Orava zažila minulý týždeň prvú snehovú nádielku. Sneh, teploty pod nulou a námraza na cestách zaskočili mnohých vodičov. Pracovníkov Správy a údržby ciest v Trstenej však zastihlo prvé sneženie pripravených.
Orava zažila minulý týždeň prvú snehovú nádielku. Sneh, teploty okolo nuly a námraza na cestách mnohých zaskočili. Pracovníkov Správy a údržby ciest v Trstenej však prvé sneženie zastihlo pripravených.
Správa a údržba ciest (SaÚC) Trstená je na blížiacu sa zimu pripravená ako každý rok. Vyplýva to zo slov vedúceho pracoviska Viliama Kahana: „Aj túto sezónu musíme robiť len so starou technikou. Len jeden nakladač prešiel rozsiahlejšou opravou.“
Minulotýždňové náhle sneženie ich neprekvapilo. Nočné služby mali rozpísané, materiál pripravený, výjazdy prebiehali celú noc. ,,Zatiaľ sme to zvládli a zvládame to vždy. No len dovtedy, kým sa nám nepokazí technika,“ hovorí A. Kahan.
SaÚC Trstená sa stará o cesty I., II. aj III. triedy v celom Tvrdošínskom okrese, pričom pod nich spadajú až cesty po koniec Dlhej nad Oravou. Podľa slov A. Kahana je každý úsek kritický podľa toho, aké je počasie.
„Pri silnom snežení býva najkritickejšia cesta I. triedy, po ktorej prechádza množstvo kamiónov. Tie sa veľmi často niekde skrížia a problém je na svete. Nehovoriac o problémoch na kruhovom objazde v Tvrdošíne. Pri silnom vetre, ktorý robí veľké záveje, máme problémy aj s udržiavaním ciest II. triedy. Sem patria cesty na Prístave a v Brezovici. Na cestách III. triedy sa udržiava súvislá vrstva snehu. Povrch nám však často ničia autá s reťazami, ktoré robia opakovane koľaje. Prejazdnosť sa zníži, povrch ciest musíme teda opakovane vyrovnávať.”
V súčasnosti sú trstenskí cestári zásobení posypovým materiálom, soľou a štrkom, na 80 %, čo je viac, ako po iné roky. Keďže však nemajú také veľké sklady, aby do nich mohli uskladniť všetok materiál, ktorý v zime spotrebujú, musia ho dopĺňať aj priebežne.
„Niekedy, keď je slabšia zima, materiál nám ostane aj do budúceho roka. Inokedy musíme dopĺňať. No postupné uskladňovanie je oveľa lepšie, pretože dlho skladovaná soľ začne po čase tvrdnúť.” Oveľa väčšie vrásky než materiál však pracovníkom a vedeniu trstenského pracoviska SaÚC robí stará technika, s ktorou musia pracovať. Zlá situácia so zastaralou technikou sa rieši jej nekonečným opravovaním. Problém je však v tom, že na mnohé autá, ktoré v Trstenej majú, sa už pekných pár rokov nevyrábajú ani náhradné diely. Musia si ich teda dať vyrábať na zákazku, a pri tej sa cena každého dielu poriadne navyšuje.
Správe a údržbe ciest Dolný Kubín, ako aj pracovisku v Trstenej možno pomôže úver, ktorý si bude v blízkej dobe brať Žilinský samosprávny kraj. Ten je totiž zriaďovateľom SaÚC, má teda na starosti aj jej financovanie. Viacerí oravskí poslanci už avizovali, že časť úveru pôjde práve na oravské cesty, ich rekonštrukciu a údržbu. Treba teda vyčkať, či sa pri skutočnom prerozdelení úveru ich slová potvrdia.
V súčasnosti majú cestári v Trstenej sedem sypačov, frézu, gréder a dva nakladače. Pokiaľ by sa im podarilo získať nové sypače alebo nakladače, určite by to len uvítali.
Autor: nk