ORAVA. Tohtoročná zima prekvapuje ľudí, zvieratá, rastliny... Teda aj vodičov a cestárov. V poslednom čase totiž nikdy nevie-me, do akého počasia sa ráno zobudíme. Či nás prekvapí slnko, nápadne pripomínajúce príchod jari, alebo sa môžeme pripraviť na mráz, silný vietor či sneženie. Ani pracovníci stredísk správy a údržby ciest nevedia, čo ich v nasledujúcich dňoch v práci čaká. Pripravení však musia byť na všetko. „Zimnú údržbu ciest sme na oravských cestách začali už v októbri. Cesty boli už vtedy monitorované a horské priechody v prípade potreby aj posýpané. Naši dispečeri a vodiči sa v pohotovostných službách striedajú nepretržite od 5. novembra,” informoval nás riaditeľ Správy a údržby ciest v Dolnom Kubíne Jozef Oršuliak. Keďže snežiť a mrznúť neprestávalo počas celého novembra, pracovníci a technika boli neustále v pohotovosti.
„V novembri sme mali 26 zásahových dní. Za tento jediný mesiac sme spotrebovali až 4 780 ton štrku a 990 ton soli. Takúto novembrovú spotrebu si naozaj nepamätám,” dodáva riaditeľ. Tieto čísla sú v porovnaní s uplynulými rokmi naozaj závratné. Veď napríklad v novembri v roku 2006 minula SaÚC len 1064 ton štrku a 280 ton soli. Jednoduchšie to cestári nemali ani v decembri, aj keď vtedy príliš nesnežilo. Sneh však vystriedal silný mráz. „Počas mrazivých dní, keď je veľké riziko námraz a poľadovíc, sme tiež často posýpali cesty. V decembri sme mali 31 výjazdových dní so spotrebou 2 962 ton štrku a 342 ton soli. Pre porovnanie: v roku 2006 sme za rovnaké obdobie spotrebovali 2 148 ton štrku a 222 ton soli,” konštatuje J. Oršuliak.
Január vyzeral pre SaÚC vzhľadom na zásoby posypového materiálu o niečo lepšie, než vlani. „Pri porovnávaní však musíme brať do úvahy, že od 26. novembra sa staráme aj o zjazdnosť 6-kilometrového úseku obchvatu Oravského Podzámku. Ten je veľmi náročný na údržbu, najmä kvôli vysokému riziku vzniku poľadovice,” dodáva riaditeľ pričom nezabudne poznamenať, že pre SaÚC je bezpečnosť komunikácií prvoradá.„Je dôležité, že počas zimného obdobia zatiaľ nedošlo na Orave k žiadnym dlhodobým dopravným obmedzeniam či zastaveniam premávky v dôsledku nezjazdnosti niektorého úseku cesty. Rýchlo sme odstránili aj stromy, ktoré na cestu spadli počas veternej smršte v posledný januárový víkend. Netreba zabúdať, že nedošlo ani k žiadnym tragic-kým haváriám, ktorých príčinou by bola neudržiavaná vozovka.”
Hoci to vyzerá tak, že tohtoročná zima bude pre SaÚC Dolný Kubín nákladnejšia, než vlaňajšia, zatiaľ je skoro robiť závery. Ak by sa cestárom predsa len podarilo niečo ušetriť, prostriedky by mohli použiť na letnú údržbu a opravy ciest. O tom však rozhodne Správa ciest ŽSK Žilina, ktorá je nadriadeným orgánom SaÚC.