h súkromných vlastníkov. Niektoré tam slúžia verejnému záujmu už desiatky či stovky rokov, ale stále ešte nepatria obci. Najlepšie po tejto stránke je na tom cesta na Grúniku, ktorá podľa slov starostu obce Ladislava Matejčíka patrí do majetku obce už asi na 80 %. Zvyšných 20 % tvoria malé kúsky vo vlastníctve občanov. „Cesty sa musia majetkovo-právne vysporadúvať ako líniové stavby. To znamená, že obec získa na konkrétnu cestu list vlastníctva až vtedy, keď už budú vysporiadané a v katastrálnom úrade zapísané na obec všetky jej časti,“ vysvetlil nám starosta. „Pomerne dobre je vysporiadaná aj Stará cesta, horšie je to už s cestami na Záhumní a Pod záruby.“
Zmluvy s vlastníkmi pozemkov pripravuje poslanec obecného zastupiteľstva Jozef Kubaš. „S vlastníkmi, ktorých sme kvôli tomu pozvali na stretnutie, sme sa dohodli, že pozemky pod cestami obci predajú. Tí, ktorým vybudovaným komunikácie vzniknú stavebné pozemky – ako je to napríklad na Láne – to predajú za 1 Sk za m2. Ostatní za 20-40 Sk/m2, podľa veľkosti pozemku a lokality,“ povedal starosta. Vysporiadavať sa budú aj cesty, ktoré sú zatiaľ iba v územnom pláne obce. Príkladom je spomínaný Lán, kde je zhruba 50 vlastníkov. Tieto zmluvy by podľa starostu mali byť hotové a podpísané do konca roka. Vysporiadanie všetkých ciest v obci je však, ako povedal L. Matejčík, beh na dlhé trate. Môže to trvať aj niekoľko desiatok rokov. „Pokiaľ sa nebudú dať odkúpiť pozemky neznámych vlastníkov, ktoré spravuje Slovenský pôdny fond, tak je to márne,“ poznamenal brezanský starosta. Niektoré obce vysporadúvajú pozemky pod cestami v rámci ROEP-u. V Breze, kde už ROEP ukončili, to však podľa slov starostu nebolo možné.