Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
CESTOVNÁ RÝCHLOSŤ KUPECKÝCH KARAVÁN BOLA DVA AŽ ŠTYRI KILOMETRE ZA HODINU

Modernej doprave predchádzali taligy, vozy, koče, koňka

Ani si neuvedomujeme, akým prevratným vynálezom bolo koleso i voz, ktorý umožňovali človeku dopravovať sa po súši. Zohrávali oveľa dôležitejšiu úlohu ako plte a člny, ktoré boli už zdokonaleným dopravným prostriedkom po vode, oproti predchádzajúcim obyčaj

ným kmeňom stromov. Kým ľudia nepoznali voz, slúžili im zvieratá, neskôr primitívne sane a vleky. Aká bola doprava u nás?
Archeologické nálezy dokazujú existenciu vozov na Morave v polovici druhého tisícročia pred n. l. Naším územím už v praveku a staroveku prechádzala významná medzinárodná Jantárová cesta.
Rozvoj cestnej a vodnej dopravy sa predpokladá v keltskej a rímskej dobe, vnútrozemské i medzinárodné cesty začali budovať vo veľkomoravskom a ranofeudálnom období, čo uľahčilo po nich dopravu vozmi s volským a konským záprahom kupeckých karaván. Cestná rýchlosť týchto výprav sa odhaduje podľa terénu, stavu ciest a záprahu na dnes neuveriteľných 2 - 4 km za hodinu. Kupci a furmani kráčali pešo pri vozoch.
Cesty mali rôznu kvalitu a jej sa prispôsobovali aj typy vozov. Na piesčitých a močaristých terénoch v stredoveku nestavali dostatočne tvrdé cesty, a preto na nich ani nemohli prevážať tovar v ťažkých kupeckých vozoch nazývaných maža. Tam museli kupci prispôsobiť svoje vozy stavu ciest s nedostatkom vhodnej zeminy a kameňa a používať ľahšie typy vozov. V colných listinách z Drienova, ktoré spomína v publikácii Košice - Balt prof. O. R. Halaga, sa uvádza „veľký voz maža“ aj „ľahší voz“, ktoré tie isté listiny s odstupom 20 rokov (1373) nazývajú „spútaný voz“ a „nespútaný voz“. Spútaný voz bol nekrytý doskový alebo rebrinový voz, na ktorom upevňovali - spútavali tovar povrazmi k doskám a rebrám voza a keď bol naložený, prikrývali ho poňvou. Poňva bola nepremokavá plachta, ktorú tiež pevne zviazali. Nespútaný voz mal hotovú vrchnú časť. Aj keď nebol úplne uzavretý, nemuseli do neho naložené baly tovaru, sudy upevňovať. Voz maža volali aj štvorkolesový. K ťažkým vozom maža patril aj „košický voz“, ktorý bol okutý železom. Vo vozoch maža dopravovali vtedy cenné diaľkové tovary ako hovädzie kože, víno, med, solené ryby, látky v baloch. Dopĺňali ich sudmi a balmi s rôznym tovarom. Maže vyžadovali tvrdú cestu. Lenže nie všetky verejné cesty boli aj kupecké pre domácich aj zahraničných kupcov. Pre nich boli povinné diaľkové cesty a len tie, po ktorých sa podľa príkazu panovníka tovar vozil, viedol alebo nosil. Vozilo sa aj na dvojkolesových taligách a nosili ho aj nosiči. Taliga, ktorú ťahal aj človek, bola po celej Európe rozšíreným a obľúbeným dopravným prostriedkom. V Uhorsku ju volali voz kráľa Ladislava a zapriahali do neho dva aj tri kone.
Za kráľa Žigmunda sa objavujú ďalšie ľahšie vozy, a to koľa a koč. Koľa používaná na vozenie potravinárskych tovarov, aj v prevádzke baní a v 16. až 17. storočí sa na nej v miestnych podmienkach prevážal tovar a používala sa aj ako miestna doprava ľudí, bola predchodcom koča. Vyvinul sa z nej ľahký štvorkolesový voz s väčšími zadnými kolesami, ťahaný troma koňmi a pohodlné cestovanie umožňovali práve zadné kolesá. Koč podľa prof. Halagu súvisí s obcou Kocs na ceste z Budína do Viedne. Kráľovský dvor používal koče na dopravu tovaru aj ľudí. V mestách na východnom Slovensku slúžili koče v polovici 16. storočia na cestovanie radných pánov, aj na diaľkovú prepravu tovarov, ktoré súčasne sprevádzali.
S rozvojom miest, obchodu a baníctva rýchlejšie vzrastala aj pozemná doprava. Cesty sa začali upravovať a udržiavať. Obchodníci si zabezpečovali dopravu vlastnými prostriedkami, rovnako banskí podnikatelia. Feudálom ju obstarávali poddaní v rámci feudálnych povinností. Od roku 1528 bolo pravidelné poštové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou, od roku 1558 sa predĺžilo do Košíc. Rozmach pošta zaznamenala rozširovaním dopravných trás. Jej najvýznamnejším centrom bola Bratislava, kde sa v 18. storočí stretalo päť tratí. V osobnej dostavníkovej doprave vznikli v prvej polovici 19. storočia trate Bratislava - Banská Bystrica (cesta trvala 33 a pol hodiny), Budapešť - Košice (rýchlosť 6,4 km za hodinu), sezónne premávali dostavníky z Bratislavy do Piešťan, čo trvalo 7 - 8 hodín. Celkovo prevládala ešte v polovici 19. storočia na Slovensku osobná doprava koňmo (v sedle) nad dopravnými vozmi. Podľa parížskeho a londýnskeho vzoru sa v Prahe objavuje omnibusová doprava - v roku 1830 už premávala podľa cestovného poriadku. Na Slovensku bola v roku 1846 uvedená do prevádzky prvá konská železnica Bratislava - Trnava v dĺžke 63,2 km. Osobnú dopravu obstarávali denne dva páry poštových vlakov, ktoré tvorili dva osobné vozne s prvou, druhou a treťou triedou. Ťahal ich jeden alebo dva kone, ktoré sa v staniciach prepriahali a cesta z Bratislavy do Trnavy trvala tri hodiny. V roku 1873 bola na tejto trati otvorená parná prevádzka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 458
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 540
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 542
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 044
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 857
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 677
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 998
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 816
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 416
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 196
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Tanečník Kristián: Spočiatku sa ma pýtali, prečo nehrám futbal

Kristián Šimko z Klina má 12 rokov, chce dobyť tanečný parket.

Kristián na festivale Tanečno.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Ulice a námestia stíchli.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?