KRAĽOVANY. Tvoria ju jeden motorový a jeden prípojný vozeň. Je priechodná, čo znamená, že cestujúci môže počas jazdy prejsť z jedného vozňa do druhého. Nový vláčik je určený pre lokálnu dopravu. Je vybavený elektronic-kým a akustickým informačným systémom. Ten oznamuje, v akej stanici sa vlak momentálne nachádza a aká zastávka bude nasledovať. Motoráčik dokáže vyvinúť 90 kilometrovú rýchlosť. V našich podmienkach, kde je povolená maximálne „päťdesiatka“, to je však nereálne.
Modernizovaná súprava pokročila aj v spôsobe otvárania dverí. Starý pákový systém, ktorý sa zasekáva a najmä pre starších ľudí je náročný na manipuláciu, nahradilo tlačidlo. Po jeho stlačení sa dvere automaticky otvoria, po polminúte zatvoria. „To bude spočiatku pravdepodobne mnohým spôsobovať problém. Môže sa stať, že cestujúci budú ešte vystupovať a dvere sa už budú zatvárať. Netreba sa zľaknúť, stačí len gombík opäť zatlačiť. Systém je takto nastavený preto, aby z vozňov zbytočne neunikalo teplo,“ upozorňuje prednosta strediska prevádzky v Kraľovanoch Juraj Spišiak. Podľa neho je cestovanie v novom vlaku komfortnejšie a pohodlnejšie. „Sám som si to vyskúšal. V súprave je asi o 30 miest na sedenie menej, človek má teda viac osobného priestoru. Zato miest na státie pribudlo,“ hovorí zamestnanec Železničnej spoločnosti Slovensko.
Zavádzanie moderných vlakových súprav v prímestských dopravách je dlhodobou stratégiou spoločnosti, ktorá sa snaží zvyšovať kvalitu cestovania po železnici. Na Orave momentálne premáva po trati medzi Trstenou a Kraľovanmi, ktorá je dlhá 56 kilometrov, 8 motorových a 9 prípojných vozňov.