rópskej spolupráce.
„Pre mňa sú obe komisie rovnako dôležité,“ povedal nám J. Straka. „Ak môžem porovnať, doprava je mi bližšia, lebo v dopravnej komisii som pracoval ešte ako poslanec pléna ONV v Dolnom Kubíne v rokoch 1986-1990 a teraz som členom dopravnej komisie na ŽSK už druhé volebné obdobie. Problematiku dopravy na Orave poznám dobre. V komisii regionálneho rozvoja pracujem od roku 2005, ale cestovný ruch, regionálny rozvoj je v tomto programovacom období rokov 2007-2013 tiež zaujímavý a zvýšenú pozornosť venujem aj tejto oblasti,“ dodal.
Zasadnutí parlamentu ŽSK i oboch komisií sa zúčastňuje takmer na 100 % - má len jednu ospravedlnenú neúčasť na komisii regionálneho rozvoja. „Moja takmer 100-percentná účasť svedčí o mojom zodpovednom prístupe k práci a dôvere, ktorú som dostal pri voľbách od voličov,“ povedal nám k tomu poslanec. „Takúto účasť na zasadnutiach som mal aj v prvom volebnom období. Popri funkcii poslanca ŽSK a starostu obce Lomná, ktorú zastávam už 20 rokov, vykonávam aj neplatenú dobrovoľnú funkciu predsedu Územného výboru Dobrovoľnej požiarnej ochrany na hornej aj dolnej Orave. Všetky tri funkcie sú o zodpovednosti a službe pre občanov. Vyžaduje si to disciplinovaný prístup k práci, plánovanie a úsporné nakladanie s časom. Toto sú nástroje, ako sa to dá zvládnuť a mať ešte aj čas pre rodinu a koníčky,“ pripomenul J. Straka.
Na otázku, aké si stanovil priority pri voľbách do VÚC, nám J. Straka odpovedal: „Keď som šiel do druhých volieb za poslanca ŽSK, priority som si nestanovil. Po dlhoročných skúsenostiach v samospráve už viem, že život prinesie toľko nepredvídaných okolností, ktoré vás uvedú do reálneho pohľadu, že tie dopredu stanovené priority sa nedajú naplniť. Priority si stanovujú iba politici a ja som praktický človek a veci riešim v danom čase podľa daných finančných možností, ktoré poskytuje štát a ŽSK pre náš okres,“ povedal nám poslanec.
A čo by chcel ešte dosiahnuť do konca volebného obdobia? „Budem presadzovať všetko to, čo bude prospešné a racionálne v prvom rade pre občanov v Okrese Námestovo, a potom pre celý ŽSK. V každom prípade sa budem zasadzovať za rovnosť medzi okresmi pri podpore projektov a rozdeľovaní finančných prostriedkov pre kompetencie, ktoré sa týkajú aj nášho okresu. Som osobne presvedčený, že pri tejto práci to nemôže byť o politike, malo by to byť o patriotizme a toto by malo platiť pre všetkých poslancov za náš okres. V poslednom čase sa mi javí, že politika prevažuje nad regionálnymi záujmami a umocňuje sa žilinocentrizmus. Živým príkladom sú nanovo prevolené komisie a zastúpenie poslancov a neposlancov v komisiách. Napríklad aj v komisii dopravy. Je zložená zo 14 členov a zastúpenie členov podľa jednotlivých okresov je nasledujúce: Žilina päť členov, Kysucké Nové Mesto a Čadca po troch členoch, Liptovský Mikuláš, Martin a Námestovo po jednom členovi a okresy Dolný Kubín a Tvrdošín nemajú v komisii žiadne zastúpenie. Čo k tomu ešte dodať?“ kladie si rečnícku otázku J. Straka.
Spýtali sme sa ho aj na jeho názor na úver pre ŽSK vo výške 1,1 miliardy korún. „Do pozornosti dávam časové obdobia, kedy sa úvery v ŽSK brali. Na konci prvého volebného obdobia ŽSK zobral úver 800 mil. na opravu asfaltových povrchov ciest druhej a tretej triedy a 200 mil. Sk na prestavbu budovy ŽSK. V polovici druhého volebného obdobia zobral ŽSK ďalší úver 1,1 mld. Tento úver nie je ešte adresný. Nevieme, ako bude v jednotlivých oblastiach rozdelený na jednotlivé okresy a aké sa budú presadzovať priority. Uvažovalo sa o financovaní havarijných stavov v správe ŽSK, napríklad sociálnych domovov, škôl, kultúrnych zariadení, dopravnej infraštruktúry, a o financovaní 5-percentnej účasti pri spolufinancovaní projektov podporených zo štrukturálnych fondov. Ak by sme brali do úvahy tieto dve priority, tak by podľa môjho názoru postačil aj nižší úver ako 1,1 miliardy, a tým by sme zbytočne nezadlžovali ďalšiu generáciu na 30 rokov,“ myslí si J. Straka.