Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Ich anjeli strážni pracujú na plný úväzok

Obyvatelia Zubrohlavy, v časti Pod Grapou, vymieňajú oplotenie rodinného domu kvôli dopravným nehodám priemerne šesťkrát za rok. Ich anjeli strážni vraj pracujú na plný úväzok. Oni však dúfajú, že problém sa vyrieši skôr, ako to niekoho bude stáť život.


ZUBROHLAVA. Úsek cesty Pod Grapou je v poslednom čase neslávne známym miestom. Či je zima a či leto, dopravné nehody sú tu pomerne časté. Na podnet občanov, ktorí bývajú v rodinných domoch pri ceste, sme sa začali zaoberať ich problémom.
„Už generácie našich rodín žijú v Zubrohlave. Ako čas plynie, mení sa doba, ale ľudia zostávajú rovnakí. To, čo sa tu však najvýraznejšie zmenilo, je spôsob dopravy. Kým v minulosti naši dedovia väčšinu ciest absolvovali koňmo, na voze alebo peši, naši otcovia sa už vozili na autobusoch. My sme modernejší, a povedzme si narovinu, aj pohodlnejší - vozíme sa na drahých autách,“ začína čitateľka list adresovaný našej redakcii.

Skryť Vypnúť reklamu

Cesta prvej triedy
Pohyb chodcov v úseku Pod Grapou – po pravej strane cesty z Rabče, na začiatku Zubrohlavy - pomaly ani nie je možný bez ujmy na zdraví. Toto riziko sa podľa pisateľky listu zvýšilo s príchodom demokracie a otvorením hraníc. V časti Pod Grapou nie je vyznačený priechod pre chodcov, ani chodník, hoci na pravej stranne je šesť rodinných domov, v ktorých, ako ďalej sa ďalej uvádza v liste, žije deväť rodín všetkých generácií.
„Cez našu dedinu vedie cesta 1. triedy. Poviete si - super! Áno, je to super, kým nebývate v jej blízkosti,“ pokračuje naša čitateľka. „Ak sa vrátime dozadu asi tak 20 rokov, bolo úplne normálne nielen prejsť na druhú stranu cesty, ale mohli sme sa po nej aj poprechádzať, či už s kočíkom alebo len tak. Dnes je to takmer nemožné, alebo len na vlastné riziko.
Naše rodiny bývajú na začiatku obce smerom od Rabče do Námestova. Ako sa tu dá žiť a prežiť bez úrazu, to by vedel povedať každý člen rodín, žijúcich v tejto časti obce.“

Skryť Vypnúť reklamu

Plot opravia, no život nikto nenavráti
„Je to časť obce s najväčším počtom dopravných nehôd, z ktorých však len malé percento je hlásených na políciu. A to preto, že ide predovšetkým o malé dopravné nehody, na
ktoré doplatí majiteľ auta, ale aj majiteľ plota v blízkosti cesty. Je síce pravda, že plot sa opraví a majiteľ môže byť vcelku spokojný - veď má nový plot - paradoxom však je, že plot sa obnovuje v priemere šesťkrát do roka. A to nielen u jedného majiteľa.“
Obyvatelia sporného úseku obce sú presvedčení, že nehodovosť nie je ovplyvnená ani tak ročným obdobím, ako skôr nezodpovednosťou, ba niekedy až drzosťou vodičov, ktorých predchádzajúci úsek zvádza k vysokej rýchlosti.
„Evidujeme sťažnosť nemenovanej občianky zo 14. decembra 2006. Sťažovateľka žiadala riešiť túto situáciu, odvtedy ubehol už viac než rok. Ide o cestu prvej triedy, ktorá je pomerne frekventovaná. Nie je možné na každom úseku spomaľovať premávku obmedzovaním rýchlosti na 40 km/h. My sme na základe týchto podnetov posunuli dopravnú značku na začiatku obce a obec sa mala postarať o vybudovanie chodníka,“ povedal nám Jozef Tabačák, riaditeľ Dopravného inšpektorátu OR PZ v Dolnom Kubíne. Podľa štatistík okresného dopravného inšpektorátu sa počet nehôd na spornom úseku po posunutí dopravnej značky, označujúcej začiatok obce, znížil.
„V prvom štvrťroku roku 2007 tam bolo evidovaných päť nehôd, za prvé tri mesiace tohto roku tu evidujeme od začiatku roka jednu dopravnú nehodu. Z toho vyplýva, že sa podarilo nehodovosť znížiť. Pravdou však je, že nie o každej dopravnej nehode na polícii vieme,“ povedal nám Jozef Tabačák.

Skryť Vypnúť reklamu

Anjeli strážni na plný úväzok
V časti Pod Grapou doteraz nebola zaznamenaná dopravná nehoda, ktorej následkom by došlo k vážnejším zraneniam, hoci okoloidúce auto neraz „zaparkuje“ priamo vo dvore či v záhrade, tesne pri múre domu.
Fakt, že doteraz sa nikomu nič vážnejšie nestalo, alebo že sa tam práve v tej chvíli nehrali deti, pripisujú obyvatelia domov svojim anjelom strážnym, ktorí vraj pre nich pracujú na plný úväzok.
„Boli by sme však radi, keby sa k tomuto nášmu dlhodobému problému zodpovedne postavil aj náš starosta Pavol Bugeľ, a s ním aj samospráva našej obce, pretože problém sa ťahá už niekoľko rokov a presúva sa zo starostu na starostu. Doteraz sme vždy dostali odpoveď, že „všetko je v štádiu riešenia a konania“. Máme tiež pocit, že peniaze určené na výstavbu a údržbu chodníkov sa využívajú na iné účely. Do dnešného dňa sme rôznymi pohovormi, žiadosťami a petíciami dosiahli len posunutie tabule označujúcej vstup do obce. Vodiči by teda mali znížiť rýchlosť, ale... ,“ rozhorčene vysvetľuje pisateľ listu. „Keďže náš starosta býva mimo hlavnej cesty, zrejme ho tento problém netrápi. Po rôznych rozhovoroch so zástupcami dopravnej polície sme dospeli k záveru, že žiadosť o zníženie rýchlosti na konkrétnom úseku cesty musí podať starosta obce. Iné dediny na ceste 1. triedy, ako napríklad Babín či Hruštín, majú takmer cez celú dedinu obmedzenú rýchlosť na 40 km/h, pričom my žiadame iba o krátky úsek Pod Grapou,“ obhajujú svoje stanovisko obyvatelia lokality.

Čo na to kompetentní?
„Môžeme občanom vyjsť v ústrety iba tak, že zvýšime intenzitu hliadok a meraní maximálnej povolenej rýchlosti na konkrétnom kilometri. Doteraz presne neviem, či sa tam vôbec meralo, ale skôr nie ako áno,“ zvažuje možnosti ODI riaditeľ Jozef Tabačák. „Musíme sa bližšie pozrieť aj na to, či je vôbec technicky možné tento úsek kontrolovať radarom. Priznám sa, že sme nevedeli o tom, že tam je taký problém. Už nepotrebujeme mať podnet od občanov, stačí, že ho máme od vašej redakcie, určite sa tým budeme bližšie zaoberať,“ dodáva riaditeľ.
Starosta Zubrohlavy Pavol Bugeľ sa, podľa jeho vlastných slov, problému nevyhýba. „Keby tam vodiči dodržiavali rýchlosť, nemôže sa nič stať. Už som žiadal, aby dopravná polícia spravila nejaké opatrenia. Dal som im podnet. Tiež v priebehu nasledujúceho (tohto – pozn. red.) týždňa budeme písať na OR PZ, budeme žiadať o zníženie rýchlosti na štyridsiatku a ako sme sľúbili, spravíme chodník,“ povedal nám k problematike starosta P. Bugeľ.
Žiadne zátarasy, dokonca ani zvodidlá sa popri ceste v tomto úseku podľa jeho slov nemôžu spraviť, pretože obyvatelia rodinných domov, ktorých sa to týka, majú z cesty vjazd do domu. „Požiadame o kontrolu rýchlosti v tomto úseku a uvidíme, ako sa to ďalej bude vyvíjať,“ dodal P. Bugeľ. Ešte v našej prítomnosti telefonoval na dopravnú políciu.

Ich obavy sú opodstatnené
Obyvatelia časti Pod Grapou nelenili a zrátali počet áut, ktoré prešli týmto úsekom v čase, keď chodia do práce a ich deti do školy. Po týždennom monitorovaní im vyšli zarážajúce počty áut: smerom zo Zubrohlavy na Rabču prešlo denne od 5.30 h ráno do 17.00 h priemerne 2 059 osobných, nákladných áut a autobusov. V smere z Rabče na Námestovo to bolo v rovnakom časovom úseku denne priemerne 1 860 áut. Suma sumárum: popred ich domy prefičí denne v tomto čase cca 3 919 áut! Ako sa uvádza v liste adresovanom do redakcie, Zubrohlavčanov samých tieto vysoké čísla poriadne prekvapili.
Zubrohlavčania z lokality Pod Grapou odkazujú kompetentným: „Dúfame, že sa problém priechodu pre chodcov, chodníka a zároveň zníženej rýchlosti v tomto úseku vyrieši skôr, ako si nejaká dopravná nehoda vyžiada život niekoho z nás, alebo našich detí.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  8. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  9. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Novinka medzi prefabrikátmi
  2. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  3. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. The future of M&A in Europe
  6. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  7. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  8. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  9. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  10. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 490
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 295
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 200
  4. Aká je chémia vôní 9 987
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 855
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 474
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 738
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 684
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 141
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 669
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Stretla sa partia svätcov, napriek opatreniam

Ako dlho budú pokope, zatiaľ nevedia.

Diela z kamenárskeho plenéra v Oravskom Bielom Potoku.

Peter Sopúch o Petržalke: Krásne dva roky, vždy mám zimomriavky

Stal sa dvakrát majstrom Slovenska, i keď do Ružomberka nechcel ísť.

Peter Sopúch v drese Petržalky.

Andrej Košarišťan: Z Jágra stále cítiť, že je najväčší hráč histórie

Oravský brankár si v Česku zvyká na novú súťaž pomalšie, ako si myslel.

Andrej Košarišťan zatiaľ odchytal za Kladno sedem súťažných zápasov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Trasa a financovanie cestného obchvatu Detvy nie sú stále vyjasnené

Rozšírenie priemyselnej zóny naráža na odmietavé postoje.

Už ste čítali?