Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky
CESTOVNÁ RÝCHLOSŤ KUPECKÝCH KARAVÁN BOLA DVA AŽ ŠTYRI KILOMETRE ZA HODINU

Modernej doprave predchádzali taligy, vozy, koče, koňka

Ani si neuvedomujeme, akým prevratným vynálezom bolo koleso i voz, ktorý umožňovali človeku dopravovať sa po súši. Zohrávali oveľa dôležitejšiu úlohu ako plte a člny, ktoré boli už zdokonaleným dopravným prostriedkom po vode, oproti predchádzajúcim obyčaj

ným kmeňom stromov. Kým ľudia nepoznali voz, slúžili im zvieratá, neskôr primitívne sane a vleky. Aká bola doprava u nás?
Archeologické nálezy dokazujú existenciu vozov na Morave v polovici druhého tisícročia pred n. l. Naším územím už v praveku a staroveku prechádzala významná medzinárodná Jantárová cesta.
Rozvoj cestnej a vodnej dopravy sa predpokladá v keltskej a rímskej dobe, vnútrozemské i medzinárodné cesty začali budovať vo veľkomoravskom a ranofeudálnom období, čo uľahčilo po nich dopravu vozmi s volským a konským záprahom kupeckých karaván. Cestná rýchlosť týchto výprav sa odhaduje podľa terénu, stavu ciest a záprahu na dnes neuveriteľných 2 - 4 km za hodinu. Kupci a furmani kráčali pešo pri vozoch.
Cesty mali rôznu kvalitu a jej sa prispôsobovali aj typy vozov. Na piesčitých a močaristých terénoch v stredoveku nestavali dostatočne tvrdé cesty, a preto na nich ani nemohli prevážať tovar v ťažkých kupeckých vozoch nazývaných maža. Tam museli kupci prispôsobiť svoje vozy stavu ciest s nedostatkom vhodnej zeminy a kameňa a používať ľahšie typy vozov. V colných listinách z Drienova, ktoré spomína v publikácii Košice - Balt prof. O. R. Halaga, sa uvádza „veľký voz maža“ aj „ľahší voz“, ktoré tie isté listiny s odstupom 20 rokov (1373) nazývajú „spútaný voz“ a „nespútaný voz“. Spútaný voz bol nekrytý doskový alebo rebrinový voz, na ktorom upevňovali - spútavali tovar povrazmi k doskám a rebrám voza a keď bol naložený, prikrývali ho poňvou. Poňva bola nepremokavá plachta, ktorú tiež pevne zviazali. Nespútaný voz mal hotovú vrchnú časť. Aj keď nebol úplne uzavretý, nemuseli do neho naložené baly tovaru, sudy upevňovať. Voz maža volali aj štvorkolesový. K ťažkým vozom maža patril aj „košický voz“, ktorý bol okutý železom. Vo vozoch maža dopravovali vtedy cenné diaľkové tovary ako hovädzie kože, víno, med, solené ryby, látky v baloch. Dopĺňali ich sudmi a balmi s rôznym tovarom. Maže vyžadovali tvrdú cestu. Lenže nie všetky verejné cesty boli aj kupecké pre domácich aj zahraničných kupcov. Pre nich boli povinné diaľkové cesty a len tie, po ktorých sa podľa príkazu panovníka tovar vozil, viedol alebo nosil. Vozilo sa aj na dvojkolesových taligách a nosili ho aj nosiči. Taliga, ktorú ťahal aj človek, bola po celej Európe rozšíreným a obľúbeným dopravným prostriedkom. V Uhorsku ju volali voz kráľa Ladislava a zapriahali do neho dva aj tri kone.
Za kráľa Žigmunda sa objavujú ďalšie ľahšie vozy, a to koľa a koč. Koľa používaná na vozenie potravinárskych tovarov, aj v prevádzke baní a v 16. až 17. storočí sa na nej v miestnych podmienkach prevážal tovar a používala sa aj ako miestna doprava ľudí, bola predchodcom koča. Vyvinul sa z nej ľahký štvorkolesový voz s väčšími zadnými kolesami, ťahaný troma koňmi a pohodlné cestovanie umožňovali práve zadné kolesá. Koč podľa prof. Halagu súvisí s obcou Kocs na ceste z Budína do Viedne. Kráľovský dvor používal koče na dopravu tovaru aj ľudí. V mestách na východnom Slovensku slúžili koče v polovici 16. storočia na cestovanie radných pánov, aj na diaľkovú prepravu tovarov, ktoré súčasne sprevádzali.
S rozvojom miest, obchodu a baníctva rýchlejšie vzrastala aj pozemná doprava. Cesty sa začali upravovať a udržiavať. Obchodníci si zabezpečovali dopravu vlastnými prostriedkami, rovnako banskí podnikatelia. Feudálom ju obstarávali poddaní v rámci feudálnych povinností. Od roku 1528 bolo pravidelné poštové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou, od roku 1558 sa predĺžilo do Košíc. Rozmach pošta zaznamenala rozširovaním dopravných trás. Jej najvýznamnejším centrom bola Bratislava, kde sa v 18. storočí stretalo päť tratí. V osobnej dostavníkovej doprave vznikli v prvej polovici 19. storočia trate Bratislava - Banská Bystrica (cesta trvala 33 a pol hodiny), Budapešť - Košice (rýchlosť 6,4 km za hodinu), sezónne premávali dostavníky z Bratislavy do Piešťan, čo trvalo 7 - 8 hodín. Celkovo prevládala ešte v polovici 19. storočia na Slovensku osobná doprava koňmo (v sedle) nad dopravnými vozmi. Podľa parížskeho a londýnskeho vzoru sa v Prahe objavuje omnibusová doprava - v roku 1830 už premávala podľa cestovného poriadku. Na Slovensku bola v roku 1846 uvedená do prevádzky prvá konská železnica Bratislava - Trnava v dĺžke 63,2 km. Osobnú dopravu obstarávali denne dva páry poštových vlakov, ktoré tvorili dva osobné vozne s prvou, druhou a treťou triedou. Ťahal ich jeden alebo dva kone, ktoré sa v staniciach prepriahali a cesta z Bratislavy do Trnavy trvala tri hodiny. V roku 1873 bola na tejto trati otvorená parná prevádzka.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 957
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 576
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 773
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 436
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 345
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 243
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 161
  8. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 2 985
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 857
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 818
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Na trhoch v poľskej Jablonke je prázdno.

Prechod cez poľské hranice je jednoduchý, kontroly minimálne.


4 h
Rukami pracovníčok prejde denne zhruba osem ton odpadkov.

Mnohí sa sťažovali, prečo odpad doma pracne triedia, keď aj tak príde jedno auto a odvezie všetko dokopy. Čo sa deje?


16 h

Mesto bude mať nízkouhlikovú stratégiu. Na vypracovanie dokumentu získalo bezmála 19-tisíc eur.


23 h

Najsevernejšia obec Slovenska – Oravská Polhora sa ešte koncom minulého roka zapojila do mikroprojektu v rámci programu Interreg V-A Slovenská republika - Česká republika - Fond malých projektů vďaka ktorému v týchto dňoch úspešne ukončila realizáciu projektu s názvom „Soľ nad zlato“.


30. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mesto hygienikov o konaní hromadnej akcie neinformovalo.


30. júl

Na mieste zasahoval aj vrtuľník.


19 h

Najmenej zaočkovaná je Radôstka, najviac Snežnica.


a 1 ďalší 30. júl

Pri dopravnej nehode sa zranili štyria ľudia, z toho dve deti.


30. júl

Už ste čítali?