Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Na cesty už vysypali stovky ton soli

Hoci posledné zimy na Orave nie sú to, čo bývali, vozidlá údržby ciest musia premávať stále. Napriek miernej zime cestári ešte nevedia, či sa im podarí ušetriť posypový materiál.


ORAVA. Tohtoročná zima prekvapuje ľudí, zvieratá, rastliny... Teda aj vodičov a cestárov. V poslednom čase totiž nikdy nevie-me, do akého počasia sa ráno zobudíme. Či nás prekvapí slnko, nápadne pripomínajúce príchod jari, alebo sa môžeme pripraviť na mráz, silný vietor či sneženie. Ani pracovníci stredísk správy a údržby ciest nevedia, čo ich v nasledujúcich dňoch v práci čaká. Pripravení však musia byť na všetko. „Zimnú údržbu ciest sme na oravských cestách začali už v októbri. Cesty boli už vtedy monitorované a horské priechody v prípade potreby aj posýpané. Naši dispečeri a vodiči sa v pohotovostných službách striedajú nepretržite od 5. novembra,” informoval nás riaditeľ Správy a údržby ciest v Dolnom Kubíne Jozef Oršuliak. Keďže snežiť a mrznúť neprestávalo počas celého novembra, pracovníci a technika boli neustále v pohotovosti.
„V novembri sme mali 26 zásahových dní. Za tento jediný mesiac sme spotrebovali až 4 780 ton štrku a 990 ton soli. Takúto novembrovú spotrebu si naozaj nepamätám,” dodáva riaditeľ. Tieto čísla sú v porovnaní s uplynulými rokmi naozaj závratné. Veď napríklad v novembri v roku 2006 minula SaÚC len 1064 ton štrku a 280 ton soli. Jednoduchšie to cestári nemali ani v decembri, aj keď vtedy príliš nesnežilo. Sneh však vystriedal silný mráz. „Počas mrazivých dní, keď je veľké riziko námraz a poľadovíc, sme tiež často posýpali cesty. V decembri sme mali 31 výjazdových dní so spotrebou 2 962 ton štrku a 342 ton soli. Pre porovnanie: v roku 2006 sme za rovnaké obdobie spotrebovali 2 148 ton štrku a 222 ton soli,” konštatuje J. Oršuliak.
Január vyzeral pre SaÚC vzhľadom na zásoby posypového materiálu o niečo lepšie, než vlani. „Pri porovnávaní však musíme brať do úvahy, že od 26. novembra sa staráme aj o zjazdnosť 6-kilometrového úseku obchvatu Oravského Podzámku. Ten je veľmi náročný na údržbu, najmä kvôli vysokému riziku vzniku poľadovice,” dodáva riaditeľ pričom nezabudne poznamenať, že pre SaÚC je bezpečnosť komunikácií prvoradá.„Je dôležité, že počas zimného obdobia zatiaľ nedošlo na Orave k žiadnym dlhodobým dopravným obmedzeniam či zastaveniam premávky v dôsledku nezjazdnosti niektorého úseku cesty. Rýchlo sme odstránili aj stromy, ktoré na cestu spadli počas veternej smršte v posledný januárový víkend. Netreba zabúdať, že nedošlo ani k žiadnym tragic-kým haváriám, ktorých príčinou by bola neudržiavaná vozovka.”
Hoci to vyzerá tak, že tohtoročná zima bude pre SaÚC Dolný Kubín nákladnejšia, než vlaňajšia, zatiaľ je skoro robiť závery. Ak by sa cestárom predsa len podarilo niečo ušetriť, prostriedky by mohli použiť na letnú údržbu a opravy ciest. O tom však rozhodne Správa ciest ŽSK Žilina, ktorá je nadriadeným orgánom SaÚC.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 908
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 700
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 817
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 327
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 832
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 133
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 732
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 390
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 308
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 368
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

13 h
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan
Takéto krásne ceny čakajú na najlepších bežcoch.

Oravská bežecká liga už tvorí nový kalendár.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

10 h

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

15 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

2 h

Už ste čítali?