čili niekoľko rokov. Ako teda na to, aby sme sa v zahraničí bez problémov dohovorili? Spýtali sme sa na to Beáty Slocíkovej, ktorá riadi námestovskú pobočku jazykovej školy:
Prečo sa v zahraničí dohovoria tak ťažko aj tí, ktorí sa v škole jazyk učili?
Jazyk je vlastne skladačka, učivo z druhého ročníka nadväzuje na učivo z prvého ročníka, a tak postupne. Ak dieťa nezíska slušné základy v prvom roku výučby a v treťom roku výučby sa učí nejakú zložitú gramatiku, nechápe to. Dôležitá je nadväznosť. So slovnou zásobou je to podobné. Učitelia základných a stredných škôl to majú pri výučbe mimoriadne ťažké, v triede majú veľa detí a rôznych žiakov. Žiakov, ktorí sa chcú učiť, ale aj žiakov, ktorých cudzí jazyk veľmi nezaujíma a vyrušujú ostatných. Chýbajú zahraniční lektori, pri ktorých by mali deti možnosť počuť reč takú, aká naozaj je.
Je to naozaj také ťažké – naučiť sa komunikovať po anglicky?
Naučiť sa slovíčka, vedieť preložiť článok a mať jednotku z angličtiny nezaručí, že v cudzine budeme rozumieť a pohotovo reagovať. Ku komunikácii je potrebné neustále opakovanie a rozširovanie slovnej zásoby, gramatika, písanie esejí, čítanie kníh, počúvanie resp. pozeranie filmov v angličtine. Ale absolútne najlepšia je konverzácia so zahraničným lektorom. Samozrejme dá sa to zvládnuť, ale aj tá najdlhšia cesta začína prvým krokom.
Akých chýb sa najčastejšie dopúšťame v komunikácii s cudzincami?
V prípade, že sú to iba gramatické chyby a nejaká nepresnosť vo výslovnosti, sme na dobrej ceste. Náš zahraničný lektor hovorieva, že pokiaľ môže opravovať chyby a dotyční mu rozumejú, aj keď povie plynule 5 - 6 viet, je to super. Aj keď práce je ešte dosť, je na čom stavať, hlavne rozšíriť a upresniť slovnú zásobu, používať jednotlivé slovné väzby tak, ako sa používajú v danom jazyku, nie doslovný slovenský preklad, naučiť sa používať nielen jednoduché vety, ale aj gramaticky náročnejšie väzby a slovné spojenia.
Ako sa teda učiť jazyk, aby sme sa ním vo svete aj dohovorili?
Najlepšie je začať s výučbou jazyka čo najskôr. Snažiť sa využiť všetky dostupné prostriedky pre štúdium, či už učebnice, CD, filmy, rôzne kurzy, prípadne, ak mi to finančná situácia dovolí, i zahraničný študijný pobyt. Ideálne by bolo, keby sa deti systematicky a aktívne pripravovali doma. A opakovanie. U nás učíme podľa Buzanovej metodiky, ktorá je založená na postupnom opakovaní slovíčok a gramatiky. Pri štúdiu jazyka je to mimoriadne dôležité zachovať.
Je správne „zaťažiť“ výučbou cudzieho jazyka už dieťa v predškolskom veku?
Pri výučbe cudzieho jazyka zohráva kľúčovú úlohu pozitívny prístup resp. vzťah dieťaťa k jazyku. A ten je dôležitý budovať už v predškolskom veku. Naučiť dieťa vnímať „chcem sa učiť cudzí jazyk“ zo zaužívaného „musím sa učiť cudzí jazyk“. Malé deti sa stávajú najdôležitejšou skupinou, ktorú možno takto formovať. Deti sa učia hrou prostredníctvom obrázkov, maňušiek, pesničiek... Pre deti je to skôr zábava, neuvedomujú si, že sa učia.
Pokračovanie v budúcom čísle