dlom z Krakova do Amsterdamu bola pre našich študentov ohromným zážitkom, pretože väčšina z nich letela prvýkrát,“ povedala pre našu redakciu angličtinárka a telocvikárka Soňa Dorošová.
Námestovská skupina bola v Holandsku na pozvanie partnerskej Strednej školy Pietera Zeemana v Zierikzee na ostrove Zeeland. Kontakt s touto školou nadviazala Soňa Dorošová počas návštev Schouwen-Duivelandu, družobného mesta Námestova. Spolupráca škôl sa začala vlani, keď študenti a pedagógovia zo Zierikzee navštívili námestovské gymnázium. „Naše stretnutia sa nesú vždy v duchu nejakej hlavnej myšlienky. Témou vlaňajšieho stretnutia na našej škole bola sloboda. Holanďania preto cestou k nám navštívili Osvienčim. My sme si tentoraz zvolili environmentálnu tému: Zachráňme našu Zem,“ priblížila nám obsah doterajších dvoch stretnutí S. Dorošová. „Tejto téme bol prispôsobený celý náš program, ktorý pre nás holandskí priatelia pripravili. A musím povedať, že to bol program výborný – od rána do večera sme niečo robili.“ Námestovčanov čakala najskôr celodenná plavba loďou po Amsterdame. Prešli sa aj jeho uličkami, pričom narazili aj na známu „Červenú uličku“ so ženami v Adamovom rúchu za sklom výkladov. „Radšej sme cez ňu zrýchlili krok, aby sa študenti veľmi nerozptyľovali,“ okomentovala túto epizódku S. Dorošová. Študenti mali potom možnosť zamerať svoju pozornosť na obrazy svetoznámeho maliara Vincenta van Gogha v jeho múzeu. „Medzi najkrajšie zážitky pre nás patril výlet 100-ročnou plachetnicou na otvorené more. Čaro plavby bolo v tom, že študenti nezostali v kajute, ale museli aktívne pomáhať na palube ako námorníci. Navyše pri tom okúsili i pravé holandské počasie – vietor a drobný pichľavý dáždik,“ podotkla S. Dorošová. V programe bolo tiež privítanie na radnici v Zierikzee, prehliadka pamätihodností tohto mesta, pracovné dielne v škole, 20-kilometrová cyklotúra spojená s pozorovaním fauny a flóry ostrova Zeeland, športové popoludnie a voľné víkendy v rodinách, kde študenti bývali. Víkendový program pripravovali študentom rodiny – niektorí boli v Rotterdame, iní v lunaparku, ďalší zasa na pláži, kde sa aj okúpali v chladnom mori.
Tamojšia Stredná škola Pietera Zeemana je kombinovaná: v jednej časti je gymnázium a v druhej odborné školy – niečo ako naša priemyslovka a učilište. „Tam majú iný systém štúdia ako u nás. My máme partnerstvo s vetvou, ktorá – tak ako naša škola – pripravuje študentov na univerzity,“ vysvetlila S. Dorošová. „Čo im môžeme závidieť, je zariadenie školy a štyri telocvične. Zaujímavé bolo pre nás zistenie, že v rámci telocviku sa učia aj žonglovanie a majú tam aj trampolíny. To si naši študenti s radosťou vyskúšali.“
Hlavný význam výmenných pobytov pre našich študentov vidí S. Dorošová v možnosti rozvíjať cudzí jazyk – angličtinu. „Deti boli nadšené, ako sa im rozviazali jazyky. Najmä na pracovných dielňach, kde pracovali v zmiešaných slovensko-holandských skupinách, si svoju angličtinu poriadne precvičili. Bolo však vidieť, že holandské deti sú viac naučené vystupovať a prezentovať svoje vedomosti. Naši študenti nie že by nemali dostatok vedomostí, ale sú plachejší. Je to dané aj rozdielnym spôsobom výučby.“
Okrem S. Dorošovej sprevádzali oravských študentov učitelia Zuzana Dopaterová, Ľubomír Jaššo a Radoslava Tomovčíková. „Väčšinu študentov tvorili oktaváni reálneho gymnázia a zvyšok bol mix,“ uviedla S. Dorošová. „Na budúci rok bude spolupráca pokračovať. Skupina holandských študentov príde zas k nám a predbežná téma stretnutia je: Sme iní, sme rovnakí,“ dodala.