Uplynulý pondelok sa v Trstenej sústredilo viacero osobností slovenskej politiky. Nechýbal predseda vlády Róbert Fico, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Milan Mojš či predseda ŽSK Juraj Blanár. Dôvodom stretnutia bolo poklepanie základného kameňa obchvatu R3 Trstená, dlho pripravovanej a očakávanej stavby. „Dnešok je významný pre obyvateľov Trstenej, ale aj celej Oravy. Slávnostne sa začína stavba rýchlostnej cesty R3 Trstená - obchvat. Určite mi viacerí dajú za pravdu, keď poviem, že svojím významom, ale aj finančným nákladom je to v našom regióne stavba storočia. Poďakovať chcem predsedovi vlády Róbertovi Ficovi, že túto stavbu zaradil do programu diaľnic a rýchlostných komunikácií práve na tento rok. Vďaka však patrí aj prednostovi mestského úradu Jozefovi Parecovi za jeho aktivitu, ktorú vyvíjal, aby sa stavba začala realizovať,” prihovoril sa ľuďom na Námestí M. R. Štefánika primátor Jozef Ďubjak. Trstenčania a množstvo hostí si na námestí vypočulo aj príhovor predsedu vládu. „Ako ste si viacerí všimli, pricestovali sme sem bez policajného sprievodu. Chceli sme totiž na vlastnej koži vyskúšať, ako dlho sem trvá cesta a aká situácia vládne na oravských cestách. Po dnešnej skúsenosti verím, že rozhodnutie, ktoré dnes prijímame, pomôže nielen Trstenej, ale celému regiónu,” povedal Róbert Fico. Podľa jeho slov práve začiatok tejto stavby symbolizuje, že horná Orava nie je vládou a Bohom zabudnutý kút na konci sveta. „Pravdou je presný opak. Trstená je totiž jednou zo vstupných a významných brán Slovenska na jeho severnej hranici. Obidvomi smermi ňou prúdia ľudia a tovar v čoraz mohutnejšom toku. Obchvat zabezpečí vyššiu priepustnosť, zlepšenie kvality životného prostredia. Stavba bude teda užitočná pre tunajších obyvateľov, ale aj pre celé Slovensko.”
Obchvat Trstenej bude mať dĺžku viac ako sedem kilometrov. Na celej trase bude štrnásť mostov, tri križovatky, množstvo prekládok, inžinierskych sietí, potokov, ciest či chodníkov. Vybudované budú tiež súvisiace stavby na ochranu životného prostredia a stavby umožňujúce kvalitnú poľnohospodársku činnosť. Celkový náklad na rozsiahlu stavbu je stanovený na 1,2 miliardy korún. Výstavba by mala začať v máji tohto roku, jej ukončenie je plánované na september roku 2011.
„Príprava tejto stavby prebieha už viac ako 15 rokov. Je veľmi dobre, že súčasnej vláde sa stavbu podarilo rozbehnúť, pretože dopravná situácia v Trstenej je naozaj neúnosná. Každodenné havárie a kolízie by sa konečne mali stať minulosťou,” vyjadril sa generálny riaditeľ NDS Igor Choma.
Premiérova pondelková cesta smerovala z Trstenej do Oravskej Lesnej. Tam sa išiel spolu s poslankyňou NR SR Vierou Mazúrovou pozrieť na priebeh stavby – Preložka cesty II/520 Nová Bystrica – Oravská Lesná. Po jej dokončení sa prepojí Orava s Kysucami. „Vybudovaním tejto cesty sa neuveriteľným spôsobom pomôže ľuďom pri cestovaní, ušetria množstvo kilometrov a času. Verím, že sa nám podarí nájsť dostatok financií, aby cesta, ktorá je vo vysokom štádiu rozpracovanosti, bola dokončená čo najrýchlejšie,” dodal premiér na margo cesty spájajúcej Oravu s Kysucami.
Autor: nk