ROHÁČE-SPÁLENÁ. Keď sme sa uplynulú stredu vybrali do lyžiarskeho strediska Roháče - Spálená, netušili sme, že pláno-vaný krátky výjazd sa zmení na nedobrovoľnú polhodinovú turistickú túru od chaty Zverovka až na Spálenú. Nemali sme však veľmi na výber. Už o desiatej hodine ráno nebolo pod strediskom voľné ani jediné miesto na parkovanie. Množstvo áut parkovalo už aj na ceste pri hoteli Šindľovec. A turistov neustále pribúdalo, veď vleky spustili len o deviatej!
„Bohužiaľ, nemôžeme s tým nič robiť. Parkovisko má kapacitu sto áut, no snažíme sa ich tam „uložiť“ toľko, koľko vojde. Pri takomto počte návštevníkov však nie je možné, aby všetci parkovali pod vlekmi. Preto musia svoje autá odstaviť na ceste okolo Šindľovca alebo pri chate Zverovka. A potom pekne krásne šliapať aj s výstrojom približne osemsto metrov k stredisku. Lyžiari nie sú spokojní, často ich to poriadne rozčuľuje a na svah prídu nervózni a nevrlí. No nič s tým, aspoň nateraz, neurobíme,” vyjadril sa Stanislav Jantolák, jeden zo spoločníkov spoločnosti Tatrawest, s.r.o, pozerajúc na dlhé rady ľudí čakajúcich na sedačku. Práve on nás informoval aj o plánoch strediska na tento rok. Ich zámerom je vybudovať novú sedačkovú lanovku, ktorá by išla súbežne s najvyššie položeným vlekom na svahu. „Ľudia nebudú musieť chodiť na sedačku úplne dole, budú môcť využívať hornú. Dole už nebudú dlhé rady, čakacie doby sa skrátia a lyžiari nebudú z čakania nervózni. Nová sedačková lanovka by však nesiahala do takých výšok, ako to pred časom avizovali viaceré médiá. Končila by pod Salatínom. Súčasná trať by sa tým predĺžila len o niekoľko metrov.”
S. Jantolák sa vyjadril aj o zlej situácii na parkovisku. O nedostatku miesta vedia už dávno, no dostať povolenie na rozšírenie súčasného parkoviska je veľmi zložité a zdĺhavé. Projekty na novú príjazdovú cestu, rekonštrukciu starej a dobudovanie parkoviska už sú na kompetentných úradoch. Teraz treba už len čakať, či im ich schvália všetky zložky, ktorých súhlas je pri schvaľovaní stavieb v národnom parku potrebný. „Niekto si možno myslí, že výstavbou sa snažíme zdevastovať prírodu. Ale to vôbec nie je pravda. Ľudia sem predsa chodia práve kvôli zeleni a kráse, ktorá je naokolo,” dodáva L. Kvak, riaditeľ Tatrawestu.
O nespokojnosti turistov s nedostatkom parkovacích miest priamo pod lanovkou svedčí aj nepríjemnosť z minulej stredy. Podráždenie návštevníkov, čakajúcich na parkovanie, sa s ubiehajúcimi minútami stupňovalo. Keď muž, riadiaci na križovatke premávku oznámil koniec vstupu na parkovisko, niektorí odišli zaparkovať na cestu. No vzápätí po tom, čo muž pustil na príjazdovú cestu k parkovisku auto Horskej záchrannej služby, jeden z podráždených Poliakov ho chytil pod krk...
Dôvody Tatrawestu rozšíriť parkovisko a dobudovať cesty v ochrannom pásme sú teda, zdá sa, opodstatnené.
Autor: nk