ZÁBIEDOVO. V roku 1999 sa v obci začali robiť prvé práce na ROEP-ke. Ako sme sa však dozvedeli od starostu Jána Banovčana, tvorba sa nestihla ani poriadne rozbehnúť, a už ustala. Dôvodom bolo neuhrádzanie faktúr od štátu, nahromadilo sa niekoľko ďalších vecí, ktoré tvorbu pribrzdili. Návrh registra bol zverejnený až v roku 2005. Práve vtedy sa začali realizovať konkrétne veci. Vlastníci pozemkov si mohli pozrieť, kde sa ktorý pozemok nachádza. Od roku 2005 až do súčasnosti prebiehalo riešenie námietok a odstraňovanie ne-dostatkov v navrhovanom dokumente. „Ľudia mali možnosť ohradiť sa, ak zistili, že niektorí z ich pozemkov je na inom vlastníkovi, alebo ak vlastník, ktorý bol uvedený ako neznámy, je v skutočnosti žijúca osoba so známym pobytom. Odstraňovali sa všetky nedostatky, ktoré sme v navrhovanom registri objavili,” informoval starosta.
Počas konania si mohli vyriešiť problémy s pozemkami aj ľudia, ktorí tak neurobili v minulosti. Veď ešte pred pár rokmi viac ako 3/4-iny pozemkov v intraviláne obce boli vlastnícky nedoriešené. „Časť obce bola riešená rozhodnutím súdu o pridelení pozemkov pohorelcom po druhej svetovej vojne v roku 1946. Títo ľudia tak dostali nové pozemky, ale v dedičských konaniach sa nededili tieto nové pozemky, ale pôvodné pozemky zapísané v pozemnoknižných protokoloch. Bolo úplne normálne, že občania mali zdedený dom v jednej časti obce, no pozemok, ktorý zdedili spolu s domom, bol na úplne inom konci dediny.” Na tieto nejasnosti prišla samospráva v roku 1995 a hneď sa pustili do ich odstraňovania. Väčšina majiteľov si osvedčenie na pozemky pod rodinnými domami urobila. Ostalo však stále dosť tých, ktorí si to do poriadku nedali. Preto sa tieto veci riešili aj pri tvorbe ROEP. „Register má tú výhodu, že pokiaľ chcú ľudia nakladať so svojími pozemkami, nakladajú s pozemkom, ktorý je v identickom stave zapísaný na liste vlastníctva. Doteraz to fungovalo tak, že to ľudia riešili cez pozemnoknižné parcely, ktoré mali neidentický stav. K zmluvám sa teda museli žiadať pozemnoknižné protokoly z katastra – jeden správny poplatok, k tomu bolo treba urobiť identifikáciu z katastra – druhý správny poplatok, priložiť ste museli aj „hluchý“ list vlastníctva – tretí správny poplatok. Aj napriek tomu, že človek mal všetky tri doklady, niekedy na tom prerobil, niekedy zarobil. Podľa pozemnoknižného stavu mali totiž niektoré parcely zapísané dvojnásobnú veľkosť ako v skutočnosti, časté však boli aj opačné prípade. V registri sme tieto nepresnosti odstránili. Okrem toho sa nám podarilo vysporiadať existujúce miestne komunikácie, ktoré dostala obec na listy vlastníctva” priblížil nám J. Banovčan výhody ROEP.
Hoci dokument tvorili odborníci niekoľko rokov, stále existuje možnosť, že v ňom budú nejaké nepresnosti. Samospráve sa podarilo nájsť množstvo chýb, ktoré odstránili. Starosta však nevylučuje, že sa môžu objaviť iné, ktoré nemali možnosť zachytiť. Komisia pre ROEP už po zápise registra riešila isté problémy. Ján Banovčan však upozorňuje a zároveň vyzýva všetkých občanov: „Je potrebné si skontrolovať vlastníctvo nehnuteľností v intraviláne obce. V registri sú pôvodné parcely prečíslované, ale udialo sa to pripočítaním čísla 10000, takže napríklad parcela 3355 má teraz číslo 13355. K tomu môžu naši občania využiť aj katastrálny internetový portál, keďže obec s pomocou nadácie Pontis a zamestnaneckého programu ČSOB-finančnej skupiny vybavila obecnú knižnicu výpočtovou technikou s napojením na internet, čo je obyvateľom k službám bezplatne. Máme tri roky na to, aby sme prípadné chyby a nepresnosti našli a odstránili. Ak sa táto možnosť zanedbá, opravy budú veľmi zložité a často možné už len cestou súdu.”