďalej bude vyvíjať,“ dodal P. Bugeľ. Ešte v našej prítomnosti telefonoval na dopravnú políciu.

Ich obavy sú opodstatnené
Obyvatelia časti Pod Grapou nelenili a zrátali počet áut, ktoré prešli týmto úsekom v čase, keď chodia do práce a ich deti do školy. Po týždennom monitorovaní im vyšli zarážajúce počty áut: smerom zo Zubrohlavy na Rabču prešlo denne od 5.30 h ráno do 17.00 h priemerne 2 059 osobných, nákladných áut a autobusov. V smere z Rabče na Námestovo to bolo v rovnakom časovom úseku denne priemerne 1 860 áut. Suma sumárum: popred ich domy prefičí denne v tomto čase cca 3 919 áut! Ako sa uvádza v liste adresovanom do redakcie, Zubrohlavčanov samých tieto vysoké čísla poriadne prekvapili.
Zubrohlavčania z lokality Pod Grapou odkazujú kompetentným: „Dúfame, že sa problém priechodu pre chodcov, chodníka a zároveň zníženej rýchlosti v tomto úseku vyrieši skôr, ako si nejaká dopravná nehoda vyžiada život niekoho z nás, alebo našich detí.“

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  2. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  5. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  8. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Aká je pravda o francúzskych autách?
  1. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  2. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  3. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  4. Bakalárske študijné programy na FVT
  5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  6. McDonald’s spustil službu McDelivery už aj v Prešove
  7. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
  8. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 12 914
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 859
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 9 256
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 9 145
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 300
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 123
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 455
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 713
  9. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 6 340
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Bufet je plný dobrôt-

Aktivisti sa snažia mať z Brezovice lepšiu dedinku.

7 h
Začínajú sa MS v hokeji 2021. Pozrite si športový TV program.

Slováci v ére samostatnosti idú na svetový hokejový šampionát už po 25-krát. Aké sú ich šance a čo všetko ich na tomto športovom podujatí čaká, aj o tom je mimoriadna príloha, ktorú nájdete tento týždeň v týždenníkoch MY na celom Slovensku.

16. máj
Červená skala sa týči nad Podbielom.

Jedno nešťastie sa stalo v prírode, druhé v bytovke.

10 h
Marek Bobček (pri lopte) bol v prvom zápase pri chuti. Kubínu pomohol hetrikom.

Dolný Kubín na domácom trávniku porazil treťoligistu.

12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Stokilovú šelmu zazrela aj lesníkova manželka. Bola len dvesto metrov od okraja dediny.

16. máj

Za posledných 24 hodín stúpla hladina o 42 centimetrov.

8 h

Na najvyššom podlaží sú kancelárske priestory. Reštaurácia na prízemí bude mať vonkajšie sedenie.

12 h

Jedno nešťastie sa stalo v prírode, druhé v bytovke.

10 h

Už ste čítali?