Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky
CESTOVNÁ RÝCHLOSŤ KUPECKÝCH KARAVÁN BOLA DVA AŽ ŠTYRI KILOMETRE ZA HODINU

Modernej doprave predchádzali taligy, vozy, koče, koňka

Ani si neuvedomujeme, akým prevratným vynálezom bolo koleso i voz, ktorý umožňovali človeku dopravovať sa po súši. Zohrávali oveľa dôležitejšiu úlohu ako plte a člny, ktoré boli už zdokonaleným dopravným prostriedkom po vode, oproti predchádzajúcim obyčaj

ným kmeňom stromov. Kým ľudia nepoznali voz, slúžili im zvieratá, neskôr primitívne sane a vleky. Aká bola doprava u nás?
Archeologické nálezy dokazujú existenciu vozov na Morave v polovici druhého tisícročia pred n. l. Naším územím už v praveku a staroveku prechádzala významná medzinárodná Jantárová cesta.
Rozvoj cestnej a vodnej dopravy sa predpokladá v keltskej a rímskej dobe, vnútrozemské i medzinárodné cesty začali budovať vo veľkomoravskom a ranofeudálnom období, čo uľahčilo po nich dopravu vozmi s volským a konským záprahom kupeckých karaván. Cestná rýchlosť týchto výprav sa odhaduje podľa terénu, stavu ciest a záprahu na dnes neuveriteľných 2 - 4 km za hodinu. Kupci a furmani kráčali pešo pri vozoch.
Cesty mali rôznu kvalitu a jej sa prispôsobovali aj typy vozov. Na piesčitých a močaristých terénoch v stredoveku nestavali dostatočne tvrdé cesty, a preto na nich ani nemohli prevážať tovar v ťažkých kupeckých vozoch nazývaných maža. Tam museli kupci prispôsobiť svoje vozy stavu ciest s nedostatkom vhodnej zeminy a kameňa a používať ľahšie typy vozov. V colných listinách z Drienova, ktoré spomína v publikácii Košice - Balt prof. O. R. Halaga, sa uvádza „veľký voz maža“ aj „ľahší voz“, ktoré tie isté listiny s odstupom 20 rokov (1373) nazývajú „spútaný voz“ a „nespútaný voz“. Spútaný voz bol nekrytý doskový alebo rebrinový voz, na ktorom upevňovali - spútavali tovar povrazmi k doskám a rebrám voza a keď bol naložený, prikrývali ho poňvou. Poňva bola nepremokavá plachta, ktorú tiež pevne zviazali. Nespútaný voz mal hotovú vrchnú časť. Aj keď nebol úplne uzavretý, nemuseli do neho naložené baly tovaru, sudy upevňovať. Voz maža volali aj štvorkolesový. K ťažkým vozom maža patril aj „košický voz“, ktorý bol okutý železom. Vo vozoch maža dopravovali vtedy cenné diaľkové tovary ako hovädzie kože, víno, med, solené ryby, látky v baloch. Dopĺňali ich sudmi a balmi s rôznym tovarom. Maže vyžadovali tvrdú cestu. Lenže nie všetky verejné cesty boli aj kupecké pre domácich aj zahraničných kupcov. Pre nich boli povinné diaľkové cesty a len tie, po ktorých sa podľa príkazu panovníka tovar vozil, viedol alebo nosil. Vozilo sa aj na dvojkolesových taligách a nosili ho aj nosiči. Taliga, ktorú ťahal aj človek, bola po celej Európe rozšíreným a obľúbeným dopravným prostriedkom. V Uhorsku ju volali voz kráľa Ladislava a zapriahali do neho dva aj tri kone.
Za kráľa Žigmunda sa objavujú ďalšie ľahšie vozy, a to koľa a koč. Koľa používaná na vozenie potravinárskych tovarov, aj v prevádzke baní a v 16. až 17. storočí sa na nej v miestnych podmienkach prevážal tovar a používala sa aj ako miestna doprava ľudí, bola predchodcom koča. Vyvinul sa z nej ľahký štvorkolesový voz s väčšími zadnými kolesami, ťahaný troma koňmi a pohodlné cestovanie umožňovali práve zadné kolesá. Koč podľa prof. Halagu súvisí s obcou Kocs na ceste z Budína do Viedne. Kráľovský dvor používal koče na dopravu tovaru aj ľudí. V mestách na východnom Slovensku slúžili koče v polovici 16. storočia na cestovanie radných pánov, aj na diaľkovú prepravu tovarov, ktoré súčasne sprevádzali.
S rozvojom miest, obchodu a baníctva rýchlejšie vzrastala aj pozemná doprava. Cesty sa začali upravovať a udržiavať. Obchodníci si zabezpečovali dopravu vlastnými prostriedkami, rovnako banskí podnikatelia. Feudálom ju obstarávali poddaní v rámci feudálnych povinností. Od roku 1528 bolo pravidelné poštové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou, od roku 1558 sa predĺžilo do Košíc. Rozmach pošta zaznamenala rozširovaním dopravných trás. Jej najvýznamnejším centrom bola Bratislava, kde sa v 18. storočí stretalo päť tratí. V osobnej dostavníkovej doprave vznikli v prvej polovici 19. storočia trate Bratislava - Banská Bystrica (cesta trvala 33 a pol hodiny), Budapešť - Košice (rýchlosť 6,4 km za hodinu), sezónne premávali dostavníky z Bratislavy do Piešťan, čo trvalo 7 - 8 hodín. Celkovo prevládala ešte v polovici 19. storočia na Slovensku osobná doprava koňmo (v sedle) nad dopravnými vozmi. Podľa parížskeho a londýnskeho vzoru sa v Prahe objavuje omnibusová doprava - v roku 1830 už premávala podľa cestovného poriadku. Na Slovensku bola v roku 1846 uvedená do prevádzky prvá konská železnica Bratislava - Trnava v dĺžke 63,2 km. Osobnú dopravu obstarávali denne dva páry poštových vlakov, ktoré tvorili dva osobné vozne s prvou, druhou a treťou triedou. Ťahal ich jeden alebo dva kone, ktoré sa v staniciach prepriahali a cesta z Bratislavy do Trnavy trvala tri hodiny. V roku 1873 bola na tejto trati otvorená parná prevádzka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 575
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 654
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 847
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 818
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 686
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 736
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 521
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 409
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 278
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 042
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Aj takéto trapasíky či trapasy sa nám stali počas písania novín

Keď bili starostu, keď sme si nedali povedať, keď sme uviedli inú cenu novín, keď sme si z nás vystrelili... a ďalšie príhodičky.

Ilustračné foto.

Pod Oravským hradom vynovili sochu svätca

Ján Nepomucký je na Orave obľúbeným svätcom. Ak nerátame rôznorodú mariánsku ikonografu, tak najčastejšie práve jeho stavali naši predkovia na prícestné stĺpy.

Reštaurovanie sochy Jána Nepomuckého na pilieri pod Oravským hradom.

Rely Dakar skončila, obaja Oravci môžu byť na seba hrdí

Štefan Svitko dosiahol piaty raz umiestnenie v najlepšej desiatke.

Štefan Svitko sa piatykrát umiestnil v najlepšej desiatke Rely Dakar.

Aha, čo vymysleli, aby sa ľudia na zastávkach nenudili

Oravská knižnica našla spôsob, ako využiť knihy, ktoré už nepotrebuje.

Knihy na železničnej stanici v Dolnom Kubíne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?